گره حوادث حاشیه‌ای به کلاف سردرگم توافق هسته‌ای

یک کارشناس روابط بین‌الملل سرنوشت دور جدید مذاکرات را در ابهام دانست و گفت: چندین حادثه اوضاع کنونی را پیچیده کرده و مانع از آن است که بتوان به یک جمع‌بندی در این زمینه دست یافت اما در صورتی که نمایندگان آژانس در ایران حضور یابند و موارد اختلاف برطرف شود، مقدمه‌ ایجاد تحول در مذاکرات خواهد بود.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تأثیر سفر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آغاز مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: گاهی مذاکرات دیپلماتیک به بن‌بست می‌رسد و یک حادثه، تحول و پیشرفت می‌تواند باعث خروج از وضعیت بن‌بست شود بنابراین در صورتی که سفر گروسی به ایران انجام شود و تهران و آژانس بتوانند به توافقات مورد رضایت هر دو طرف دست یابند، این جریان می‌تواند تاحدودی بن‌بست مذاکرات را بشکند.

وی با اشاره به اینکه امضای توافق هسته‌ای بین ایران و طرف غربی تنها در گرو سفر مقامات آژانس نخواهد بود، افزود: یک طرف مذاکرات اروپایی‌ها هستند و با توجه به اینکه فاصله بین ایران و اروپا افزایش یافته است حضور مقامات آژانس در ایران می‌تواند نقطه تحولی ایجاد کند تا طرف‌های مذاکره دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل سرنوشت دور جدید مذاکرات را در ابهام دانست و خاطرنشان کرد: چندین حادثه اوضاع کنونی را بسیار پیچیده کرده و مانع از آن است که بتوان به یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در این زمینه دست یافت اما در صورتی که نمایندگان آژانس در ایران حضور یابند و موارد اختلاف برطرف شود، این سفر می‌تواند نقطه تحولی در مذاکرات باشد.

وی یکی از موضوعات چالشی بین مذاکره کنندگان ایران طرف‌های غربی را بررسی موضوع «پی. ام. دی» یا ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای ایران معرفی کرد و گفت: آنها معتقدند کشف آلودگی‌هایی در چند نقطه و سایت ممکن است نشان‌دهنده انحرافات برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد در حالی که پاسخ ایران آن است که این اتهام‌پراکنی‌ها از سوی غرب و با هدف زنده نگه داشتن پرونده ایران انجام می‌شود.

امیدی حضور نمایندگان آژانس در ایران را شروعی دوباره برای مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد و ادامه داد: ایران از این موضوع ابایی ندارد که بازرسان آژانس از سایت‌های مشکوک و مضنون بازدید کنند اما تاکید به حق ایران این است که بازدید از این دو نقطه آخرین اقدام آژانس باشد و پرونده ادعاهای پادمانی بسته شود.

مقدمه‌ای برای آغاز دور جدید مذاکرات

وی یادآور شد: عوامل دیگری نیز وجود دارند از جمله ناآرامی‌های داخلی، اتهام بی اساس کمک نظامی ایران به روسیه و مسئله فلسطین، باعث می‌شود این کلاف سردرگم‌تر شود بنابراین حتی در صورتی که سفر گروسی به ایران موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند مقدمه آغاز دور جدید مذاکرات باشد اما کمی بعید است که توافق صورت گیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره احتمال تاثیرپذیری آژانس از نظر کشورهای اروپایی اظهار کرد: در تصمیمات سازمان‌های بین‌المللی به طور حتم ملاحظات سیاسی وجود دارد و کشورهای اروپایی‌ها می‌توانند آنها را تحت‌الشعاع قرار دهند اما در صورتی که بی اساس بودن همه اتهامات به اثبات برسد آنها دیگر بهانه‌ای برای به کرسی نشاندن نظرات خود نخواهند داشت بنابراین اعمال نفوذ سازمان‌های بین‌المللی تأثیرگذار است اما نقش حداکثری و حتمی ندارد.

وی توافق بین ایران و آژانس را باعث بسته شدن کامل پرونده پی. ام. دی دانست و گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اروپا و آمریکا راهی جز توافق با ایران ندارند، ممکن است این راه‌حل از سوی برخی طرف‌های غربی مطرح شود که با تحریم و قرار دادن ایران در برزخ، باعث شورش مردم شوند اما این تنها یک احتمال است و اغتشاشات اخیر نیز نشان داد که این فرضیه نمی‌تواند درست باشد.

امیدی گزینه جایگزین مذاکرات را جنگ و بحران معرفی کرد و گفت: این گزینه‌ها باعث سرازیر شدن میلیون‌ها آواره به سمت ترکیه و اروپا می‌شود که از این جهت نیز به زیان اروپا است به همین دلیل آنها این مسئله را می‌دانند که به جز توافق با ایران راه دیگری وجود ندارد اما ممکن است هدف از همه این حوادث، تحولات و تهدیدها آن باشد که بتوانند امتیازات بیشتری از ایران دریافت کنند.

کد خبر 637340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.