شهادتی که پایان کار نبود

بیست‌وهفتم دی‌ماه سالروز شهادت سیدمجتبی میرلوحی معروف به «نواب‌صفوی» از مبارزان و متفکران شیعه است که بسیاری تفکرات و مجاهدات او را پیش‌زمینه‌ای برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که محمدحسن احمدی، استاد دانشگاه و دکتری تاریخ در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سیدمجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی در خانواده‌ای روحانی در محله خانی‌آباد تهران دیده به جهان گشود.

وی پس از اتمام دوره متوسطه برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف در کشور عراق مهاجرت کرد، او با تأسیس جمعیت فداییان اسلام موفق شد جوانان متدینی که عزم مبارزه با رژیم پهلوی را داشتند، گرد هم جمع کند.

فعالیت فداییان اسلام در ابتدا یک حرکت فرهنگی بود و با ورود به عرصه سیاست تبدیل به یک کانون تأثیرگذار در صحنه سیاسی کشور شد. فداییان اسلام در نهضت ملی شدن نفت و روی کار آمدن دولت دکتر محمد مصدق نقش مهمی ایفا کردند.

شهید نواب صفوی که طرح حکومت اسلامی و اجرای آن را در کتاب راهنمای حقایق پیشنهاد کرده بود، سرانجام به همراه یارانش خلیل طهماسبی، سیدمحمد واحدی و مظفر ذوالقدر در بیست‌وهفتم دی‌ماه ۱۳۳۴ تیرباران شدند و به شهادت رسید.

شهادت پایان کار سیدمجتبی نبود، زیرا شیوه مبارزاتی او که در طول سال‌های مبارزه به آن ایمان و تعهد پیدا کرده بود، مبنای راه مجاهدانی قرار گرفت که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.

مهم‌ترین تفاوت شهید نواب صفوی با دیگر مبارزان که توانست سر لوحه مبارزان و مجاهدان با طاغوت ستم‌شاهی پهلوی قرار بگیرد، عمل‌گرا بودن او بود، راه‌حل‌های سیدمجتبی پیش از آنکه در گفتارش مشخص باشد در رفتار و اعمالش نمایان بود، نواب پیش از طرح نظرات و عقاید خود، معمولاً آن دستورات را انجام داده بود.

میرلوحی در راه پیاده اسلام ناب محمدی در جامعه، مسئولان و شاه را به عمل به دستورات اسلامی فرامی‌خواند و در کتاب برنامه حکومتی فداییان اسلام پس از بیان شرح وظایف دستگاه‌های حکومتی می‌نویسد: "اگر دستورات این کتاب به طور دقیق و مو به مو انجام شود ایران بهشت جهان تبدیل خواهد شد".

مهم‌ترین شگرد و شیوه مبارزه نواب برای اصلاح جامعه، امر به معروف و نهی از منکر بود و او خود شخصاً در این راه تلاش‌های زیادی کرد. سیدمجتبی سعی می‌کرد نخبگان جامعه و دولتمردان حاکم پهلوی را از طریق امر به معروف و نهی از به صراط دین برگرداند و چنان‌چه این شیوه مؤثر نمی‌شد، سعی داشت روش مبارزه با این افراد را تغییر داده و زمانی که نتوانست احمد کسروی نویسنده و مورخ وابسته به پهلوی را از طریق امر به معروف و نهی از منکر باز دارد، چون مستقیم و غیرمستقیم به دین و اندیشه‌های دینی ضربه می‌زد، اقدام به قتل او گرفت.

شهید میرلوحی در مبارزات خودش به ایجاد رعب و وحشت و ترساندن دشمنان دین خیلی تاکید می‌ورزید و تاآنجاکه امکان داشت به قتل افراد روی نمی‌آورد و طبق آیه شریفه: واعدوا لهم ما استطعتم من قوه من رباط الخیل و تذهبون به عدوالله. به قسمت پایانی آیه شریفه به ترهبون (ترساندن) دشمنان دین اقدام می‌کرد.

او به برکناری و مجازات محمدرضا شاه و مسولان فاسد دستگاه پهلوی اصرار داشت. نواب در ابتدای حرکت انقلابی‌اش، نظراتش در جهت اصلاح ساختار حکومت و اوضاع جامعه بود، اما از طرف دیگر شاه و عمالش به نظرات نواب و سایر منتقدین بی‌اعتنایی می‌کردند، بدین خاطر شاه را یکی از موانع اصلی در رسیدن به سعادت می‌دید.

نقش شهید نواب صفوی در جریان ملی شدن نفت در کنار مبارزات ملت یکی از زیباترین صحنه‌های مبارزاتی گروه فداییان اسلام است و ترور سپهبد علی رزم‌آرا، نخست‌وزیر شاه که آمده بود تا مانع ملی شدن نفت شود، بسیار ستودنی است، زمانی که دولت خبیث انگلستان به تشکیل مثلثی دست زد که در رأس اون قاعده دولت روباه مکار پیر استعمار قرار داشت و در ضلع دیگر آن شاه وابسته و در جناح دیگر علی رزم‌آرا قرار داشت، گروه فداییان اسلام تصمیم به کنار گذاشتن او گرفت و خلیل طهماسبی، آن مبارز فدایی ملت در روزی که رزم‌آرا در مجلس فرمایشی شاه به اقتدار و عظمت ملی ایرانیان توهین کرده بود و آنان را ملتی (ملت ایران) قلمداد کرد که توانایی اداره کردن یک شرکت سیمان را ندارند، با شلیک چند گلوله سینه او را نشانه گرفت و با کشتن وی و ترساندن شاه زمینه ملی شدن صنعت نفت ایران را فراهم کرد.

کد خبر 634181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.