روز پدر ۱۴۰۱ چند شنبه و چندم بهمن است + تاریخ روز مرد و ولادت حضرت علی (ع) امسال

روز پدر و روز مرد در تقویم شمسی مصادف با ولادت امام علی (ع) و ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش ایمنا، روز مرد و روز پدر در تقویم ایران تعطیل رسمی است و با هدف بزرگداشت مقام مردان و پدران زحمت کش و مهربان که همواره مانند کوه تکیه گاه فرزندان و خانواده خود هستند نام گذاری شده است. این روز فرصت مناسبی برای تشکر و قدردانی از پدران و مردانی است که هر روز در حال تلاش برای آسایش خانواده خود بوده و در کنار آن نیز نقش مفیدی در جامعه و صنعت کشور ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ روز پدر ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم شمسی ۱۴۰۱ برابر با روز شنبه ۱۵ بهمن ماه است.
  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم قمری هم زمان با روز شنبه ۱۳ رجب سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم میلادی مصادف با روز شنبه ۴ فوریه سال ۲۰۲۳ است.

روز مرد چه روزی است؟

روز مرد در تقویم رسمی ایران هم زمان با روز پدر گرامی داشته می‌شود. روز مرد و روز پدر مصادف با ولادت مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (ع) اولین امام شیعیان و برابر با ۱۳ رجب است. تاریخ روز مرد در سال ۱۴۰۱ برابر با تاریخ روز پدر و هم زمان با روز شنبه پانزدهم بهمن ماه است.

روز پدر ۱۴۰۱ چند شنبه و چندم بهمن است + تاریخ روز مرد و ولادت حضرت علی (ع) امسال

تاریخ روز جهانی مرد ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم شمسی برابر با روز بیست و هشتم آبان هر سال است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم میلادی مصادف با روز ۱۹ نوامبر هر سال است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم قمری هم زمان با روز شنبه بیست و چهارم ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ است.

تاریخ روز جهانی پدر ۱۴۰۱

روز جهانی پدر در بسیاری از کشورها هم زمان با سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود و با توجه به این موضوع، تاریخ روز جهانی پدر در هر سال تغییر می‌کند. این روز در تقویم سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۱۸ ژوئن است.

  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم شمسی برابر با روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۳ مصادف با روز یکشنبه ۱۸ ژوئن است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم قمری سال ۱۴۴۴ هم زمان با روز یکشنبه ۲۹ ذوالقعده است.

تاریخچه روز جهانی مرد

روز جهانی مرد (International Men’s Day) از سال ۱۹۹۲ و توسط پرفسور توماس آستر نامگذاری شده است. این روز تا سال ۱۹۹۹ در تعداد کمی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شد ولی پس از آن به تدریج به تعداد این کشورها اضافه شد و در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور جهان این روز را گرامی می‌دارند.

هدف از نامگذاری روز مرد

هدف‌های متعددی برای نامگذاری روز مرد وجود دارد که همه کشورها هر ساله تلاش می‌کنند با برگزاری سمینارها، برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، کنفرانس‌ها و … توجه مردم را به این اهداف جلب کنند. نقش مثبتی که هر مرد می‌تواند به نوبه خود در جامعه داشته باشد، دیدگاه نادرست به جنس مرد، افزایش و بهبود روابط مردان با همسر و فرزندان و خانواده، سلامت جسمی و روانی مردان، ترویج برابری جنسیتی و تاثیر مثبت و مشارکت آنها در خانه و خانواده از جمله اهدافی است که برای نامگذاری این روز با ارزش در نظر گرفته شده است.

نماد مرد

سیاره مریخ به عنوان سمبل مردانگی، حرکت، تلاشگر، قدرتمند، متمرکز، هدف گرا، پرخاشگر، مشتاق و با انرژی شناخته می‌شود به همین دلیل از نماد مریخ دایره‌ای شکل که یک فلش به سمت بیرون، در گوشه سمت راست و بالای آن قرار دارد، به عنوان نماد مردان استفاده می‌شود. این نماد علاوه بر مشخص کردن جنس مذکر، برای نشان دادن سیاره مریخ و عنصر آهن در شیمی نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه روز جهانی پدر

بزرگداشت روز جهانی پدر برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا مطرح شد. در این کشور زنی به نام سونورا اسمارت با الهام از جشن‌های بزرگداشت روز مادر به فکر مشخص کردن روزی برای بزرگداشت پدران افتاد و سومین یکشنبه ماه ژوئن را برای روز جهانی پدر در نظر گرفتند.

روز پدر ۱۴۰۱ چند شنبه و چندم بهمن است + تاریخ روز مرد و ولادت حضرت علی (ع) امسال

ولادت حضرت علی (ع)

امام علی (ع) معروف به امیرالمومنین، ابوتراب، مرتضی، اسدالله، حیدر کرار، سید عرب، سیدالمسلمین، امام المتقین، ولی الله و حجه الله در ۱۳ رجب سال سی‌ام عام‌الفیل (هم زمان با ۲۳ سال قبل از هجرت پیامبر) در شهر مکه و در خانه‌ی خدا به دنیا آمدند.

زندگی نامه امام علی (ع)

حضرت علی بن ابی‌طالب (ع)، امام اول شیعیان و فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد است. همسر ایشان فاطمه زهرا و فرزندان این امام بزرگوار حسن، حسین، محمد حنفیه، زینب و ام‌کلثوم هستند. امام علی (ع) نخستین مردی بود که اسلام آورد و پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند در روز غدیر خم ایشان را به عنوان وصی و جانشین خود برگزیدند. بنابر منابع شیعه، حدود ۳۰۰ آیه از قرآن کریم، از جمله آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت و … درباره فضایل امام علی (ع) سخن گفته است. ایشان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری قمری و به وسیله ضربه شمشیر ابن ملجم به شهادت رسیدند.

کد خبر 634796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    7 0
    خداروشکر میکنم که دوستدار علی(ع) هستم
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    عشقم