۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
پای ضربدری قابل درمان است؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: پای ضربدری به انحراف زانو به سمت داخل گفته می‌شود، زمانی که افراد دارای پای ضربدری می‌ایستند و زانوهای خود را به یکدیگر می‌چسبانند، فاصله‌ای بیش از ۷.۵ سانتی‌متر بین قوزک دو پا به وجود می‌آید.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پای ضربدری، اظهار کرد: پای ضربدری یا GENU VALGUM به انحراف زانو به سمت داخل گفته می‌شود، زمانی که افراد دارای پای ضربدری می‌ایستند و زانوهای خود را به یکدیگر می‌چسبانند، فاصله‌ای بیش از ۷.۵ سانتی‌متر بین قوزک دو پا به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه پای ضربدری پدیده‌ای رایج در کودکان است و به طور معمول با رشد کودک، خود به خود رفع می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷.۵ درصد کودکان در سنین بین سه تا پنج سال پای ضربدری را تجربه می‌کنند که در ۹۹ درصد این کودکان، پای ضربدری تا سنین هفت یا هشت سالگی خو به خود تصحیح می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به عوارض پای ضربدری، تصریح کرد: علاوه‌بر شکل ظاهری پا که دارای فاصله بین قوزک پا در هنگام اتصال زانوها به یکدیگر است، عوارض دیگری در پای ضربدری بزرگسالان وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها شامل مفاصل سفت و خشک، درد زانو، لنگیدن هنگام راه رفتن، کوتاهی قد، آرتروز زودرس در زانوها و در رفتگی کشکک زانو است.

وی اضافه کرد: آسیب فیزیکی یا بروز عفونت در زانو یا پا، شکل‌پذیری نامناسب استخوان‌ها در اثر راشیتیسم، کمبود کلسیم، کوتاهی عضله دو سر ران، آرتروز در زانو و ژنتیک از دلایل ایجاد پای پرانتزی است.

قزوینیان در خصوص ساختمان زانو، گفت: زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است این مفصل ساق را به ران متصل کرده و تمام وزن بدن را تحمل می‌کند، در زانو از یک طرف استخوان ران با درشت نی مفصل می‌شود و از طرف دیگر استخوان کشکک و ران در کنار هم یک مفصل را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه درد زانو یکی از شایع‌ترین علل مراجعه مردم به علت مشکلات سیستم حرکتی به پزشکان است، خاطرنشان کرد: به جز درد، مشکلاتی مانند خشکی و محدودیت حرکتی، تورم، قفل شدن، خالی شدن، تغییر شکل یا آسیب‌های خارجی به مفصل زانو می‌تواند علت مراجعه پزشکی باشد، آسیب‌های ورزشی از علل مهم و شایع مشکلات مفصل زانو است.

کد خبر 636985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.