ابتکار ایتالیایی‌ها در نصب پنل‌های خورشیدی در بافت‌های باستانی

مسئولان شهر پمپئی ایتالیا برای غلبه بر چالش ظاهر پنل‌های خورشیدی که وجود آن‌ها در بافت باستانی می‌توانست، نازیبایی‌های بسیاری را به وجود بیاورد، سلول‌های خورشیدی با ظاهر کاشی‌های سفالی را تعبیه کرده‌اند که کمتر کسی متوجه وجود آن‌ها در قسمت تاریخی شهر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازدیدکنندگان پمپئی تمایل دارند در خیابان‌های این شهر باستانی قدم بزنند و معماری و هنر رومی را تحسین کنند و تصور کنند که زندگی روزمره حدود ۲۰۰۰ سال پیش چگونه بوده است. با وجود ظاهر باستانی شهر، گردشگران نمی‌دانند که از سال ۲۰۱۸، بر اساس یک پروژه آزمایشی پنل‌های خورشیدی با ظاهری قدیمی در بعضی از خانه‌ها تعبیه شده است، به‌طوری‌که حتی می‌توان گفت «نامرئی» هستند.

ترفند طرح به این صورت است که پنل‌های خورشیدی به شکل کاشی‌های سنتی سفالی ساخته شده است. گابریل زوکتریگل، مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی، می‌گوید: «این پنل‌ها دقیقاً شبیه کاشی‌های سفالی است که رومی‌ها استفاده می‌کردند و برقی را که ما برای روشن کردن نقاشی‌های دیواری نیاز داریم تولید می‌کنند."

این راه‌حل، بخشی از یک استراتژی جامع‌تر برای تبدیل هزینه‌ها به فرصت‌های پس‌انداز و پذیرش توسعه پایدار است.

ابتکار ایتالیایی‌ها در نصب پنل‌های خورشیدی در بافت‌های باستانی

زوکتریگل در این رابطه افزود: "پمپئی یک شهر باستانی است که ظاهر آن در بعضی نقاط به طور کامل حفظ شده است. از آنجایی که ما به یک سیستم روشنایی گسترده نیاز داشتیم، می‌توانستیم به روش سنتی قبل انرژی مصرف کنیم، کابل‌ها را در اطراف شهر باقی بگذاریم و با این کار منظره شهر را از بین ببریم. اما با تصمیم جدید به شهر احترام گذاشتیم و میلیون‌ها یورو را نجات دادیم."

مکان‌های باستانی مانند پمپئی برای فعالیت به عنوان مقصد گردشگری به برق نیاز دارند، که همین امر به‌نوبه خود به معنای برهم زدن اصالت محیط برای معرفی راه‌حل‌های تکنولوژیکی مانند کابل‌های برق است. برق‌رسانی در مکان‌های باستانی همواره با یک چالش روبه‌رو است، چراکه تعبیه کابل‌های برق، بعد زیبایی‌شناسی این قبیل مناطق را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و اینجا است که اختراعی مانند کاشی‌های سنتی فتوولتائیک PV بسیار مفید خواهد بود و به راه‌حلی اشاره می‌کند که در آن فناوری مدرن می‌تواند به طور یکپارچه برای حفظ اصالت شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

ابتکار ایتالیایی‌ها در نصب پنل‌های خورشیدی در بافت‌های باستانی

کاشی‌های PV از یک ترکیب پلیمری ساخته شده است که به پرتوهای خورشید اجازه می‌دهد تا از آن عبور کند. سازندگان در این رابطه می‌گویند که می‌توان آنها را به تقلید از بافت‌های مختلف مانند سنگ، چوب و بتن نیز ساخت.

مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی در پایان گفت: "ما یک سایت باستان‌شناسی هستیم، اما می‌خواهیم یک آزمایشگاه واقعی برای پایداری و ارزش‌گذاری میراث ناملموس باشیم. ابتکار عمل ما صرفاً نمادین نیست. ما می‌خواهیم از طریق میلیون‌ها گردشگر که هر سال از منطقه بازدید می‌کنند، پیامی را به جهان ارسال کنیم: میراث فرهنگی را می‌توان متفاوت و به شیوه‌ای پایدارتر مدیریت کرد."

ابتکار ایتالیایی‌ها در نصب پنل‌های خورشیدی در بافت‌های باستانی

کد خبر 635234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.