قوانین موجود مربوط به ایثارگران اجرایی شود

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حتی یک بند از قانون مربوط به ایثارگران به‌طورکامل اجرایی نشده است، از این رو درخواست داریم قوانین موجود مربوط به ایثارگران اجرایی و از تصویب قوانین جدید پرهیز شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، طاهر موهبتی در چهاردهمین جلسه هیئت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران که با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعضای هیئت امنا در ساختمان شهید رسول‌زاده برگزار شد، اظهار کرد: مبانی حقوقی تشکیل بنیاد شهید براساس فرمایشات امام راحل تصویب شد و آخرین اصلاح آن مربوط به سال ۸۷ است.

وی افزود: ماهیت بنیاد در قالب یک نهاد انقلابی است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرده بودند که انقلابی بودن این نهاد حفظ شود.

دبیر هیئت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه نیروهای این بنیاد به صورت رسمی، پیمانی کارمعین، مشاوره‌ای و شرکتی در حال خدمت هستند، اضافه کرد: با توجه به بازنشسته شدن برخی نیروها به دنبال آن هستیم که نیروهای جوان جایگزین شوند.

موهبتی با بیان اینکه جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران سه میلیون و ۳۴۹ هزار نفر است، گفت: ۹۵ درصد جانبازان و ۹۹ درصد آزادگان بیش از ۵۰ سال سن دارند. ۹۰ درصد همسران شهدا و ۲۲ درصد فرزندان شهدا هم بالای ۵۰ سال هستند. سال‌های گذشته بیشتر به امور اردویی جامعه هدف توجه می‌شد که امروز برای جانبازان بحث درمان به شدت چشمگیر است.

به گفته وی با بازنگری انجام شده توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳۶ اداره‌کل به ۳۱ اداره‌کل کاهش یافت‌. ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که اعتبارات دیده نشد، البته بخشی جبران شد اما در بخش درمانی و حق پرستاری هنوز مشکل وجود دارد و آن ۵۷ درصد محقق نشده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در سال ۱۴۰۱ شیوه‌نامه برنامه عملیاتی ابلاغ شد که خلاصه‌ای از تجارب قبلی در چهار سازمان بود و در اینجا با پیشرفت بهتری پیاده‌سازی شد. اهداف کلان بنیاد در برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ در ۹ بند اعلام شد که در سال ۱۴۰۲ هم اعمال می‌شود و اهداف کلان به ۱۰ هدف افزایش می‌یابد.

موهبتی با تشریح عملکرد این بنیاد در معاونت‌های متعدد زیرمجموعه گفت: سه هزارم اعتبارات در سال ۱۴۰۰ فرهنگی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش خوبی را شاهد بودیم. برگزاری همایش‌ها، مستند کردن خاطرات والدین معظم شهدا، اردوهای سیاحتی، تولیدات سریال و فیلم ازجمله فعالیت‌های فرهنگی بود و در بخش بهداشت و درمان هم ۹۱۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه همگانی قرار دارند و یک‌میلیون و ۶۵۲ هزار نفر هم بیمه تکمیلی دارند.

دبیر هیئت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران بودجه بهداشت در بخش درمان در سال ۱۴۰۰ را ۱۳ درصد بودجه بنیاد اعلام کرد و افزود: پایش سلامت، غربالگری، تدوین سند سالمندی ایثارگران و تأسیس پنج بیمارستان توانبخشی از اقدامات انجام شده در بخش بهداشت و درمان بود.

موهبتی خاطرنشان کرد: در بخش تعاون با توجه به اینکه پاداش ایثارگران محقق نمی‌شد با درنظرگرفتن اعتبار ۹ هزار میلیارد تومانی، این امر در سال ۱۴۰۱ محقق شد. نرخ بیکاری ایثارگران ۱۹ درصد و دو برابر عموم جامعه است. ساماندهی گلزار ۱۰۰ سال زمان می‌برد و ۸۰ هزار خانوار ایثارگر تاکنون از هیچیک از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: ارتقای معیشت ایثارگران، طرح سپاس، تدوین سند مددکاری، اشتغال و تأمین مسکن از مهم‌ترین اقدامات در بخش تعاون در سال گذشته بوده است.

موهبتی با برشماری برخی برنامه‌های انجام شده در بخش حقوقی گفت: به دلیل وجود شورای حقوقی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، دعاوی کمتر شد و مسائل ایثارگران در شورای حقوقی حل و فصل می‌شود و جامعه هدف کمتر به سراغ مراجع قضائی می‌رود.

دبیر هیئت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتقاد از اجرایی‌نشدن قوانین مربوط به ایثارگران تصریح کرد: ۱۹ درصد قوانین مربوط به ایثارگران اجرا شد و در اجرای این قوانین به دلیل بار مالی با مشکل مواجه هستیم؛ بندهایی از قوانین مربوط به ایثارگران که کامل اجرا شده باشد صفر است و ۸۴ درصد آن به طور ناقص اجرا شد؛ لذا باید از تصویب قوانین جدید در حوزه ایثارگران پرهیز شود و به سمت اجرای قوانین موجود برویم.

کد خبر 646153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.