تفاوت‌ها و شباهت‌های ثبت برند با ثبت شرکت چیست؟ هر آنچه باید بدانید

قبل از اینکه بخواهیم در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌ها حرف بزنیم بهتر است خلاصه تعریف هر یک را بدانیم. مشخص است که ثبت شرکت متفاوت با ثبت برند است.

افراد برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی و قانونی شدن شراکت خود اقدام به ثبت شرکت می‌کنند. اما همین افراد اگر قصد ارائه محصولی به بازار را داشته باشند باید برای ثبت برند اقدام نمایند.

در واقع ثبت علائم تجاری برای قانونی کردن نام و نشان تجاری کالا یا خدماتی است که اشخاص حقیقی (تولیدکنندگان کوچک) یا اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و کارخانه‌ها) ارائه می‌دهند. گفتنی است که با ثبت برند و ثبت شرکت، امکان استفاده انحصاری از نام انتخابی به اشخاص داده می‌شود و دیگران حق به کار بردن آن‌ها را طبق مقررات نخواهند داشت.

مهم‌ترین تفاوت‌های ثبت شرکت و ثبت برند

مرجع رسمی تاسیس شرکت در ایران «اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری» است اما مرجع رسمی ثبت برند در کشور «مرکز مالکیت معنوی» است. البته هر دو اداره زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کنند و وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

نام شرکت معرف فعالیت‌های آن است اما نام برند معرف محصول یا خدمات آن مجموعه است. در نتیجه، یک مجموعه تجاری فقط می‌تواند یک نام را برگزیند اما همین کمپانی می‌تواند نام‌های متعددی برای کالاهای تولیدشده خود انتخاب کند.

امکان ثبت برند به نام یک فرد وجود دارد اما برای ثبت شرکت دست‌کم باید دو شریک برای این کار اقدام کنند. باید یادآور شد که ثبت علائم تجاری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) امکان‌پذیر است.

ثبت شرکت نیاز به سرمایه اولیه‌ای دارد که بسته به نوع شرکت باید توسط شرکا یا سهامداران فراهم شود اما ثبت برند نیازی به سرمایه اولیه ندارد. همچنین برخلاف شرکت‌های تجاری که پس از ثبت باید بر اساس سود سالیانه خود مالیات بپردازند، برای برندهای تجاری مالیات و عوارضی در قانون در نظر گرفته نشده است.

مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت برند و لوگو به مراتب ساده‌تر از ثبت شرکت تجاری است. برای ثبت علامت تجاری فقط به مدارک شناسایی متقاضی، مجوز فعالیت و اظهارنامه تکمیل‌شده احتیاج است اما برای تاسیس شرکت باید اساسنامه و صورت‌جلسات مورد نیاز را نیز فراهم کرد.

انتخاب نام و انتقال آن‌ها آیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

نام‌های انتخاب‌شده و تایید شده برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی قابل انتقال به غیر نیستند، در حالی که مالکیت برند ثبت‌شده را می‌توان به صورت قانونی و رسمی به شخصی دیگر منتقل کرد.

اعتبار نام شرکت‌های تجاری می‌تواند نامحدود باشد، اما علائم تجاری باید هر دَه سال یک بار تمدید شوند. بی‌توجهی به این تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند می‌تواند سبب ابطال نام تجاری مورد نظر شود.

هزینه ثبت رسمی شرکت کمتر از هزینه ثبت رسمی برند است اما از آنجایی که نیاز به تامین سرمایه اولیه و تهیه محل دفتر شرکت وجود دارد، هزینه‌های آن در مجموع معمولاً بیشتر می‌شود.

ثبت برند نیازی به چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ندارد اما ثبت قانونی شرکت با انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نهایی می‌شود. البته ثبت قانونی برند با درج دو آگهی مجزا در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران همراه است که برای شرکت‌ها فقط یک آگهی کافی خواهد بود.

