مزرعه ارز دیجیتال چیست + فارم ماینینگ Farm Mining

فارم استخراج، انبار یا مکانی اختصاصی برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده است که معمولا در آن ها صد یا حتی هزاران دستگاه استخراج و تجهیزات لازم برای استخراج وجود دارد.

به گزارش ایمنا، فارم ماینینگ اتاق یا انباری است که به استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده است و می‌تواند یک زیرزمین در خانه شما با دو دستگاه ASIC یا یک انبار بزرگ با ده‌ها GPU و ASIC باشد. فارم ماینینگ‌ها شامل منابع تغذیه بزرگ، فن‌های بزرگ برای خنک کردن تجهیزات و بیش از یک نفر هستند که آن‌ها را راه اندازی می‌کنند. ماینینگ فرآیند تأیید یک تراکنش است تا به دفتر کل عمومی معروف به بلاک چین اضافه شود. تراکنش‌ها در بلوک‌ها اضافه می‌شوند. تنها چیزی که برای تأیید یک تراکنش بیت کوین نیاز دارید یک رایانه مجهز به اینترنت با یک برنامه نرم افزاری مرتبط با بلاک چین است.

امروزه، با ورود ماینرهای بیشتری به بازار، تعداد ماشین‌های استخراج بیت کوین و مزارع ماینینگ اضافه شده همچنان در حال افزایش است. مجموع قدرت محاسباتی ماینینگ بیشتر و بیشتر می‌شود و خروجی یک ماینر بیشتر و بیشتر ناپایدار شده است. برای به دست آوردن درآمد پایدارتر از ماینینگ، ماینرها شروع به اتحاد کردند تا همه ماشین‌های ماینینگ را به هم متصل کنند تا با سایر ماشین‌های ماینینگ در سراسر جهان رقابت کنند، که باعث ایجاد مفهوم استخرهای ماینینگ شد.

آشنایی با استخر ماینینیگ

یک استخر ماینینگ مجموعه‌ای از چندین فارم ماینینگ است و هر فارم مجموعه‌ای از چند ماشین ماینینگ است. استخر ماینینگ یک پلتفرم استخراج باز و کاملاً اتوماتیک است. ماینرها ماشین‌های ماینینگ را به استخر ماینینگ متصل می‌کنند، قدرت محاسباتی خود را افزایش می‌دهند و سپس شروع به کسب سود می‌کنند.

فارم ماینینگ‌ها یا مزارع استخراج بیت کوین دارای الزامات جغرافیایی خاصی هستند. راه اندازی مزرعه ماینینگ به هزینه‌های زیادی برای ساخت، تجهیزات، نگهداری و ساخت شبکه مزرعه ماینینگ، منابع انسانی، برق و سایر هزینه‌های نگهداری نیاز دارند.

در شرایط عادی، استخراج رمزنگاری شده نیاز به مصرف برق زیادی دارد و فارم‌ها معمولاً در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که هزینه برق نسبتاً ارزان است. چرخه بازپرداخت یک ماشین ماینینگ به طور مداوم با توجه به نوسانات بازار در حال تغییر است و به طور جدایی ناپذیری با سیاست‌ها، قیمت‌ها و فناوری مرتبط است.

مزرعه ارز دیجیتال چیست + فارم ماینینگ Farm Mining

سختی استخراخ ماینینگ

دلیل اینکه ماینرهای حرفه‌ای بیت‌کوین از کامپیوترهایی با CPU یا GPU استفاده نمی‌کنند را می‌توان در سختی استخراج بیت کوین خلاصه کرد. بلاک چین برای تنظیم اتومات خود به گونه‌ای توسعه یافته است که بلاک بیت کوین تنها در عرض ۱۰ دقیقه تکمیل می‌شود. به این ترتیب، معماهای ریاضی که پنج سال پیش توسط پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی حل شده بودند، به حدی سخت‌تر شدند که امروزه فقط ASIC‌ها می‌توانند آن‌ها را حل کنند. یک مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) دارای سرعت محاسباتی بسیار بالاتری نسبت به یک کامپیوتر با استفاده CPU است. یک ASIC حاوی یک تراشه ویژه است که پازل‌های ریاضی مورد نیاز برای تأیید تراکنش‌ها را با میلیاردها نرخ هش در ثانیه حل می‌کند. برخی از ASIC‌ها از تریلیون‌ها نرخ هش در ثانیه پشتیبانی می‌کنند و با سرعت بالا آماده هستند تراکنش‌ها را تا زمانی که دشواری استخراج فراتر از سرعت آن‌ها نباشد تأیید کنند.

