۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
یک لقمه شهادت

«حسن باقری با خنده گفت: می‌دانی گیرش چیست؟ گیرش یک ترکش است، گیرش یک لقمه شهادت است. بابا یا ایتها النفس المطئنه در شأن امام حسین(ع) است. به این سادگی نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، نهم بهمن‌ماه سالروز شهادت یکی از فرماندهان اطلاعات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی است که در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان فرماندهی قرارگاه نصر را برعهده داشت و عملیات را هدایت و فرماندهی می‌کرد، همچنین به‌عنوان فرماندهی قرارگاه نصر، در اجرای عملیات آزادسازی خرمشهر نقش مؤثری را ایفا کرد.

غلامحسین افشردی اوایل سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه درآمد و در واحد اطلاعات مشغول به خدمت شد و نام مستعار «حسن باقری» برای او در نظر گرفته شد. با شروع جنگ تحمیلی نقش ویژه‌ای در سامان‌دهی اطلاعات ایفا کرد و به جمع‌آوری نقشه‌ها و پیاده کردن وضعیت مناطق عملیاتی روی آنها، اقدام کرد و برای ارزیابی توان و استعداد دشمن، با چالاکی و شجاعت پیش می‌رفت. فعالیت‌های مثبت او در این زمینه با سازماندهی عناصر اطلاعاتی و برگزاری آموزش مختصری برای آنها، منجر به راه‌اندازی واحد اطلاعات عملیات در ستاد عملیات جنوب شد.

در نهایت حسن باقری در نهم بهمن‌ماه ۱۳۶۱ برای شناسایی و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی در خطوط مقدم چنانه (منطقه فکه) در سنگر دیده‌بانی مورد هدف گلوله خمپاره دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

سردار مرتضی صفاری در کتاب «ملاقات در فکه» به روایت ماجرای ساعات پیش از شهادت مجید بقایی و حسن باقری پرداخته است: «مجید بقایی همیشه یک قرآن کوچک همراهش بود و در هر فرصتی قرآن می‌خواند. با هم عقب جیب نشسته بودیم. از شوش تا فکه حدود یک‌ساعت‌ونیم راه است. مجید می‌خواست سوره والفجر را حفظ کند. قرآن را دستم داد و گفت: ببین درست می‌خوانم؟ کنترل می‌کردم اگر زیر و زبری اشتباه بود و کلمه‌ای جا می‌افتاد به او بگویم. آخرهای سوره فجر به فکه رسیدیم. در آنجا به باقری ملحق شدیم و مسیر را به طرف خط ادامه دادیم.

بقایی به باقری گفت: نمی‌دانم چرا آیه آخر سوره فجر را نمی‌توانم حفظ کنم. هرچه تکرار می‌کنم، گیر دارد. نمی‌دانم گیرش چیست؟

حسن باقری با خنده گفت: می‌دانی گیرش چیست؟ گیرش یک ترکش است، گیرش یک لقمه شهادت است. بابا یا ایتها النفس المطئنه در شأن امام حسین (ع) است. به این سادگی نیست.

حسن باقری عشق خاصی به امام حسین (ع) داشت. در عزاداری ها وقتی اسم امام حسین (ع) می‌آمد، صدای گریه‌اش از همه بلندتر بود.»

کد خبر 637255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.