صدور ۷ هزار قبض عوارض در سال جاری/مشارکت شهروندان ابزار مدیریت شهری است

فراهم‌سازی مقدمات حرکت به سمت توسعه شهر یک ضرورت است، یکی از وجوه بسیار مهم این مسئله مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض شهری است، آنچه شهرداری فریدونشهر طی یک سال گذشته جهت تحقق آن تلاش کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قانون عوارض شهرداری با هدف تأمین نیازمندی‌های شهر، توسعه معابر، ایجاد پارک، پارکینگ، توقفگاه و میدان‌ها سال ۱۳۴۷ تدوین و تصویب شد. عوارض مبلغی است که شهروندان برای خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند موظف به پرداخت در اسرع وقت هستند.

پرداخت عوارض یکی از مهمترین شیوه‌های مشارکت شهروندان در اداره یک شهر است اما شاید همه شهروندان ندانند که نحوه محاسبه عوارض با چه فرمول و بر چه مبنایی تعیین می‌شود. وصول عوارض و انجام خدمات یک رابطه دوسویه میان شهروندان و ارائه کنندگان خدمات شهری در شهرداری است و در سایه این تعامل است که می‌توان طعم توسعه را چشید و شهر را به سمت و سوی ارتقا سوق داد.

فریدون‌شهر یکی از شهرهای زاگرس‌نشین است و بخشی از آن در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است؛ این شهر با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا دارای اقلیم کوهستانی بوده و به بام ایران معروف است.

این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان و تراکم جمعیتی در فصول مختلف سال بیش از جمعیت آماری است و مدیریت شهری برای خدمات‌دهی به شهروندان نیاز به بودجه و اعتبار دارد؛ لذا فراهم‌سازی مقدمات کسب درآمد پایدار و حرکت به سمت توسعه شهر ضرورت است و این مسئله مشارکت شهروندان را در پرداخت عوارض شهری می‌طلبد.

در راستای بررسی وضعیت وصول عوارض نوسازی و عوارض بهای خدمات از شهرداری طی یک سال گذشته و اطلاع شهروندان از فواید پرداخت عوارض به شهرداری گفت‌وگویی را با ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر انجام داده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در سال جاری چه تعداد قبض عوارض صادر شده است؟

از حدود ۷ هزار قبض صادره در سال جاری، برای کاربری‌های مختلف و مربوط به اشخاص حقیقی، تا ابتدای دی‌ماه حدود ۹۶۴ نفر نسبت به پرداخت عوارض نوسازی و بهای خدمات خود اقدام کرده‌اند که این میزان مشارکت شهروندان در امر مدیریت شهری بسیار کم و ناچیز است

البته از این تعداد عوارض واریزی نزدیک به ۶۵ درصد آن مربوط به کسانی است که برای نقل و انتقال یا صدور پروانه و یا کارهای مشابه به شهرداری مراجعه و مجبور بودند نسبت به پرداخت و تسویه حساب اقدام کنند.

میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری به خصوص در واریز به موقع عوارض نوسازی بسیار ناچیز است در حالی که ما برای ارائه خدمات و آبادانی شهر نیازمند مشارکت حداکثری و به موقع شهروندان هستیم.

بسیاری از شهروندان پرداخت عوارض نوسازی خود را منوط به ماه‌ها و روزهای پایانی سال می‌کنند که انتظار می‌رود نسبت به پرداخت عوارض نوسازی به موقع و در اسرع وقت اهتمام بیشتری داشته باشند.

خدمات شهرداری فریدون‌شهر به شهروندان چیست؟

شهرداری بیش از ۳۵۰ وظیفه سنگین در شهر به عهده دارد از جمع‌آوری زباله و مدیریت پسماندهای تولیدی تا نظافت و رفت‌وروب معابر شهری تا خدماتی که در حوزه ترافیک شهری و اجرای طرح‌های عمرانی و مدیریت فضای سبز شهر و صدها وظیفه دیگر پیوسته در تلاش و کوشش است تا بتواند برای رفاه عمومی شهروندان خود نقش‌آفرینی کنند، البته امروز همه می‌دانیم که شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند و برای تحقق بودجه خود نیازمند مشارکت حداکثری شهروندان و استفاده بهینه از منابع، امکانات و عوائد در اختیار خود هستند و پیوسته به دنبال منابع مالی پایدار در محدوده خدماتی خود هستند.

چه میزان درآمد از محل عوارض کسب شده و شهرداری آن را در چه حوزه‌هایی هزینه کرده است؟

کمتر از یک میلیارد تومان عوارض اخذ شده است و شهرداری این عوارض را بیشتر در مدیریت پسماندهای خانگی و احداث لندفیل در محل دفن زباله هزینه می‌کند البته بر اساس قانون تا پایان سال جاری کسانی که عوارض نوسازی خود را نپرداخته‌اند فرصت دارند تا ضمن واریز اصل عوارض از بخشودگی جرایم آن استفاده کنند بعد از سال جاری بر اساس قانون جدید هزینه و درآمد شهرداری‌ها مشمول پرداخت جریمه‌های تأخیر خواهند شد.

عوارض نوسازی مشمول تخفیف یا تقسیط می‌شود؟

عوارض نوسازی و بهای خدمات شامل تخفیف نیست، اما شهرداری می‌تواند بنا بر شرایط برای شهروندان تا پایان سال جاری تقسیط را اعمال کند.

ادارات دولتی، شرکت‌ها و سایر نهادها ملزم به پرداخت عوارض نوسازی هستند؟

بله ادارات دولتی نیز مشمول پرداخت عوارض نوسازی و بهای خدمات بوده و وظیفه دارند مطابق قانون اقدامات لازم برای پرداخت عوارض نوسازی و بهای خدمات خود را به عمل آورند که حدود ۴۵ درصد ادارات نسبت به پرداخت عوارض خود تا کنون اقدام کردند.

بدهی ادارات شهرستان بابت عوارض شهرداری فریدون‌شهر به چه میزان است؟

بودجه شهرداری فریدون‌شهر بر مبنای رقم ۳۰ میلیارد تومان بسته شده است. تحقق بودجه علاوه بر اینکه از محل درآمدهای شهرداری و صدور پروانه ساختمانی است از محل عوارض نوسازی، اجاره ساختمان‌های تجاری و خدماتی نیز است.

ادارات شهرستان بیش از ۱۳ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند که شرکت آب منطقه‌ای بیشترین بدهی را به شهرداری دارد.

درآمد شهرداری‌ها بیشتر از محل عوارضی است که در قالب‌های مختلف از شهروندان و ادارات گرفته می‌شود و یا از طریق فروش زمین که همان قدرالسهم تفکیک است. بنابراین تمام درآمد شهرداری از سهام‌داران خودش که همان شهروندان هستند باید تأمین شود.

کد خبر 634924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.