آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان شامل کتابخانه کنگره آمریکا، کتابخانه ملی بریتانیا، کتابخانه دولتی روسیه، کتابخانه‌های ملی فرانسه، کانادا، ژاپن، چین و آلمان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه واژه "کتابخانه" برای مکان‌های مختلف فرهنگی از کتابخانه‌های عمومی قدیمی گرفته تا کتابخانه‌های دیجیتال استفاده می‌شود. کتابداران در این فضاهای پر جنب‌وجوش برای یافتن بهترین منابع اطلاعات نظیر کتاب، وب‌سایت و یا پایگاه داده‌ها به مراجعان کمک می‌کنند. کتابخانه‌های بزرگ جهان سهم زیادی در افزایش دانش افراد جامعه دارند و فضایی سرشار از آرامش و سکوت را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. در این مکان‌ها، مجموعه‌ای از کتاب‌ها، نشریات، فیلم‌ها و موسیقی‌های ضبط‌شده نگهداری می‌شود و افراد می‌توانند برای اهداف خاص آن‌ها را امانت بگیرند. در ادامه شما را با برترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان آشنا می‌کنیم:

کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است که در سال ۱۸۰۰ میلادی در واشنگتن دی سی افتتاح شد. این کتابخانه، گنجینه‌هایی از ۴۵۰ زبان دنیا را در خود جای می‌دهد. کتابخانه کنگره پس از جنگ داخلی آمریکا، گسترش یافت و شروع به جمع‌آوری کتاب‌ها و نشریات مهم از سراسر جهان کرد. اگرچه این مکان برای عموم باز است، اما امروزه فقط مقامات عالی‌رتبه دولتی به کتاب‌ها و منابع آن دسترسی دارند. کتابخانه کنگره آمریکا در چندین پروژه با هدف ترویج ادبیات و هنر آمریکا مشارکت دارد.

آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه ملی بریتانیا

کتابخانه ملی بریتانیا با مجموعه‌ای از ۱۵۰ میلیون کتاب شامل نسخه‌های خطی، مجلات، قطعات موسیقی ضبط شده، ثبت اختراعات و پایگاه‌های داده‌ها، دومین کتابخانه بزرگ جهان محسوب می‌شود. این کتابخانه در یکم ژوئیه ۱۹۷۳ در شهر لندن تأسیس شد و از گنجینه‌های مهم و با ارزش آن می‌توان به نخستین نشریه چاپی جهان، دفترچه یادداشت لئوناردو داوینچی، کتاب مقدس انجیل گوتنبرگ، نسخه خطی معروف ماجراهای آلیس در زیر زمین اثر لوئیس کارول اشاره کرد.

کتابخانه عمومی نیویورک

کتابخانه عمومی نیویورک به دلیل نگهداری از ۵۵ میلیون مورد که شامل کتاب، مجلات، صفحه‌های موسیقی و سایر نشریات و آلبوم‌ها می‌شود، در سراسر جهان شناخته شده است. سومین کتابخانه بزرگ جهان دارای شعبه‌های مختلف در شهر نیویورک است و جزو زیباترین کتابخانه‌های دنیا نیز شناخته می‌شود. شعبه اصلی این کتابخانه برای عموم آزاد است و توسط نهادهای دولتی و خصوصی حمایت می‌شود.

آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه و آرشیو ملی کانادا

چهارمین کتابخانه بزرگ جهان، توسط دولت فدرال کانادا اداره می‌شود. این کتابخانه وظیفه حفاظت از میراث کشور کانادا و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای عموم افراد را بر عهده دارد. حدود ۲۰ میلیون کتاب، ۲۴ میلیون تصویر، آرشیوهای خصوصی و دولتی، مجلات بومی، فیلم‌های داستانی و غیرداستانی و مجلات کانادایی از جمله دارایی‌های این کتابخانه است. کتابخانه و آرشیو ملی کانادا در سال ۲۰۰۴ با یکدیگر ادغام و به کتابخانه و آرشیو کانادا تبدیل شدند.

