کاهش بافنده رسمی در استان اصفهان / در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان گفت: در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم و رقبا توانسته‌اند از خلأ فرش ایرانی استفاده و بازارهای فرش را از آن خود کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید عصاچی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم دی‌ماه_ در نشست خبری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: فرش سفیر فرهنگی ما است و سابقه‌ای دیرینه بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. فرش‌های تولیدی قدیم اصفهان در موزه‌های جهانی به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: بهبود بازار و کسب جایگاه و منزلت برای بافندگان از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است. در اصفهان بیش از ۲۷۰ هزار بافنده رسمی داریم که این تعداد از شاغلان سایر صنایع بیشتر است. همچنین در این استان پیش از این ۴۲۰ هزار بافنده داشتیم اما به دلیل مشکلات بازار فرش این تعداد کاهش یافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان گفت: در سال گذشته رویداد جشنواره قالی فاخر در اصفهان برگزار شد که در فرهنگ‌سازی درخصوص فرش دستباف تأثیرگذار است. همچنین همایش دکوراسیون داخلی و معماری در بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار و در قالب آن تفاهم‌نامه همکاری با انجمن معماران برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. ضمن اینکه برای نخستین بار، مراحل تولید فرش دستباف به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: صادرات فرش دستباف ایران از دو میلیارد دلار در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰، در سال گذشته به ۶۵ میلیون دلار رسید. بر اساس آمار گمرک، ۱۲ درصد صادرات کشور به فرش اصفهان اختصاص دارد، اما آمار واقعی حاکی از سهم بیش از ۱۵ درصدی فرش دستباف اصفهان از صادرات کشور بوده که از مبادی دیگری صادر شده است.

عصاچی تصریح کرد: مسئله پیمان ارزی و بازگشت ارز صادراتی همچنین تعهد بازگشت فرش از جمله مشکلاتی است که در حوزه فرش دستباف وجو دارد. به‌رغم فرصت خوبی که در جام جهانی برای فروش فرش دستباف ایرانی در قطر وجود داشت، به دلیل وجود بعضی قوانین، فرشی از ایران به قطر صادر نشد.

وی گفت: در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم و رقبا توانسته‌اند از خلأ فرش ایرانی استفاده و بازارهای فرش را از آن خود کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان تصریح کرد: طراحی فرش باید ضمن حفظ اصالت خود، با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد، بنابراین به‌روزرسانی در طراحی نقشه‌ها امری ضروری است، چراکه امروز فرش‌های غیرهنری کشورهای رقیب و فرش‌های ماشینی جایگاه فرش دستباف را گرفته‌اند.

کد خبر 634781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.