امکان‌سنجی و ظرفیت‌سازی برای افزایش مدارس هیئت امنایی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: به منظور افزایش نقش‌آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریت محلی و نهادهای انقلابی در اداره مدرسه، مدارس به صورت هیئت امنایی مدیریت خواهند شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، احمد محمودزاده در سفر یک روزه به استان قم در بازدید از مدرسه هیئت امنایی اصحاب کساء قم در مورد استفاده از ظرفیت‌های مدرسه و اولیا برخی از دانش‌آموزان، اظهار کرد: در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش‌وپرورش و شعار دولت مردمی، کیفیت‌بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیئت امنایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش در راستای عدالت تربیتی و آموزشی و با هدف اجرای سیاست‌های مدرسه‌محوری و تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس و همچنین استفاده بهینه از مشارکت‌های مردمی، به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش تلاش کرده است شیوه‌های نوین از مدیریت را در مدارس مورد توجه قرار دهد. این طرح با هدف تمرکززدایی و حرکت در مسیر مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش‌وپرورش و افزایش نقش و عوامل سهیم و مؤثر تمام ذی‌نفعان از جمله معلمان، اولیا دانش‌آموزان و معتمدان محلی صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: مقرر شده است سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی طرح مطالعاتی و توجیهی این برنامه را آماده کند و الگو، مدل و الزامات آن را از جهت آئین‌نامه‌ای و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای وزارت آموزش‌وپرورش آماده کند.

وی ویژگی مهم مدارس هیئت امنایی را بهره‌گیری از افزایش نقش‌آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا و ظرفیت‌های محله، نهادها و خیّران دانست و افزود: مدارس هیئت امنایی امکان تبدیل مدرسه به کانون یادگیری محله را فراهم کرده و شرایطی را برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشیِ باکیفیت به دانش‌آموزان مهیا می‌کند.

محمودزاده با بیان اینکه توسعه این مدارس و ارتقای کیفی و کمّی و شفافیت در عملکرد آن‌ها به مطالبه عمومی تبدیل شده است، اضافه کرد: به‌منظور کیفیت‌بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیئت امنایی، جلسات تخصصی مبنی بر راه‌حل‌های قانونی و منعطف با استفاده از تمام ظرفیت حوزه‌های آموزش‌وپرورش در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش‌وپرورش صورت گرفته و وزارت آموزش‌وپرورش در این مسیر مصمم است.

وی با انتقاد از نگاه مشارکتی مالی به مدارس هیئت امنایی، با اشاره به چرخش تحولی دولت به مشارکت چندوجهی اجتماعی، تربیتی خانواده‌ها، مردم و نهادهای دولتی عمومی و غیردولتی، خاطرنشان کرد: با بازخوانی تجربه سال‌های گذشته این مدارس و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها، ساز و کارها به نحوی پیش‌بینی می‌شود که از افزایش عدالت و کیفیت در توسعه این مدارس اطمینان حاصل شود. با اجرایی شدن این رویکرد، امیدواریم شاهد تسهیل در سیاست‌های راهبردی وزارت آموزش‌وپرورش از جمله توسعه مشارکت مردمی در نظام تعلیم و تربیت و حرکت در مسیر کاهش تمرکز امور، ایجاد زمینه‌های مناسب برای تقویت مدارس، ارتقای سطح مهارت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان و حرکت در مسیر برقراری عدالت تربیتی و آموزشی که شعار اصلی دولت سیزدهم است، در مدارس کشور باشیم.

کد خبر 635656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.