کتابخانه دولتی روسیه

پنجمین کتابخانه بزرگ جهان اکنون دارای ۱۷ میلیون جلد کتاب، ۱۳ میلیون نشریه ادواری، ۱۵۰ هزار نقشه و هزاران آلبوم موسیقی است. در واقع از هر نشریه روسی حداقل یک نسخه در این کتابخانه وجود دارد. همچنین محصولاتی به ۲۴۷ زبان مختلف از سراسر جهان در کتابخانه دولتی روسیه یافت می‌شود که بخش خارجی، حدود ۲۹ درصد از کل مجموعه را تشکیل می‌دهد. این کتابخانه در یکم ژوئیه ۱۸۶۲ در مسکو، پایتخت روسیه تأسیس شد و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه در جایگاه ششم بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان قرار دارد و حدود ۴۰ میلیون کتاب در آن نگهداری می‌شود. این کتابخانه در سال ۱۳۶۸ و زمان چارلز ینجم، به عنوان یک کتابخانه سلطنتی در پاریس تأسیس شد، اما ساختمان آن از بین رفت. در سال ۱۴۶۱، لویی یازدهم ساختمان جدیدی احداث کرد که گسترش یافت و در سال ۱۶۹۲ برای عموم بازگشایی شد. این کتابخانه که در سال ۱۸۹۶، عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه جهان را از آن خود کرد، هر سال حدود ۱۵۰ هزار سند به مجموعه آثار خود اضافه می‌کند. اکنون به کتابخانه ملی فرانسه، بودجه سالانه ۲۸۸ میلیون دلار اختصاص یافته است و حدود ۱.۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

کتابخانه ملی رژیم غذایی ژاپن

کتابخانه ملی رژیم غذایی (National Diet Library)، هفتمین کتابخانه بزرگ جهان است که در کل کشور ژاپن نظیر آن وجود ندارد. این کتابخانه در سال ۱۹۴۸، برای خدمت به اعضای رژیم غذایی ملی ژاپن تأسیس شد. آثار کتابخانه ملی رژیم غذایی ژاپن حدود ۳۴.۷ میلیون مورد است و کتابخانه ملی پزشکی (NDL) نیز مجموعه‌ای ارزشمند از ۵۳۰ هزار کتاب علمی را در خود جای می‌دهد.

آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه ملی چین

این کتابخانه در نهم سپتامبر ۱۹۰۹ در شهر پکن، پایتخت چین تأسیس شد، اما در سال ۱۹۱۲ به روی عموم گشایش یافت. کتابخانه ملی چین، دارای تاریخچه طولانی و درخشان است و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های آسیا محسوب می‌شود. این کتابخانه دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه ادبیات و اسناد تاریخی چین در جهان است که حدود ۳۵ هزار کتیبه مربوط به دوران شانگ و مجموعه‌ای از کتاب‌ها و مطالب به بیش از ۱۱۵ زبان دنیا را در خود جای می‌دهد. کتابخانه ملی چین هر سال حدود ۵.۲ میلیون بازدید کننده دارد و در مجموع ۱۳۶۵ نفر در این مکان مشغول کار هستند و از آثار آن نگهداری می‌کنند. هشتمین کتابخانه بزرگ جهان حدود ۳۷ میلیون آیتم را در خود نگهداری می‌کند.

کتابخانه ملی آلمان

کتابخانه ملی آلمان در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد وهدف اصلی احداث آن، آرشیو کردن و مستندسازی جامع تمامی نشریات آلمانی منتشر شده از سال ۱۹۱۳ و همچنین ترجمه مقالات و آثار به زبان آلمانی است. هزاران علاقه‌مند از آرشیو مرکزی این کتابخانه که ۳۲.۶ میلیون مورد را شامل می‌شود، استفاده می‌کنند. سه مرکز فرانکفورت، لایپزیگ، و برلین در آلمان، مسئولیت نگهداری منابع کتابخانه و استفاده از آن‌ها را بر عهده دارند.

آشنایی با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کد خبر 634792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.