کنکور هنر: معرفی کامل روند

کنکور هنر یکی از رشته‌های جذاب آزمون سراسری در کشور ما محسوب می‌شود که به دلیل تنوع و آینده‌دار بودن بسیاری از شاخه‌های این رشته، افراد زیادی برای قبولی در آن، آزمون می‌دهند. اما یکی از اشتباهات شرکت‌کنندگان این است که بدون داشتن اطلاعات کامل، اقدام به ثبت‌نام در این حوزه می‌کنند.

افراد موفق در کنکور هنر می‌توانند رشته‌هایی همچون گرافیک، سینما، موسیقی، نقاشی، طراحی لباس، طراحی صنعتی و ... را در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران دنبال کنند.

آشنایی کامل با آزمون سراسری هنر

به طور عادی زمانی که شما به‌عنوان یک داوطلب می‌خواهید کنکور هنر شرکت کنید، نیاز دارید دراین‌خصوص اطلاعات کافی داشته باشید. این کار باعث می‌شود از میزان نگرانی شما درباره سؤالات کنکور کاسته شود.

اما اشتباهی که برخی از داوطلبین مرتکب می‌شوند، این است که از افرادی کمک می‌گیرند که اطلاعات درستی دراین‌خصوص ندارند و با دیتاهای غلط باعث گمراهی افراد می‌شوند.

اضطراب زیاد حاصل پیمودن مسیر اشتباه

کنکور هنر: معرفی کامل روند

درصورتی‌که داوطلب به دلیل گرفتن اطلاعات نادرست راه اشتباه را انتخاب کند، باعث عقب افتادن فرد از دیگر داوطلبین می‌شود و به همین دلیل اضطراب شدیدی وجود شما را خواهد گرفت که این امر تنها به ناکامی شما منجر خواهد شد.

از جمله این اطلاعات نادرست می‌توان به منابع کنکور هنر اشاره کرد که باعث می‌شود شما دروس اشتباه را مطالعه کنید و در زمان شرکت در آزمون با مشکلات زیادی روبرو شوید. در واقع منابع درسی درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری که سه درس اصلی کنکور هنر می‌باشند با مشورت با افراد آگاه و باتجربه در این زمینه مشخص می‌شود و شما نباید دراین‌خصوص از کسانی مشاوره بگیرید که دانش چندانی در حوزه مربوط به منابع کنکور هنر ندارند.

داوطلب در این موارد چه راهی دارد؟

اولین کاری که باید انجام دهید، کنارگذاشتن داده‌های نادرست است. تغییرات کنکور هنر در شهریور سال 1401 بیشتر داوطلبان و حتی مشاوران را دچار سردرگمی کرده است. حذف شدن درس ترسیم فنی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد در کنار حذف شدن دروس عمومی و اضافه شدن سوابق تحصیلی به کنکور هنر از جمله مواردی است که باید حتما آنها را درنظر گرفت. باید افرادی را که در این زمینه تبحر و تجربه دارند و به‌طورکلی اطلاعات مفیدی دراین‌خصوص در اختیار آن‌ها قرار دارد، پیدا کنید و از آن‌ها برای راهنمایی و مشاوره کمک بگیرید. این کار در ظاهر سخت به نظر می‌رسد، اما به‌طورقطع از مشورت با افراد ناآگاه و رفتن به‌سوی ناکامی، آسان‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

چند نمونه از مراکز یا افرادی که می‌توان در این حوزه به آن‌ها اعتماد کرد، به شرح زیر هستند:

مؤسسه‌های فعال در امر برگزاری کلاس‌های کنکور: این نهادها باید دارای ویژگی‌های مهمی باشند، از جمله تجربه بالا، استفاده از اساتید مجرب و متبحر و سابقه موفق در زمینه تربیت دانش‌آموزانی که در کنکور قبول شده و به مدارج بالا دست یافته‌اند.

مشاورانی که در مراکز معتبر مشغول به کار هستند و در زمینه برنامه‌ریزی برای کنکور به افراد مختلف کمک می‌کنند. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که منظور ما در اینجا صرفا مشاوران رشته کنکور هنر و موارد مربوط به آن است، نه دیگر رشته‌ها که ارتباطی به این حوزه ندارند. برای مثال شما برای مشورت در خصوص رشته گرافیک نباید به سراغ فردی بروید که در رشته ریاضی یا علوم‌تجربی درس‌خوانده و مشاوره می‌دهد.

