رئیس‌جمهور عراق: شورای عالی آب را برای مذاکره با ترکیه و ایران تشکیل می‌دهیم

رئیس‌جمهور عراق در دیدار با «عون ذیاب عبدالله» وزیر منابع آبی بغداد گفت: به‌زودی شورای عالی آب برای مذاکرات جدی با ترکیه و ایران درباره حقابه عراق تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، عبداللطیف رشید روز گذشته در دیدار با وزیر منابع آبی عراق آخرین تحولات مربوط به مسائل آبی عراق را به عنوان «اولویت مهم» در تلاش‌های دولتی و غیردولتی، بررسی و بر ضرورت سدسازی اقدامات متعدد از جمله حفاظت و احیای هورها و دریاچه‌ها برای حمایت از منابع آب عراق تاکید کرد.

رئیس‌جمهور عراق از تشکیل کمیته آب عراق برای مذاکره با ترکیه و ایران با هدف تضمین «حقابه عادلانه» از رودهای مشترک به‌ویژه دجله و فرات و نیز هماهنگی با دو همسایه از طریق گفت‌وگوهای جدی در این باره خبر داد.

در بیست‌ونهم آبان ۱۴۰۰ عون ذیاب عبدالله (وزیر منابع آبی فعلی) که سخنگوی وزارت منابع آب عراق بود به ابعاد سدسازی‌های ترکیه و نیز بحران خشکسالی بر عراق و مسائل زیست محیطی منطقه پرداخت و گفت؛ سدهایی که برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود تأثیر بسیار منفی در میزان آب دجله و فرات دارد.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفت که ترکیه طرح بزرگ موسوم به «گاپ» را از دهه ۶۰ گذشته آغاز کرد. این طرح از جنوب شرق «آناتولی» یعنی از «غازی عنتاب» تا «حکاری» و «دیاربکر» و در واقع همه استان‌های هم‌مرز ترکیه با دو کشور سوریه و عراق گسترده شد.

به گفته عون ذیاب، «در حقیقت هدف از این طرح وسیع، تنها تولید برق نیست بلکه پروژه‌های آبیاری و کشاورزی و ذخیره آب و نیز تولید برق را شامل می‌شود.»

ذیاب افزود: سد پیشنهادی جدید با نام «جزره» که ترکیه در پی تأسیس آن است با مخالفت عراق روبه‌رو شد، زیرا با میثاق‌های بین‌المللی درباره ضرورت ممانعت از تأثیر منفی کشورهای سرچشمه آب بر کشورهای حوضه آبریز، سازگار نیست.

منبع: ایرنا

کد خبر 634157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.