ورود جدی کمیسیون انرژی به مسئله بهینه‌سازی مصرف

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به طور جدی به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی ورود پیدا کرده‌ایم و درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی دولت را مکلف به بهینه‌سازی کنیم.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: اکنون یکی از کانون‌های اصلی بحران کمبود گاز، مناطق شمالی و شمال شرق کشور است، چراکه زیرساخت‌های انتقال انرژی به این مناطق ضعیف است، در حالی که با توجه به مصرف بالا در این مناطق باید برای ایجاد زیرساخت‌ها در دولت‌های مختلف هزینه و وقت بیشتری گذاشته می‌شد.

وی افزود: دولت‌ها علی‌رغم تکالیف قانونی مقرر شده و وجود ماده ۱۲ قانون تولید رقابت‌پذیر، از این ظرفیت برای تقویت زیرساخت‌های انرژی در کشور استفاده نکرده‌اند.

نخعی ادامه داد: افت فشار و قطعی گاز در برخی از مناطق استان خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در انتهای خط انتقال گاز از روز گذشته تاکنون مشاهده شده است، البته این مشکل در جنوب و شرق خراسان رضوی نیز دیده می‌شود که متأسفانه در این مناطق مردم دچار مشکل جدی شدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی و اجرای نشدن پروتکل‌های تعریف شده از سوی دولت و ستاد بحران کشور، اظهار کرد: در خصوص ذخیره‌سازی گاز در میادین ترک فعل شده است و دولت باید به این مسئله ورود جدی داشته باشد، چراکه بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده مانند اتحادیه اروپا و حتی آن‌هایی که دارای منابع عظیم گاز هستند مانند روسیه، کانادا و قطر، سال‌ها است که به سمت ذخیره‌سازی گاز رفته‌اند و تا ۲۰ درصد مصرف خود را ذخیره‌سازی می‌کنند. اروپا نیز توانسته است زمستان سرد و سخت خود را از این طریق مدیریت کند.

وی افزود: متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا حدود ۱۰ درصد است که این میزان در ایران به حدود ۱.۵ درصد می‌رسد، در حالی که ایران دومین کشور تولیدکننده گاز و چهارمین کشور مصرف‌کننده سوخت است؛ لذا سبد انرژی ما به‌طور عمده متکی بر گاز بوده، اما متأسفانه به موضوع مهم ذخیره‌سازی ورود نکرده‌ایم و حتی ساختار پیش‌بینی شده برای این مهم نیز در دولت گذشته منحل شد.

به گفته این نماینده مجلس اگر ایران بتواند ذخیره‌سازی خود را صرفاً به ۱۰ درصد برساند، می‌توانیم ایام پیک مصرف را بدون ایجاد مشکل برای مردم و بخش صنعت پشت سر بگذاریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون انرژی مجلس نیز به طور جدی به مسئله بهینه‌سازی مصرف انرژی ورود پیدا کرده و درصدد است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی دولت را مکلف به بهینه‌سازی کند، چراکه در شرایط کنونی چاره‌ای جز مدیریت مصرف و تقاضا نداریم که البته این به معنای غافل شدن از تولید نیست.

کد خبر 634704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.