مقابله با ویژه‌خواری، رویکرد دولت سیزدهم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رویکرد عملی دولت سیزدهم این است که تا حد ممکن بتواند ویژه‌خواری‌ها را محدود کند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سید احسان خاندوزی در سخنان خود در میزگرد تخصصی «بررسی جوانب و حاشیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا» اظهار کرد: تحلیل ما در ستاد اقتصادی دولت این است که برای به‌ثمر نشستن و عینیت و انگیزه دادن به تولیدکنندگان کشور، غیر از سیاست‌های کنترل طرف تقاضا و محدود کردن تقاضاهای غیرمولد و سوداگرانه، نیازمند این هستیم که در سمت عرضه و تدابیر حوزه متغیرهای قیمتی اقتصاد به نحوی عمل کنیم که چشم‌اندازی سودآور برای تولیدکنندگان رقم بخورد و آن‌ها را به سمت تلاش برای سودآوری‌های مبتنی بر بهبود کیفیت و بهره‌وری سوق دهد.

وی افزود: اینکه در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان کمتر از ظرفیت تولید می‌کنند، محصول نظام انگیزشی و سیاست‌های کلان و مجموعه شرایط داخلی و خارجی است و به همین دلیل است که عرضه در اقتصاد جان نمی‌گیرد و رشد اقتصادی و اشتغال شرایط ناخوشایندی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حرکت به سمت سودآور شدن تولید در کشور باید با متغیر دومی که عبارت است از دسترسی‌ها و قیمت‌های منصفانه برای مصرف‌کنندگان، گره بخورد.

وی گفت: اینکه گاه ما به بهای سودآوری بیشتر تولیدکنندگان انصاف در قیمت‌گذاری را فراموش می‌کنیم، یا به خاطر گرایش به مصرف‌کنندگان افق‌های سودآوری را برای تولیدکنندگان تیره می‌کنیم، کار نادرستی است.

خاندوزی اضافه کرد: پیدا کردن این راه میانه ازنظر ما، شاهراه حرکت به سمت پیشرفت و عدالت است و در این مسیر به‌طور حتم مقابله با کسب درآمدهای غیرمولدی که نه به سودآوری تولید و نه دسترسی منصفانه مصرف‌کنندگان کمک می‌کند، باید در دستورکار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر، در هر دو این اهداف باید با سازوکارهایی که ویژه‌خواری را در کشور گسترش می‌دهد، مقابله کنیم. این اتفاق هم می‌تواند در دل ارز ۴۲۰۰تومانی رخ دهد که نسلی از ویژه‌خواران را ایجاد کرد و هم در قالب سیاست‌های صنعتی یا قیمت‌گذاری بعضی کالاهای دیگر که نظام توزیع آنها نظام ناکارآمد سنتی و مندرس است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: درمجموع رویکرد عملی دولت سیزدهم این بوده است که تا حد ممکن بتواند ویژه‌خواری‌ها را محدود کند، منفعت عامه و دسترسی‌های مردم را گسترش دهد و از سوی دیگر، کاری کند که چشم‌انداز «سودآوری» برای تولیدکنندگان بهتر از گذشته باشد.

وی گفت: البته ممکن است نقدهایی به این سیاست وارد باشد و من این را نفی نمی‌کنم که ممکن است تدابیر ما در یک سمت اقتصاد، در سمت دیگر هزینه‌هایی ایجاد کند، اما فراموش نمی‌کنیم که برای سیاست‌گذار عاقل، این مهم است که درمجموع با نگاه روشنی که به «تابع» منفعت و رفاه ملی دارد انتخاب بهینه‌ای انجام دهد، ولو اینکه بعضی هزینه‌ها هم در آن مترتب باشد.

خاندوزی گفت: اگر واقعا سازوکارهای جایگزینی برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد که اجرای آن کم‌هزینه‌تر و پرمنفعت‌تر نسبت‌به روش‌هایی باشد که در چند سال گذشته آزموده‌ایم و تکرار آنها نه زیبنده مردم ما و نه دولت است، به‌شدت از آن استقبال می‌کنیم.

کد خبر 634340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.