نحوه استخراج ارز دیجیتال

  • هش (Hash): هش به توابعی گفته می‌شود که در آن‌ها ورودی _که به صورت رشته‌ای از داده‌ها به طول دلخواه است_ به یک رشته خروجی با طول ثابت تبدیل می‌شود، که به خروجی آن هش گفته می‌شود. البته کارکرد این توابع زمانی معنی پیدا می‌کند که با داده‌هایی با حجم بالا کار کنیم. یعنی به جای نگه‌داری از داده‌هایی که احتمالاً بسیار بزرگ هستند از هش آن نگه‌داری کنیم.
  • زنجیره بلوکی(Block Chain): بلاک چین، همان‌طور که از نام آن پیدا است، زجیره بلوکی به مجموعه‌ای بلوک‌ها یا گره‌ها گفته می‌شود، که بلوک جدید به بلوک قبل از خود متصل است. این تکنولوژی در ابتدا تنها در اختیار ارزهای دیجیتال بود ولی امروزه برای مدیریت غیرمتمرکز در بسیاری از شاخه‌های علوم کامپیوتر کاربرد دارد.
  • Nonce: یک رشته‌ی تصادفی است از صفر و یک‌ها است، که به محتوای هش بلوک اضافه می‌شود. چنانچه هش نهایی با مقدار هدف هم‌خوانی داشته‌باشد بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود. برای نتیجه گرفتن از استخراج، لازم است استخراج‌کننده یا ماینر مقداری برای Nonce بیابد تا برابر یا کوچک‌تر از مقداری باشد که در بلوک اخیر توسط شبکه‌ی بیت‌کوین پذیرفته شده‌است. به ماینری که بتواند مقدار مناسب را پیدا کند، به عنوان جایزه ارز دیجیتال اعطا خواهد شد.

روند استخراج

شخیص این‌که چه رشته‌ای باید به عنوان Nonce استفاده شود نیازمند آزمون و خطا است چراکه Nonce رشته‌ای تصادفی است. ماینر باید مقداری را برای Nonce حدس بزند و آن را به هش سربرگ بلوک فعلی اضافه کرده و دوباره آن را هش کند. سپس مقدار به دست آمده باید با هدف مقایسه شود. اگر این دو با یکدیگر همخوانی داشته‌باشند، ماینر پاسخ را پیدا کرده و یک بلوک جدید ساخته می‌شود. امکان اینکه ماینر در تلاش اول موفق به یافتن پاسخ شود، بسیار بعید است وانتظار می‌رود ماینر تعداد بسیار زیادی Nonce را تا یافتن پاسخ صحیح آزمایش کند.

هرچه سختی بیشتر باشد، زمان بیشتری برای یافتن پاسخ صرف می‌شود. این سختی درواقع مقیاسی است که دشواری ساختن هشی کوچک‌تر از هدف را نشان می‌دهد. میزان سختی در تمام سیستم و شانس ماینرها برای یافتن پاسخ یکسان است. شبکه‌های ارز دیجیتال در هر دوره به تعداد موردنیاز خود اجازه‌ی تولید بلوک می‌دهند. میزان سختی نیز با توجه به همین نیاز تنظیم می‌شود تا مطمئن شوند به همان تعدادی که هدف قرارگرفته بلوک تولید می‌شود؛ اگر تولید بلوک کمتر از سقف تعیین‌شده باشد، سطح دشواری کم می‌شود تا در بازه‌ی زمانی معین تعداد بلوک به سقف لازم برسد. این میزان سختی به سبب محاسبات پیچیده ریاضی در پشت پرده زنجیره بلوکی انجام می‌شود که به آن الگوریتم اثبات کار می‌گویند.

مزرعه ارز دیجیتال چیست + فارم ماینینگ Farm Mining

  • انتخاب کیف پول مطمئن

ارزهایی که استخراج می‌شوند، در کیف پول تعریف شده شما ذخیره خواهند شد؛ پس بهتر است از کیف پولی استفاده کنید که امنیت بسیار بالایی داشته باشد و از رمز ارز مورد نظر شما پشتیبانی کند. به طور معمول، تمام کیف پول‌های موجود، از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. اگر اقدام به استخراج بیت کوین کرده باشید، به راحتی می‌توانید از تمامی کیف پول‌ها استفاده کنید.

  • نرم افزارهای استخراج

بسته به ارزی که استخراج می‌شود، می‌توان از تعداد زیادی برنامه استفاده کرد؛ به عنوان مثال برای استخراج بیت کوین توسط دستگاه ایسیک، می‌توان از برنامه‌های BTC Miner و CG Miner استفاده کرد.

