علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چیست؟

نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شامل سردرد، ضعف عضلانی، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، گیجی و خواب‌آلودگی، تاری دید و تشنج می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مونوکسید کربن گازی بدون بو و بی‌رنگ است و در صورت احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های بسته و بدون اکسیژن تولید می‌شود. این نوع گاز ممکن است به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی یا استفاده نادرست از آن‌ها تولید و در فضای ساختمان پراکنده شود. زمانی که بدن بیش از اندازه مونوکسید کربن دریافت کند، این گاز در خون جایگزین اکسیژن می‌شود. بنابراین سلول‌های سراسر بدن می‌میرند و فعالیت اندام‌ها متوقف می‌شود.

سردرد از جمله اولین علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است، این نوع سردرد در قسمت جلوی سر احساس می‌شود. ضعف عضلانی و سرگیجه نیز نشانه دیگر این نوع مسمومیت است که ممکن است در موارد شدیدتر باعث از دست دادن هوشیاری یا غش شود. مسمومیت با مونوکسید کربن ممکن است خطر بروز حالت تهوع و استفراغ را افزایش دهد.

گیجی و خواب‌آلودگی، تاری دید و تشنج نیز از دیگر نشانه‌های رایج مسمومیت با مونوکسید کربن هستند. فردی که با گاز مونوکسید کربن مسموم شده است، باید بی‌درنگ به فضای باز منتقل شود و تا زمانی که آمبولانس به محل برسد، باید هوای آزاد استنشاق کند. در صورتی که فرد مسموم‌شده تنفس ضعیف یا دشواری دارد، باید به او تنفس کمکی داده شود و به فوریت تحت درمان پزشکی قرار بگیرد.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 634740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.