مقابله با مواد مخدر نیازمند به‌روزرسانی قوانین کشور است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: برای مقابله با مواد مخدر، امروز به‌روزرسانی قوانین بیش از هر اقدام دیگری مورد نیاز است.

به گزارش ایمنا، اسکندر مؤمنی روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه برای بررسی مسائل و چالش‌های موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی شقایق اظهار کرد: برای مقابله با مواد مخدر، باید هر چهار روش پیشگیری، درمان، مقابله و توانمندسازی به‌صورت مستمر پیگیری شود، اما مهم‌ترین چالش براساس نظر کارشناسان، ضعف و کاستی‌های قانونی و لزوم اصلاح قوانین است.

وی اظهار کرد: باید قوانین با شرایط روز در حوزه مبارزه، پیشگیری و درمان و توانمندسازی اصلاح شود که البته از پشتوانه کارشناسی نیز برخوردار است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: یکی از این مشکلات و خلأهای قانونی در حوزه درمان است که دوره درمان را به سه ماه خلاصه و محدود کرده که با واقعیت و نیاز معتادان همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات قانونی در حوزه برخورد با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد است. امروز قوانین نمی‌توانند بنیان‌های مالی قاچاقچیان را ریشه‌کن کنند و در صورت عدم هدف‌گیری بنیان مالی قاچاق نمی‌توان به بازدارندگی رسید و بر سر این موضوع اجماعی بین‌المللی وجود دارد.

سالانه پنج هزار فوتی ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کشور

وی اضافه کرد: در دنیا، بیش از ٣٠٠ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر وجود دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در اثر مصرف می‌میرند که بالاترین سهم این مرگ و میر با بیش از ١٠٠ هزار نفر مربوط به کشور آمریکاست.

مؤمنی با اشاره به اینکه ایران نیز با بیش از پنج هزار فوتی ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در سال مواجه است، افزود: به‌دلیل افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در این حوزه با چالش مواجه هستیم.

وی گفت: در ایران فقط در دهه ۶۰ با کاهش و شیوع مصرف مواجه بودیم، اما در دیگر دهه‌ها افزایش مصرف مواد را داشته‌ایم؛ این در حالی است که در حوزه مقابله با این معضل تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از همه توانمندی‌ها استفاده نشده است، ادامه داد: ایران در کنار کشور افغانستان با ٩٠ درصد تولید تریاک جهان قرار دارد و در دهه‌های اخیر نیز، با رشد ۵۰درصدی تولید و کشت تریاک در این کشور مواجه هستیم. به همین دلیل در حوزه درمان و پیشگیری با وجود تلاش‌ها از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: در حوزه توانمندسازی نیز با کاستی‌های بسیاری مواجه هستیم. بسیاری از کشورهایی که به‌دنبال آزادسازی مصرف مواد مخدر بوده‌اند، برخی مواد را آزاد و قانونی اعلام کردند که این موضوع به‌دلیل نداشتن خروجی مناسب نتیجه عکس داده است؛ به گونه‌ای که طبق آمار سازمان ملل متحد، شاهد افزایش فوتی در این کشورها به‌ویژه در بین زنان هستیم.

مؤمنی ادامه داد: همچنین آزادسازی بعضی مواد مخدر به افزایش توزیع و قاچاق نیز منجر شده است.

وی تصریح کرد: بعضی از داروهای درمان‌کننده در ایران و دیگر کشورها فقط تحت عنوان داروهای نگهدارنده هستند و درمان‌کننده نیستند، اما بعضی داروهای جدید با کاهش میل به مصرف، روشی درمانی دارد که در ایران نیز با تکیه بر توان داخلی، این داروها باعث کاهش ٧٠درصدی میل به مصرف و تبعات آن شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مقابله با مواد مخدر یک سیکل و چرخه است که باید همه اجزای آن به‌طور مناسب کار کنند تا معتاد و آسیب‌دیده به زندگی و شهروندی عادی بازگردد.

بیشتر مشکلات حوزه مواد مخدر به حوزه قانون‌گذاری مربوط است

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: با امضای این تفاهم‌نامه باب همکاری میان مجلس و ستاد مبارزه با مواد مخدر قوی‌تر می‌شود. زیرا بیشتر مشکلات حوزه مواد مخدر به حوزه قانون‌گذاری مربوط است.

مؤمنی اضافه کرد: در حوزه پژوهش، آمادگی داریم که از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در حوزه مواد مخدر در هر چهار بعد استقبال کنیم و این مسئله هم باعث توانمندتر شدن ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه بودجه نیز نیازمند تعاملات هستیم که باید مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها به این موضوع ورود کرده تا شاهد تزریق به‌موقع اعتبارات باشیم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی

تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی با هدف همگرایی و همکاری‌های فی‌مابین میان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به نمایندگی بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی، و ستاد مبارزه با مواد مخدر به نمایندگی اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، منعقد شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور ایجاد شناخت مشترک از مسائل و چالش‌های موجود حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی و نخبگی طرفین در جهت تدوین و نهادینه‌سازی راهکارهای مطلوب حل مسائل در قالب نقش‌های تقنینی و نظارتی مجلس شورای اسلامی است.

همکاری مشترک در قالب کمیته‌های تخصصی و فعالیت‌های مشترک مطالعاتی در محورهای تدوین پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، تهیه گزارش‌های نظارتی در زمینه حسن اجرای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، رصد تحولات و موضوعات نوپدید در تولید قاچاق و توزیع مواد مخدر با هدف روزآمدسازی قوانین و مقررات مربوطه، شناسایی گلوگاه‌های فساد و موقعیت‌های ایجاد تعارض منافع در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، ارزیابی تاثیرات اجتماعی اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و تنقیح قوانین و مقررات حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ازجمله محورهای این تفاهم‌نامه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 633133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.