۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
«درنای امید» از تنهایی درآمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: با هدف حفظ و تقویت مسیر پروازی درنای سیبری در گله غربی که «درنای امید» تنها بازمانده آن‌ها بود، یک درنای سیبری از بلژیک به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار منتقل شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، عطاءالله کاویان با اعلام خبر انتقال یک درنای ماده از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک به تالاب فریدون‌کنار، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، یک درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا از مسیر هواپیمایی بلژیک به قطر، سپس به فرودگاه امام خمینی (ره) حوالی ساعت یک بامداد امروز با طی مراحل تشریفات قانونی و گمرکی وارد کشور شد.

وی افزود: با توجه به تمهیداتی که از قبل دیده و در نظر گرفته شده بود و همچنین پروتکل‌های استانداردی که از مرکز تکثیر حفاظت درنا دریافت شد، مجموعه امکانات را در دو ماه گذشته بسیج کردیم و این مجموعه یعنی سازه موقت در مجاورت محل زمستان‌گذرانی درنای امید انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه صبح امروز _ پنجشنبه ششم بهمن‌ _ با رعایت دستورکارهای انجام‌شده، فرایند رهاسازی پرنده در تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار انجام شده است، گفت: درنای سیبری با علائم کامل زیستی و سرحال در سازه موقت حضور دارد.

کاویان اظهار کرد: احتمال دارد انتقال درنای تازه‌وارد به تالاب فریدون‌کنار، پس از یک دوره، از این سازه موقت به محیط طبیعی اطراف انجام شود.

وی هدف از این انتقال را نیز در ادامه تلاش‌هایی عنوان کرد که از ۲۵ سال گذشته برای حفظ و تقویت کریدور پروازی و مهاجرتی گله غربی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: «امید» تنها بازمانده گله غربی درناهاست و ۱۵ سال از مهاجرت انفرادی او می‌گذرد. بنابراین برای اینکه بتوانیم افراد دیگری را با او همراه کنیم و این کریدور و خط پروازی برای سال‌های آینده و افراد دیگری از این گونه پرنده مهاجر حفظ شود، اقدامات خوبی انجام گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: از دی ۱۳۸۵ که امید به‌عنوان تک‌درنای سیبری به فریدون‌کنار مهاجرت داشت، مجامع بین‌المللی به ما کمک کردند.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک با کشور ما همکاری داشته و انتظار دوستداران محیط‌زیست و حیات وحش نیز این بوده است که مسیر پروازی مهاجرت در گله غربی حفظ شود که خوشبختانه پس از سال‌ها اتفاق افتاد.

کاویان با اشاره به فرایند موفقیت‌آمیز انتقال درنای ماده از بلژیک به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار تاکید کرد: لازم است یک فضای امن و آرام برای دو تا سه هفته برای این پرنده ایجاد شود که هم با محیط و هم با درنای امید سازگار شود تا بتوانند مسیر بازگشت در این خط پروازی را احتمالا در دهه دوم اسفند با هم انجام دهند و اگر این اتفاق بیفتد، یعنی پروژه موفقیت‌آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه پایش ۲۴ساعته و مانیتورینگ از این منطقه برای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود، اظهار کرد: تدابیر لازم هم برای حفظ امنیت پرنده و هم با توجه به پروتکل‌های سخت‌گیرانه از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک اندیشیده شده است تا بتوانیم این فرایند را برای سال آینده و تقویت مسیر پروازی مهاجرت درنای سیبری در گله غربی داشته باشیم.

کد خبر 636793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.