ثبت شرکت در ایران حدود دو هفته کاری زمان می‌برد اما ثبت برند نزدیک به سه ماه طول می‌کشد زیرا پس از آگهی اول از عموم مردم تقاضا می‌شود که در بازه‌ای یک‌ماهه اگر تعارض یا ارتباطی با نام و نشان تجاری مورد نظر دارند، آن را اعلام نمایند.

خب در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های ثبت برند و شرکت گفتیم. بهتر است مزایای هر یک را نیز بررسی کنیم.

تفاوت‌ها و شباهت‌های ثبت برند با ثبت شرکت چیست؟ هر آنچه باید بدانید

مزایا ثبت برندهای تجاری و ثبت شرکت در ایران چیست؟

مزایا ثبت برند:

همانطور که در ابتدا گفتیم ثبت برند باعث جلوگیری از کپی کاری و سواستفاده‌های احتمالی از شهرت و اعتبار نام تجاری شما خواهد شد. برند و نام تجاری شما همچون یک ویترین بیان‌گر محصولات دیگر و به طور کلی بیان‌گر شرکت و تولیدی شما است. با داشتن یک علامت تجاری خوب، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان تبلیغات شما به مشتری تبدیل و بازدهی تبلیغات شما بیشتر می‌شود. هیچ‌کس یک تجربه لذت‌بخش ناشی از یک برند را ساده فراموش نمی‌کند. همه دوست دارند تجربه‌های خوشایند یک بار دیگر تکرار شوند.

باید دقت کنید که ثبت برند جدا از نام شرکت‌ها می‌باشد. به عنوان مثال برند دی جی کالا متعلق به شرکت نو آوران فن آوازه می‌باشد. یعنی نام شرکت شما هر نام سه کلمه‌ای می‌تواند باشد اما نام برند است که معروف می‌شود و مهم است.

مزایا ثبت شرکت:

مزایای ثبت شرکت را می‌توان بر اساس قانون تجارت به موارد زیر تقسیم کرد:

به دنبال ثبت شرکت، اساس نامه شرکت نیز در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد. بنابراین، زمانی که بین شریکان و اشخاص ثالث من جمله مشتریان شرکت هر گونه اختلافی در مورد هر یک از این موارد پیش آید، با مراجعه به اساس نامه ثبت شده می‌توانند به راحتی این مشکل را حل کنند.

از دیگر مزایای ثبت شرکت تجاری آن است که با ثبت شرکت، نمایندگان شرکت می‌توانند در حراج‌ها، مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت نمایند. این موضوع باعث می‌شود تا یک مجموعه تجاری بتواند در معاملات پر سود شرکت داشته باشد.

با ثبت شرکت در واقع هویت یک شخصیت حقوقی شکل می‌گیرد و همین موضوع موجب می‌گردد تا در صورت فعالیت شرکت در عرصه‌های مختلف، اعتماد مردم جذب شود و مشتریان بسیار زیادی به سراغ آن شرکت بیایند. با ثبت شرکت شما، این امکان فراهم می‌شود تا با اخذ کارت بازرگانی، در عرصه تجارت خارجی وارد شده و به امر صادرات و واردات بپردازید.

تفاوت‌ها و شباهت‌های ثبت برند با ثبت شرکت چیست؟ هر آنچه باید بدانید

سامانه آنلاین ثبت شرکت و برند آسان ثبت

در حال حاضر به دلیل تعداد تقاضای بالا برای ثبت شرکت و ثبت برند و اهمیت بالای وقت و هزینه‌ای که صرف تهیه مدارک و هزینه‌های ابتدایی کرده‌اید باید دقت کافی را در روند ثبت شرکت و برند تجاری خود داشته باشید. گاهاً ممکن است که بررسی مدارک و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان اداره چند ماه به طول بیانجامد. اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می‌شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می‌شود.

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت شرکت و برند از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند. سامانه ثبت برند و ثبت شرکت آسان ثبت به شما این امکان را می‌دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی برند و شرکت خود را ثبت کنید. در این راه هر مشکل و مانعی را می‌توانید به کمک کارشناسان آسان ثبت از راه خود بردارید.

کد خبر 637613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.