مفیدترین دمنوش‌ها در هوای سرد زمستان چیست؟

درفصل زمستان به دلیل سردی هوا سیستم ایمنی بدن افراد ضعیف‌تر و حساس‌تر شده و در معرض بیماری‌های قرار می‌گیرد، در این فصل آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، برای از بین بردن این آسیب‌ها مصرف دمنوش‌های گیاهی و گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد و افراد را از سرماخوردگی و آنفلوانزا در امان نگه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم آرامش خاصی به بدن می‌دهد. چای، همان برگ‌های سبز و براق که نوشیدنی داغ بیشتر ما ایرانی‌ها است و علاوه‌بر آن دمنوش‌های رنگارنگ، فصل سرد را به گرم‌ترین فصل سال تبدیل می‌کند. مصرف دمنوش‌های مفید و گیاهی می‌تواند در شادابی، نشاط و سلامتی افراد در فصل سرد زمستان مؤثر باشد، دمنوش‌ها با زندگی ما انسان‌ها عجین شده و در درمان بیماری‌های متعددی به طب سنتی یاری رسانده‌اند.

دمنوش‌ها باعث ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود

دمنوش‌های مناسب فصل زمستان را می‌توانید به منظور حفظ و ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار دهید. با کوتاه شدن روزها و سرد شدن هوا، هیچ چیز بهتر از نوشیدن یک دمنوش گرم نیست. یک فنجان داغ نه تنها آرامش‌بخش است، بلکه می‌تواند برای سلامتی شما نیز مفید باشد. در حال حاضر انواع دمنوش برای فصل‌های مختلف وجود دارد، بنابراین شما می‌توانید برای حفظ سلامتی خودتان از آنها استفاده کنید.

دمنوش‌های گیاهی از میوه‌های خشک، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌ها تهیه می‌شود و به طور معمول بدون کافئین بوده و انواع مختلفی از چای‌های گیاهی وجود دارد که بعضی از آنها دارای مزایای سلامتی خاصی است، به عنوان مثال آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه از عوارض دیابت جلوگیری می‌کند و رشد سلول‌های سرطانی را محدود می‌کند، چای ترش می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و چای اکیناسه از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

این دمنوش‌ها در فصل زمستان می‌توانند به حفظ سلامتی افراد کمک کند و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌های زمستانی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا تقویت کند.

بهترین دمنوش‌ها در هوای سرد زمستان

دمنوش‌هایی وجود دارد که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند انواع میکروب‌ها را از بین ببرد، بدن را گرم نگه دارد و مهم‌تر از همه به سلامتی انسان کمک کند که تعدادی از این موارد عبارتند از:

مفیدترین دمنوش‌ها در هوای سرد زمستان چیست؟

دمنوش بابونه

بابونه همیشه به دلیل تأثیرات آرام‌بخشی که دارد، مفید است. این گیاه حاوی یک ماده فعال به نام کامازولن (Chamazulene) است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و عامل ضدالتهابی شناخته می‌شود.

چای بابونه علاوه بر اینکه گیاهی بسیار زیبا است، به‌عنوان یک درمان طبیعی برای طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی و مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأثیر دمنوش این گیاه تا جایی است که امروز محققان در تلاش هستند تا اثرات بیشتر آن روی کنترل و کاهش سطح استرس و بیماری‌ها را بررسی کنند. از جمله بیماری‌هایی که محققان به دنبال اثبات اثر مثبت مصرف بابونه روی آنها هستند، سرطان و دیابت است.

از فواید مصرف بابونه و دمنوش مناسب فصل پاییز و زمستان نی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- خواب‌آور

- بهبود گوارش

- تقویت سیستم ایمنی

- نرم و ابریشمی کردن موها

- خواص ضد سرطانی

- بهبود خواب

- آرامش اعصاب

دمنوش نعنا

دمنوش نعنا یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی و سالم در جهان است. این چای به طور معمول به‌عنوان یک داروی درمانی یا سلامت عمومی برای بدن و ذهن توصیه می‌شود. همچنین این دمنوش فواید مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها ضد سرطان و ضدویروسی بودن است.

چای نعنا فلفلی برای بالا بردن توان و مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا زمستانی بسیار مفید است. همچنین می‌تواند دردهای عضلانی و سرفه را تسکین دهد، ضد اسپاسم است و مجاری بینی را باز می‌کند.

از فواید دمنوش آرامش‌بخش و شاداب‌کننده نعنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تسکین ناراحتی معده

- تسکین سردردهای عصبی

- کاهش اضطراب و استرس

- کمک به درمان دردهای قاعدگی

- کاهش بوی بد دهان

- افزایش هوشیاری

- کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

- بهبود خواب

زنجبیل معجون معجزه‌آسا

زنجبیل را می‌توان در شیر به همراه عسل و دارچین جوشاند. این ترکیب برای افرادی که دچار درد آرتروز و ورم مفاصل هستند، بسیار مفید است. این نوشیدنی را می‌توان به عنوان صبحانه و با چند تکه نان صرف کرد. اگر این معجون معجزه‌آسا به مدت ۴۰ روز استفاده شود، دردهای زانو به طور کامل رفع می‌شود.

گل بنفشه؛ تسکین سرفه‌های خشک

گل بنفشه را به صورت دم نوش درست می‌کنند. این گل مزه بسیار خوبی دارد و به صورت شربت دارویی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. به این دم نوش می‌توان گل سرخ هم اضافه کرد. گل بنفشه در درمان سرفه‌های خشک بسیار مناسب است.

گل نیلوفر؛ برای رهایی از خشکی پوست

به افرادی که پوست‌شان در فصل‌های سرد سال دچار حساسیت و خشکی می‌شود، مصرف دم نوش گل نیلوفر توصیه می‌شود. دم کرده این گل در رفع خشکی پوست بسیار مؤثر است.

گل گاوزبان

گل گاوزبان گلی است که اگر بخواهید به قدر کافی تأثیرگذار باشد باید نیم ساعت جوشانده شود و بعد از آن به مدت یک ساعت هم دم بکشد. دم نوش این گل با ترکیب لیموعمانی برای آرامش و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

جوشانده بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه در کاهش استرس، التیام زخم‌ها، درمان دندان درد، آسیب دیدگی گردن و درمان گوش درد مؤثر است. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس‌های شبانه، آنفلوانزا و حالت تهوع یاد می‌شود. البته یکی از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد و بی‌حوصلگی را درمان می‌کند.

مفیدترین دمنوش‌ها در هوای سرد زمستان چیست؟

دمنوش آویشن و لیمو

مقداری برگ آویشن و لیمو عمانی را در آب بجوشانید و صبر کنید تا دم بکشد، سپس آن را با کمی عسل و نبات مصرف کنید.

دمنوش ضد سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های رایج در فصل زمستان است، با مصرف دمنوش گشنیز می‌توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید حتی نوشیدن این دمنوش علائم سرماخوردگی را هم در مدت کوتاهی از بین می‌برد و در عرض دو روز حال‌تان خوب می‌شود.

کد خبر 634250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.