«مترس‌ها» روایت اتحاد و ناکامی‌ها

در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس، نماینده شهرستان فلاورجان از استان اصفهان اجرا داشت که با تحسین تماشاگران روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه، یکم بهمن‌ماه فعالیت خود را بعد از مقدمه بخش رادیو تئاتر از بیست‌وپنجم دی‌ماه به شکل رسمی با اجرای آثار صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل آغاز کرد. طبق آمار ارائه‌شده از سوی برگزارکنندگان این دوره، میزبان ۱۳۱ نمایش در بخش‌های مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای، مسابقه بین‌الملل، تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر و مسابقه نمایشنامه‌نویسی بخش پژوهش بوده است که از این تعداد، استان اصفهان با شش اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

اثر رادیویی به نام «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر در بخش رادیو تئاتر، دو اثر خیابانی به نام «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» به کارگردانی پویا امامی و «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس همچنین «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرد» و «مضحکه عجایب» به کارگردانی رضا کیانی، پنج اثر حاضر در این جشنواره است.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مناسبت راه‌یابی و اجرای این آثار به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در سلسله گزارش‌های «همراه با جشنواره تئاتر فجر» گفت‌وگویی را با کارگردانان این آثار و مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان انجام داده است، که در بخش اول این سلسله گزارش به نمایش «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس، نماینده شهرستان فلاورجان پرداخته است.

علیرضا شمس در خصوص عوامل تهیه و اجرای نمایش «مترس‌ها» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمایش خیابانی «مترس‌ها» با طرح و ایده سامان شکیبا و به کارگردانی مشترک من و سامان شکیبا روی صحنه رفت.

وی ادامه می‌دهد: در این نمایش علیرضا تاجیک در نقش «آقای مرکز»، پدرام شکیبا در نقش «آقای شمال»، رایان حبیبیان در نقش «آقای جنوب»، مهدی مزدارانی در نقش «آقای غرب»، امیر سیدی در نقش «آقای شرق»، محمدامین جیرکویه در نقش «نگهبان» و حسین کاظمی در نقش «مرکز ۲» به ایفای نقش پرداختند.

کارگردان نمایش «مترس‌ها» تصریح می‌کند: با طراحی فضای مشترک سامان شکیبا و من، طراحی لباس مهدی مزدارانی، طراحی گریم الهام کامران، طراحی حرکت مشترک سامان شکیبا و سارینا شاد، منشی صحنه آنیتا شمسی، طراحی پوستر و بروشور علیرضا روزبهانی، مدیر اجرایی سجاد قدیمی، ساخت آکساسوار رسول وفادار و تهیه‌کنندگی من نمایش «مترس‌ها» روی صحنه رفت.

وی اضافه می‌کند: خلاصه نمایش مترس‌ها به این صورت است که چهار مترسک در مزرعه‌ای با هجوم کلاغ‌ها مواجه شده‌اند و هر بار در جنگ با آن‌ها شکست می‌خورند؛ بنابراین تصمیم می‌گیرند از یک نفر که به عقیده آن‌ها صاحب تفکر و عقل بهتری است راهکار بگیرند تا بتوانند بر کلاغ‌ها غلبه کنند و در نهایت هم موفق می‌شوند اما بعد از نابودی کلاغ‌ها با حمله موجودات دیگری روبه‌رو می‌شوند.

شمس که برای دومین بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت می‌کند، می‌افزاید: برای اولین بار در سال ۹۹ با نمایش «حباب روی آب» در این جشنواره شرکت کردم که به‌عنوان برگزیده دهه فجر در بخش دفاع مقدس و در قسمت‌های کارگردانی، طراحی حرکت، طراحی فضا و بازیگری حائز کسب رتبه برتر شدم.

وی در خصوص کیفیت این جشنواره نسبت به سنوات گذشته گفت: چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نسبت به سنوات گذشته از کیفیت پایین‌تری برخوردار بود و شاهد اجرای کارهایی باکیفیت پایین در این جشنواره بودیم.

کارگردان نمایش «مترس‌ها» ادامه می‌دهد: امیدوارم این روال در اجرای جشنواره‌های سال‌های آتی ادامه نیابد و در آن جشنواره‌ها شاهد اجراهای باکیفیت و قوی‌تری باشیم.

وی می‌افزاید: نمایش «مترس‌ها» برای اولین بار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرا درآمد. تهیه و تمرین این نمایش حدود چهار ماه به طول انجامید که در این جشنواره دو سکانس اجرا داشت و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

«مترس‌ها» روایت اتحاد و ناکامی‌ها

احتمال حضور نمایش مترس‌ها در جشنواره خندستان

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در خصوص نمایش «مترس‌ها» به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شش اثر از اصفهان در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که کار دومی که در این جشنواره اجرا شد، تئاتر خیابانی علیرضا شمس بود که بازخورد خوبی داشت و از کارهای خوب جشنواره فجر در حوزه نمایش‌های خیابانی بود.

وی می‌افزاید: این کار برای جشنواره فجر تولید شده بود و هنوز جایی اجرا نشده است، بنابر ضرورت اگر فضای کار برای اجرای این نمایش در سطح شهر فراهم شود، با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، ممکن است بتوانیم این نمایش را در پنجمین جشنواره خندستان اصفهان روی صحنه ببریم.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: اصفهانی‌ها در ادوار مختلف رویداد بین‌المللی تئاتر فجر حضور فعال و موفقی داشته‌اند. سال گذشته اثر هادی کیانی، پرعنوان‌ترین نمایش حاضر در جشنواره تئاتر بود. پیش از آن نیز «بهشت حکیم‌الله» و آثار دیگری نیز موفق ظاهر شدند.

وی خاطرنشان می‌کند: دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در خدمت همه هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی است و برای ارتقای این هنرها از همه امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، به همین جهت از آثار راه‌یافته در جشنواره فجر حمایت لازم صورت می‌گیرد.

کد خبر 637544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.