  • دستگاه ماینر یا استخراج

مهم‌ترین بخش احداث مزرعه استخراج، انتخاب دستگاه ماینینگ است. اصلی‌ترین مرحله فرایند استخراج رمزارز را این دستگاه‌ها انجام می‌دهند. برای اینکه به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، باید دستگاهی را انتخاب کنید که بهینه‌ترین عملکرد را دارد. بهینه بودن دستگاه، به معنی قدرت پردازشی بالا در عین مصرف انرژی پایین است. از معروف‌ترین دستگاه‌های استخراج رمز ارز، می‌توان ایسیک را مثال زد.

  • اینترنت مزرعه استخراج

تمامی فرایند استخراج، چه توسط فارم ماینینگ و چه توسط کامپیوترهای شخصی، نیازمند اتصال به اینترنت با پهنای باند و سرعت بسیار خوبی است؛ قطعی لحظه‌ای اینترنت می‌تواند خسارات زیادی داشته باشد و سوددهی را کاهش دهد.

  • دستگاه خنک کننده

یکی از خطراتی که مزارع استخراج را تهدید می‌کند، خطر آتش‌سوزی و خرابی دستگاه‌های استخراج است. در صورتی که دستگاه استخراج بیش از حد گرم شود، امکان آتش‌سوزی وجود دارد. گرمای تولید شده توسط این دستگاه‌ها به قدری زیاد است که به راحتی دمای یک سوله را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

استفاده از سیستم خنک‌سازی در چنین مکان‌هایی ضروری است و باید با در نظر گرفتن مقیاس مزرعه و تعداد دستگاه‌های استخراج، انتخاب شود. استفاده از دستگاه‌های خنک کننده مناسب باعث می‌شود مصرف برق تا حد زیادی کاهش یابد و هزینه‌های کمتری ایجاد شود. نقش دیگر این دستگاه‌ها، در خنک کردن سیم کشی است. سیم‌های متصل به دستگاه‌های استخراج نیز در طول عملکرد شبانه‌روزی، گرم شده و موجب آتش‌سوزی می‌شوند. یکی دیگر از وظایف فن‌ها و دستگاه‌های خنک کننده، کاهش دمای سیم‌ها است.

مزرعه ارز دیجیتال چیست + فارم ماینینگ Farm Mining

عضویت در استخر استخراج برای فارم ماینینگ

احداث مزارع استخراج، به نسبت استخراج انفرادی، سوددهی بسیار بالایی دارد و می‌تواند بسیار هوشمندانه باشد. در صورتی که مزرعه کوچکی احداث کرده باشید، بهتر است به یکی از استخرهای استخراج ارز دیجیتال بپیوندید اما اگر سرمایه زیادی دارید و می‌توانید تعداد زیادی دستگاه استخراج را به کار گیرید، احداث مزرعه استخراج به تنهایی برای شما سود ده خواهد بود. پیوستن به استخرهای استخراج، تنها به کسانی که دارای مزرعه کوچک هستند توصیه می‌شود.

این استخرها از تعداد زیادی مزارع استخراج در مکان‌های مختلف دنیا تشکیل شده‌اند. بدین وسیله، قدرت پردازشی مزارع استخراج با یکدیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. با افزایش قدرت پردازشی، شانس استخراج بلوک برای استخر استخراج، افزایش می‌یابد. بدین صورت به جای رقابت بر سر استخراج، با اشتراک قدرت پردازشی، حل مسائل راحت‌تر شده و کوین‌های دریافت شده، بین مشترکین تقسیم می‌شوند.

نکات مهم در پیوستن به استخر استخراج

استخرهای استخراج از طریق سایت‌های معتبر به عضوگیری می‌پردازند. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال مد نظر خود را توسط استخرها استخراج کنید، باید آن استخر از ارز شما پشتیبانی کند. علاوه بر این مورد، مزرعه شما نیز باید مورد تأیید استخر استخراج قرار بگیرد. یکی از مراحل تأیید، شامل تأیید دستگاه استخراج شما می‌شود، پس از دریافت پاداش توسط بخش اصلی استخر، مبلغ پاداش به شیوه‌های مختلفی بین مزارع تقسیم می‌شود. برای اطمینان از میزان سوددهی، باید به نحوه پرداخت استخر استخراج موردنظر دقت کنید.

معرفی بهترین استخرهای استخراج

با رشد بازار رمزارزها و افزایش شناخت مردم نسبت به این ارزها، تعداد استخرهای استخراج نیز رو به افزایش است و پیدا کردن یک استخر استخراج معتبر، شاید به چالشی بزرگ تبدیل شود. از بهترین استخرهای استخراج فعال در جهان می‌توان به استخر Ant، Slush، F2Pool، BTCC، Eligius، BTC.com و BW اشاره کرد.

کد خبر 635863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.