نگاهی به سریال‌های محبوب کره‌ای در کشور

سال‌های دور از خانه، جنگجویان کوهستان، افسانه جومونگ، جواهری در قصر و داستان زندگی، سریال‌های آسیایی محبوب ایرانی‌ها در طول چند دهه اخیر هستند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، از اوایل دهه ۶۰ بود که پخش سریال‌های خارجی در تلویزیون ایران بیش‌ازپیش اتفاق افتاد، اما سهم سریال‌های آسیایی با اینکه نسبت‌به سریال‌های دیگر قاره‌ها به‌خصوص اروپا و آمریکا، کمتر بود اما طرفداران زیادی داشت که بعضی از آن‌ها به‌دلیل استقبال بی‌نظیر، همچنان در حال بازپخش هستند.

در این مطلب پنج سریال آسیایی محبوب را که با استقبال فراوان مخاطبان در کشورمان همراه شد مرور می‌کنیم؛ از سریال «سال‌های دور از خانه» که به «اوشین» معروف بود و در دوران تلویزیون‌های سیاه‌وسفید پخش شد، گرفته تا «جواهری در قصر» که به «یانگوم» معروف بود و مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون کشاند.

سال‌های دور از خانه

سریال «سال‌های دور از خانه» که اغلب آن را با نام «اوشین» می‌شناسند، یک مجموعه تلویزیونی ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ توسط شبکه ان‌اچ‌کی ساخته شد. شخصیت اصلی این داستان، زنی به نام «اوشین تاناکورا» است و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش را از زمان کودکی تا بزرگسالی تعریف می‌کند. این سریال که شامل ۲۹۷ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای بوده در بیش از ۶۰ کشور جهان پخش شده است.

در ایران از سال ۱۳۶۵ پخش این سریال از یکشنبه‌شب‌ها شروع شد و از همان ابتدا مورد توجه عموم قرار گرفت. قصه بلند اوشین تاناکورا چندین‌بار از تلویزیون ایران پخش شد. در ماه اکتبر ۲۰۱۳ هم فیلم بلندی بر پایه این مجموعه در سینماهای ژاپن به نمایش درآمد.

جنگجویان کوهستان

«جنگجویان کوهستان» با نام اصلی «کرانه رود» سریالی ژاپنی است که اوایل دهه ۷۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شد. «لیانگ شان‌پو» نام منطقه‌ای در کوهستان‌های چین در کرانه رود زرد و محل استقرار شورشیان چین بود. منظور از «کرانه رود» درواقع رود زرد در چین است. بسیاری از ایرانیان خاطره تماشای این سریال به‌صورت رنگی یا سیاه‌سفید را دارند.

این سریال براساس یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین به نام «لبه آب» یا «شوئی خو جوئن» اثر «شیء نایان» و «لو گوانجونگ» نوشته شده است و داستان ۱۰۸ قهرمان را نقل می‌کند که از سراسر چین در مکانی به نام «لیانگ شان‌پو» گردهم آمده و علیه ظلم و فساد حکومتشان در چین قیام می‌کنند و جاودانه می‌شوند.

۱۳ قسمت اول این سریال ۲۶ قسمتی را شبکه تلویزیونی نیپون یا به اختصار ان‌اچ‌کی تولید کرده و از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ از همین شبکه در ژاپن پخش شد و پس از آن بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰، کشورهای انگلستان، فرانسه، هلند، اسپانیا و آلمان غربی وقت به نمایش آن اقدام کرده‌اند.

افسانه جومونگ

«افسانه جومونگ» سریال تلویزیونی تاریخی است که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ در شبکه کره‌ای ام‌بی‌سی به نمایش درآمد. این سریال در ابتدا ۶۰ قسمت داشت اما به‌دلیل استقبال گسترده مخاطبان تا ۸۱ قسمت ادامه یافت.

حق پخش تلویزیونی این سریال به قیمت هشت میلیون دلار در مارس ۲۰۰۶ به شبکه‌های محلی در ژاپن، تایوان، هنگ‌کنگ، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و برونئی فروخته شد. برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۵ «افسانه جومونگ» در ایران پخش شد. و استقبال از این سریال فراوان بود.

داستان زندگی

سریال «داستان زندگی» با نام اصلی «هانیکو» از مجموعه سریال‌های صبحگاهی شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن است که با محوریت زندگی یک زن تولید و پخش شد. این سریال در سال ۱۹۸۶ و در ۱۵۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای از ساعت ۸:۱۵ تا ۸:۳۰ صبح از همین شبکه پخش شد. این مجموعه، ژاپن در حال گذار از سنتی به مدرنیته را به تصویر می‌کشد. این سریال برای اولین‌بار از شبکه دو سیمای ایران پخش شد.

سال ۱۹۸۶ که این اثر تولید شد، سالی بود که قانون فرصت‌های شغلی برابر زن و مرد اجرا شد و موقعیت اجتماعی زنان ارتقا یافت. شخصیت «رین» در این اثر که یک مابه‌ازای حقیقی هم داشت، هم به‌عنوان گزارشگر زن و هم به‌عنوان یک زن کارگر پیشگام است و به‌عنوان شخصیت اصلی در راستای چنین پیشینه تاریخی مشخصی ترسیم شده است.

جواهری در قصر

سریال «جواهری در قصر» که در ایران با نام «یانگوم» شناخته می‌شود، محصول کشور کره‌جنوبی است و در سال ۲۰۰۳ توسط کانال ام‌بی‌سی تهیه شد. گفته می‌شود این سریال با بودجه‌ای معادل ۱۵ میلیون دلار تولید شده است. سرمایه‌گذاری که برای کره‌ای‌ها بد نبود و بعدها به ۹۱ کشور صادر شد و توانست درآمدی حدود ۱۰۳.۴ میلیون دلار نصیب سازندگانش کند.

برخی روایت‌ها، این سریال تاریخی را واقعی می‌دانند و براساس مدارک تاریخی موجود، شخصی به نام یانگوم در سلسله یوسون وجود داشته است. سریال ۵۴ قسمتی جواهری در قصر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله افغانستان، ایران، تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، چین، تایلند، ژاپن، استرالیا، آمریکا، روسیه، رومانی و کانادا پخش شده است؛ همچنین این سریال از پاییز سال ۱۳۸۵ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت و تا پاییز سال ۱۳۸۶ ادامه پیدا کرد. سریال «یانگوم» به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سریال خارجی در سیمای ایران شناخته می‌شود.

کد خبر 635655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.