تلاش دمشق برای تقویت روابط تجاری با تهران/ ضرورت حضور ایران در بازسازی سوریه

یک کارشناس روابط بین‌الملل یکی از دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان را ادامه ارتباطات دو کشور دانست و گفت: همین وضعیت نسبت به لبنان نیز وجود دارد زیرا این کشور اکنون درگیرودار مسئله انتخاب رئیس‌جمهور، ‌نخست‌وزیر و دولت است و مراحل حساسی را می‌گذراند.

سعید صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه، دیدار با مقامات ارشد این کشورها و همچنین بستن گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه اظهار کرد: روابط ایران، سوریه و لبنان تاریخی و قدیمی است و در دوران‌های بحران نیز ایران در کنار این کشورها و ملت این کشورها ایستاده است، اکنون نیز با توجه به تحولات بین‌المللی منطقه‌ای روندهایی در زمینه کاهش بحران و تنش‌ها دیده می‌شود.

وی ملاقات مقامات سوریه و ترکیه با حضور روسیه را نشان‌دهنده ایجاد تحولات جدیدی در این زمینه دانست و افزود: با توجه به فراهم شدن امکان آغاز روند بازسازی سوریه، حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور ضرورت می‌یابد و نقش ایران و شرکت‌های ایرانی در روند سیاسی همچنین ضرورت حضور ایران در مذاکرات، روندها و تحولات از گذشته بیشتر است.

این کارشناس روابط بین‌الملل یکی از دستاوردهای این سفر را ادامه ارتباطات دو کشور اعلام کرد و گفت: همین وضعیت نسبت به لبنان نیز وجود دارد زیرا این کشور اکنون درگیر مسئله انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دولت است و مراحل حساسی را می‌گذراند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مشکل برق و سوخت کشور لبنان تاکید کرد: گرچه دولتمردان لبنانی تعلل زیادی در این زمینه از خود نشان دادند و با مانع‌تراشی تلاش کردند که مسئله سوخت‌رسانی و مشکل برق رفع نشود اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ثبت در تاریخ اعلام کرده است.

صباح‌زنگنه درباره نگرانی رژیم‌های مرتجع عربی منطقه به‌ویژه عربستان و رژیم صهیونیستی از افزایش همگرایی بین کشورهای ایران، سوریه، لبنان، یمن و عراق گفت: طبیعی است که این رژیم‌ها و حکومت‌ها از حضور و نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه ناراضی و نگران باشند، با این حال روابط بین دولت‌های منطقه را نمی‌توان به امید آنکه خوشایند یک رژیم یا حکومت باشد به حال خود رها کرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای منافع ملی و فراملی است و این منافع را نمی‌توان به تعارف گذراند یا از آنها چشم‌پوشی کرد.

کد خبر 633957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.