گام بعدی داوطلب دراین‌خصوص چیست؟

مرحله برنامه‌ریزی کنکور هنر بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که کنکور هنر شرایط متفاوتی با دیگر رشته‌ها دارد. یکی از تفاوت‌های عمده این رشته این است که شما باید پس از قبولی در امتحان تئوری، در آزمون عملی نیز شرکت کنید که البته این مورد برای هر یک از رشته‌های هنر شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ بنابراین نیاز است با مشاوره با افراد شایسته، دراین‌خصوص اطلاعات کافی را به دست آورید تا با نحوه برگزاری آزمون عملی برای رشته دلخواه خود به طور کامل آشنا شوید.

مرحله بعدی شناختن منابع درسی و کتب وزارتی، کمک درسی و منابع آزاد کنکور هنر خواهد بود. به بیان دیگر مطالعه دروس بر اساس برنامه صحیح و مدون موفقیت شما را تضمین خواهد کرد. معمولا اولین انتخاب داوطلبان رفتن سراغ کتاب‌های مدرسه است. باید دانست بین صدها جلد کتاب هنرستانی دسته‌بندی و طبقه‌بندی مطالب بسیار دشوارتر از خواندن سه الی چهار جلد کتاب وزارتی در مقایسه با کنکور ریاضی یا تجربی است. بهترین پیشنهاد انتخاب از بین کتاب‌هایی است که طبق کتاب وزارتی تهیه و طبقه‌بندی شده‌اند. یکی از شروط دستیابی به این موفقیت پیداکردن منابع معتبر مانند کتب وزارتی هنر و مطالعه دقیق و جامع این کتاب‌ها است. در این مورد نیز توصیه می‌شود از افراد قوی و با دانش بالا مشاوره بگیرید تا در مسیر خود دچار مشکل جدی نشوید و بتوانید با موفقیت و با درصد بالا کنکور این رشته را پشت سر بگذارید. همچنین این روند به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش اضطراب و نگرانی شما خواهد شد.

آزمون‌های آزمایشی چه کمکی به روند آمادگی داوطلب خواهد کرد؟

شرکت در این آزمون‌ها باعث می‌شود شما بتوانید به طور دقیق از نحوه عملکرد خود آگاه شوید و اشتباهات را برطرف کرده و نقاط قوت را نیز تقویت کنید. البته شرط این موضوع این است که در هنگام یافتن یک مشاور باتجربه، تمامی جوانب را بررسی کرده باشید و دراین‌خصوص هرگز مرتکب اشتباه نشوید. چرا که انتخاب مشاور ناآگاه و بی‌تجربه شما را از مسیر درست خارج خواهد کرد و باعث خواهد شد همه زحمات شما از بین برود.

موارد منع شرکت در رشته هنر با دیپلم رشته‌های دیگر

اگر گمان می‌کنید که با داشتن دیپلم ریاضی، انسانی یا تجربی کار آسانی برای موفقیت در رشته هنر در آزمون سراسری دارید، باید بگوییم که این فکر شما اشتباه است. به این دلیل که رشته مزبور هفت درس کاملا تخصصی دارد که برای مطالعه آن‌ها باید زمان زیادی را صرف کنید. درس درک عمومی ریاضی و فیزیک جزئیات زیاد و دقیقی دارد که مطالعه سطحی آن‌ها باعث ناکامی شما خواهد شد.

کلام آخر

درصورتی‌که در یافتن یک مشاور مجرب و آگاه موفق نبوده‌اید، نگران نباشید. آکادمی پازل در زمینه کلاس کنکور هنر و ارائه مشاوره به‌صورت رایگان در خدمت داوطلبان رشته کنکور هنر است. این آکادمی از افراد مجرب که در سال‌های گذشته رتبه‌های تک‌رقمی کنکور را به دست آورده‌اند، برای مشاوره بهره می‌گیرد. شما نیز در صورت تمایل می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره رایگان با رتبه‌های تک رقمی کنکور هنر با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از مشورت با رتبه‌های عالی، به نتایج عالی دست پیدا کنید.

کد خبر 636728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    سلام وقت بخیر