چگونه داوطلبان کنکور بر استرس خود غلبه کنند؟

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید بدانند کنکور تنها یکی از مسیرهای دست‌یابی به موفقیت است، برای دانش‌آموزی که با عبور از دوره نوجوانی و پایان تحصیلات به تازگی وارد دوران جوانی شده است؛ آزمون کنکور نخستین مسیر برای دست‌یابی به موفقیت است.

حجت‌الله مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید بدانند کنکور تنها یکی از مسیرهای دست‌یابی به موفقیت است، اظهار کرد: برای دانش‌آموزی که با عبور از دوره نوجوانی و پایان تحصیلات دبیرستانی به تازگی وارد دوران جوانی شده است؛ آزمون کنکور نخستین مسیر برای دست‌یابی به موفقیت تلقی می‌شود، والدین و جوانان باید باور داشته باشند که کنکور پایان راه موفقیت نیست.

وی یکی از عوامل استرس‌زا برای جوانان در حوزه امتحانات کنکور را برخورد والدین و اطرافیان دانست و ادامه داد: به دلیل دغدغه‌ها، نگرانی‌ها از آینده فرزندان این ذهنیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی خانواده به فرزندان انتقال داده می‌شود که کنکور آخرین مسیر و تنها راه سرنوشت‌سازی است که با عبور از آن خوشبختی خود را به دست خواهید آورد و در غیر این صورت آینده آن‌ها دچار خدشه خواهد شد.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: اگر والدین باور و اعتقاد داشته باشند که کنکور به‌مثابه مسابقه‌ای است که برخی دانش‌آموزان در آن می‌توانند پیروز شوند و آن‌هایی که موفق نشده‌اند به معنای ناتوانایی آنها نیست، بلکه به دلیل محدودیت در پذیرش برای رشته‌های مختلف است، زیرا گاهی ظرفیت رشته‌ای دو تا سه هزار نفر قبولی دارد و فردی با رتبه سه‌هزار و یک اگر نتواند در کنکور موفق شود به معنای ناتوانی فرد نیست. همچنین استرس، نداشتن دقت و تمرکز و مدیریت تنظیم زمان نیز بر موفقیت در آزمون کنکور بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه در آزمون کنکور نمره ۲۰ ملاک عمل نیست و نتایج براساس نمرات تراز محاسبه می‌شود، تاکید کرد: نفر اول کنکور فردی نیست که تمام دروس را صددرصد پاسخ داده است، بلکه در رقابت با سایر دانش‌آموزان نمره تراز مناسب‌تری کسب کرده است. دانش‌آموزان در هر رقابتی باید تمام تلاش خود را به کار گیرند. گاهی ممکن است برخی به نتیجه دلخواه دست یابند و برای بعضی دیگر انتظارات لازم حاصل نشود، لذا لازم است بدانیم موفق نشدن در آزمون کنکور به معنای ضعف و ناتوانی آن فرد نیست و کنکور تنها یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت است.

مهدی با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های انجام شده یکی از عوامل موفق نبودن دانش‌آموزان در تحصیل و آزمون‌ها نداشتن مدیریت استرس است، اضافه کرد: نگرانی برای آینده فرزندان و ایجاد بهترین بسترهای مناسب از دغدغه‌های خانواده‌ها است، اما به همه اولیا تاکید می‌کنم که مراقب کلمات و جملات خود در برخورد با جوانان باشند، چراکه شایسته‌تر بودن به این معنا نیست که فرزندان را تحت تأثیر استرس و فشارهای روانشناختی شدید قرار دهیم، باید در کمال آرامش و به دور از هرگونه استرسی با دانش‌آموزان برخورد شود، زیرا کنکور پایان مسیر موفقیت نیست، بلکه مسیری است بین هزاران راهی که برای موفقیت وجود دارد.

وی درباره راهکاری کاهش استرس در جوانان برای حضور در آزمون کنکور، افزود: دانش‌آموزان می‌توانند قبل از برگزاری کنکور سراسری برای کاهش استرس در کنکورهای آزمایشی به صورت حضوری شرکت کنند، داوطلبان نباید در روزهای پیش از آزمون سراغ مطالب جدید بروند، چراکه این موضوع‌های جدید برای تثبیت در ذهن نیازمند زمان بوده و استفاده از فرصت باقی‌مانده برای جمع‌بندی مطالب و تست‌زنی از مهم‌ترین راهکارهای دوری از اضطراب است.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: به تمام داوطلبان توصیه می‌کنم برای کنکور امسال حتی بدون آمادگی کامل نیز شرکت کنند، چرا که به‌واسطه این آزمون پیش‌رو می‌توانند توانایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند و حضور در چنین آزمون‌هایی در کاهش استرس آن‌ها نقش بسزایی دارد. اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی در کنکور سراسری روزهای اخیر نتوانست موفقیتی به دست آورد بدون هیچ‌گونه نگرانی برای سال آینده شرکت کند تا به نتیجه دلخواه خود دست یابد.

کد خبر 634879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.