موج هشتم کرونا قریب‌الوقوع است/ وجود واکسن کرونا در ۹۹۸ واحد بهداشتی اصفهان

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ازآنجاکه براساس پیش‌بینی‌ها، موج هشتم کرونا قریب‌الوقوع است، افراد باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از عادی‌انگاری‌ها فاصله بگیرند.

مهرداد زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: درحال‌حاضر کشورهای مختلفی در دنیا درگیر کرونا هستند که البته با سویه‌های جدید خود را نشان می‌دهد، این سویه‌های جدید از نوع جهش‌یافته ویروس امیکرون هستند.

وی با بیان اینکه بعد از موج پنجم کرونا، سویه غالب در کل دنیا سویه امیکرون بوده که پس از آن زیرسویه‌های امیکرون به عنوان موج هشتم بسیاری از کشورها را درگیر کرده است، ادامه داد: زیرسویه جدید امیکرون سرایت‌پذیری بیشتری در مقابل سویه‌های اولیه کرونا دارد، درحال‌حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، چین و ژاپن درگیر موج هشتم شدند و بیشترین آمار ابتلاء و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: درحال‌حاضر شرایط ایران و کشورهای اطراف به لحاظ ویروس کرونا عادی است، همچنین در ایران موارد ابتلاء و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: طی هفته‌های گذشته در اصفهان موارد فوت ناشی از کرونا نداشتیم، اما ممکن است شرایط رنگ‌بندی در این استان تغییر کند، لذا ازآنجاکه پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان بر این است که به احتمال زیاد طی یک یا دو ماه آینده وارد موج هشتم کرونا خواهیم شد، از این رو لازم است تمهیداتی اندیشیده شود.

واکسن سینوفارم در تمام مراکز بهداشتی موجود است

زینلیان با اشاره به برگزاری ستاد استانی کرونا در روزهای گذشته، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، موج هشتم کرونا قریب‌الوقوع است، از این رو مقرر شد توصیه‌های پیشگیری را به شهروندان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و شش ماه از آخرین دوز واکسن آن‌ها گذشته است نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند، افزود: واکسن کرونا در ۹۹۸ واحد بهداشتی سراسر استان اصفهان موجود است و تمام خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت در سراسر استان دارای واکسن کرونا است، از این رو شهروندان می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز محل کار یا سکونت خود جهت تزریق واکسن اقدام کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر واکسن سینوفارم در تمام مراکز بهداشتی موجود است، به غیر از سینوفارم سایر واکسن‌ها مانند نورا، رازی و اسپایکوژن، ایرانی هستند و افراد می‌توانند برای تکمیل واکسیناسیون از آن‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون به غیر از تکمیل واکسیناسیون، محدودیت خاص دیگری اعمال نشده، زیرا شرایط به لحاظ کرونا عادی است، اما توصیه می‌کنیم افرادی که از مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنند، به‌دلیل اینکه محیط سربسته است و گاهی افراد علامت‌دار وارد این محیط‌ها می‌شوند، از ماسک استفاده کنند؛ همچنین اگر فردی علامت‌دار است به محیط‌های سربسته وارد نشود، زیرا باعث آلوده شدن سایر افراد می‌شود.

زینلیان با اشاره به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، افزود: در شرایط فعلی محدودیت‌های اجتماعی نداریم، اما در صورت گسترش بیماری، بالا رفتن آمار بستری‌ها و موارد سرپایی، در دستورالعمل‌های بعدی محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

وی گفت: درحال‌حاضر به جز توصیه‌های پیشگیری‌کننده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که پیش‌تر مورد تاکید بود و تکمیل واکسیناسیون، توصیه خاص دیگری مطرح نیست.

کد خبر 633580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.