یادگار عملیات بیت‌المقدس ۲

دوران هشت ساله دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر است که بخش مهمی از هویت مردم این سرزمین را تشکیل می‌دهد. این دوران که منشأ رخدادهای زیادی در زندگی ایرانیان شد، سرشار از ماجراهای فراوانی بوده که هنوز به بسیاری از آنها پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات‌ بیت‌المقدس‌۲ با رمز «یا زهرا (س)» در ساعت‌ یک و۱۵ دقیقه‌ بیست‌وپنجم دی‌ماه‌ ۱۳۶۶ با هدف آزادسازی‌ ارتفاعات‌ غرب‌ شهر ماووت‌ عراق‌ در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌۱۳۰ کیلومترمربع‌ آغاز شد،این عملیات که در محور ارتفاع قمیش در منطقه عملیاتی سلیمانیه عراق به صورت گسترده به فرماندهی سپاه و با حضور رزمندگان اسلام در سخت‌ترین وضعیت جوی در میان برف انجام شد.

عملیات بیت‌المقدس ۲ تا روز دوم بهمن‌ماه سال ۶۶ در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه با فرماندهی سپاه ادامه یافت که از نوع هجوم سپاهیان اسلام علیه دشمن بعثی بود.

عکسی از این عملیات در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، عکسی که از آن به عنوان یادگاری عملیات بیت‌المقدس ۲ یاد می‌شود.

یادگار عملیات بیت‌المقدس ۲

در بحبوحه این عملیات و در ساعات ابتدایی نخستین روز از بهمن‌ماه سال ۶۶، طی درگیری‌هایی در منطقه کوهستانی ماووت عراق، شهید حجت مقدم و مالک ازوم چلویی به‌همراه تعدادی از نیروهای گردان عمار لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در تاریکی شب توسط تیربار عراقی به شهادت رسیدند.

هم‌رزمان این دو شهید به‌جهت گره خوردن کار و لزوم عقب‌نشینی سریع نیروها، ابتدا پیکر مطهر آنها را در همان منطقه زیر برف پنهان کردند و به عقب برگشتند، اما آقا عطا (نفر وسط) و چند نفر دیگر ماندند تا به هر شکلی شده پیکر جامانده دوستانشان را به عقب برگردانند.

آنها در روز و به جهت دید کامل دشمن به منطقه، حرکتی نداشتند، اما با بهره‌گیری از تاریکی شب و در اوج برف و سرمای کوهستانی منطقه، پیکر مطهر شهدا را با مشکلات بسیار روی دوششان حمل و به عقب منتقل کردند.

سه‌شبانه‌روز طول کشید تا آنها به نیروهای خودی رسیدند و پیکرها را تحویل دادند و همان‌جا بود که این عکس گرفته شد تا از این عملیات سخت و طاقت‌فرسا به یادگار بماند.

کد خبر 635586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.