نقش پارکینگ‌ها در سامان‌دهی سیستم حمل‌ونقل شهری

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: ترافیک از مهم‌ترین چالش‌های فراروی مدیران شهرها است، با توجه به نقش مهمی که پارکینگ‌ها در ساماندهی سیستم حمل‌ونقل شهری دارد، این تأسیسات به منظور کارایی بهتر و بیشتر باید در محل مناسب احداث شود.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با رشد شتابان شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها تردد خودروهای شخصی در این سکونتگاه‌ها افزایش پیدا کرده است، زیرا بیشتر شهروندان علاقه‌مند به استفاده از وسایل نقلیه شخصی هستند.

وی با بیان اینکه ترافیک از مهم‌ترین چالش‌های فراروی مدیران شهرها است، افزود: بسیاری از شهروندان بی‌توجه به فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، برای رفع نیازهای خود با وسایل نقلیه شخصی به مناطق مرکزی و مهم شهر سفر می‌کنند که سبب ایجاد ترافیک در فضاهای شهری می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتبار هر شهر به کیفیت و کمیت خدماتی است که به شهروندان ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: هرچه کیفیت خدمات شهری ارائه شده بیشتر باشد، زندگی در آن شهر راحت‌تر و هزینه زندگی برای شهروندان کمتر است.

کریمی با بیان اینکه یافتن جای پارک خودرو یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که به ایجاد و تشدید ترافیک در شهرها منجر می‌شود، تصریح کرد: پارکینگ‌ها نقش مناسبی در کاهش ترافیک شهری دارد و یکی از زیرساخت‌های مهم شهر است که دسترسی به آن نقش موجب کاهش پارک حاشیه‌ای خودروها در خیابان‌ها و معابر و روان‌سازی تردد شهری می‌شود.

وی ادامه داد: پارکینگ‌های عمومی یکی از اجزای سیستم حمل‌ونقل شهری و هدف از احداث آن‌ها کاهش بار ترافیک ساکن، تسریع در فرآیند ارتباطات خودرویی شهر و کاهش بار تردد خودرویی خیابان‌ها و معابر شهری است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سرگردانی رانندگان برای توقف و یافتن جای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها، سبب ایجاد و تشدید ترافیک شهری، آلودگی صوتی، آلودگی زیست‌محیطی و اتلاف زمان سایر شهروندان می‌شود.

کریمی اضافه کرد: پارکینگ‌ها با کاستن از ترافیک ساکن خیابان‌ها، سبب عریض‌تر شدن معابر در ساعات اوج ترافیک می‌شود.

وی گفت: با توجه به نقش مهمی که پارکینگ‌ها در ساماندهی سیستم حمل‌ونقل شهری دارد، این تأسیسات شهری به منظور کارایی بهتر و بیشتر باید در محل مناسب احداث شود؛ لذا مکان‌یابی پارکینگ‌ها به معنای یافتن محل مناسبی برای احداث آن‌ها است.

این استاد شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: فاصله تا مسیرها ارتباطی و مراکز جاذب سفر از جمله مراکز تجاری، اداری، آموزش عالی، تفریحی، فرهنگی، بهداشتی-درمانی، سیاحتی-جهانگردی و ورزشی از معیارهای اصلی در مکان‌یابی پارکینگ‌های طبقاتی است.

کد خبر 635669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.