پروفیل ساختمانی چیست؟

همان طور که از نام این مقاطع پیدا است عمده ی کاربرد آن ها در ساختمان و برای پروژه های ساخت و ساز است.

با توجه به تنوع بالایی که دارند در بخش های مختلف ساختمان و در حجم های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل ساختمانی عموما یا از ورق سیاه یا از ورق گالوانیزه تولید می شوند چرا که مهم ترین ویژگی برای پروفیل های مصرفی در ساختمان سازی استحکام و مقاومت است. در ادامه در مورد پروفیل و به طور خاص انواع پروفیل ساختمانی توضیح خواهیم داد.

پروفیل:

به مقاطع توخالی با سطح مقطع مربع، مستطیل، مثلث یا اشکال ترکیبی پروفیل گفته می شود. از مواد گوناگونی برای تولید پروفیل استفاده می شود که کاربردی ترین آن ها فولاد است. انواع فرآیندهای تولید و عناصر آلیاژی باعث شده فولاد تنوع زیادی داشته باشد. ورق روغنی و سیاه متداول ترین اشکال فولاد هستند که برای تولید پروفیل در صنعت از آن ها استفاده می شود. پروفیل سبک از ورق روغنی و پروفیل سنگین از ورق سیاه تولید می شود. قیمت این مقاطع براساس وزن آن ها در هر شاخه محاسبه می شود درنتیجه قیمت پروفیل سبک به لطف وزن کمش علی رغم قیمت واحد زیاد، بسیار مناسب و به صرفه است اما برای صنایع سنگین کمتر از آن ها استفاده می شود و بیشتر پروفیل های سنگین کاربرد دارند. پروفیل ها براساس فاکتورهای مختلف تقسیم بندی های متفاوتی می شوند. برای مثال براساس کاربرد به دو دسته ی صنعتی و ساختمانی می توان آن ها را تقسیم کرد. برای تولید پروفیل ساختمانی معمولا از ورق سیاه یا ورق سیاه گالوانیزه استفاده می شود. در ادامه در مورد انواع این مقاطع با ذکر جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

پروفیل ساختمانی:

پروفیل های ساختمانی را می توان به دو دسته ی کلی تقسیم نمود. اول مقاطعی که با هدف استحکام بخشیدن به سازه مورد استفاده قرار می گیرد دوم مقاطعی که برای ساخت بخش های مختلف کاربرد دارد. شکل پذیری خوب این مقاطع باعث کاربرد گسترده آن ها در صنعت ساختمان سازی شده است. از جمله مهمترین کاربردهای آن ها می توان به چهارچوب های درب و پنجره، سقف سوله، ستون سازه های فولادی و چهار چوب های فلزی اشاره کرد.

انواع پروفیل های ساختمانی:

دسته بندی های متفاوتی برای پروفیل های ساختمانی وجود دارد. پروفیل های باز و بسته دو دسته ی کلی برای تقسیم بندی پروفیل های ساختمانی است.

1.پروفیل های ساختمانی باز:

شکل سطح مقطع این پروفیل علت اصلی نامگذاری آن ها است. به مقاطعی چون میلگرد، تسمه، تیرآهن، نبشی و ناودانی پروفیل های باز گفته می شود.

2.پروفیل های ساختمانی بسته:

مشابه پروفیل های باز علت نامگذاری این پروفیل ها نیز شکل سطح مقطع آن ها است. پروفیل های بسته مقاطعی توخالی هستند که سطح مقطع آن ها می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد.

پروفیل های ساختمانی از لحاظ شکل ظاهری به دسته ها و انواع گوناگونی تقسیم می شوند.

پروفیل ساختمانی چیست؟

1.پروفیل آبرو:

همان طور که از نام این مقطع نیز پیدا است برای هدایت و انتقال آب باران در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد به همین خاطر این مقاطع مدام در معرض آب و رطوبت قرار دارد. همان طور که می دانید فولاد به سرعت در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی می شود درنتیجه برای آن که پروفیل آبرو برای طولانی مدت قابل استفاده باشد از نمونه ی گالوانیزه آن استفاده می شود. پروفیل آبرو نیاز به استحکام زیادی ندارد به همین خاطر می توان از پروفیل سبک گالوانیزه هم برای تولید آن استفاده نمود. قیمت پروفیل سبک به خاطر ظرافت و وزن کمی که دارد مناسب تر و به صرفه تر از پروفیل سنگین به ازای هر شاخه می شود.

2.پروفیل تسمه:

تسمه در واقع نوار باریکی از فولاد با عرض و ضخامت های مشخص است. تسمه فولادی استحکام و مقاومت بسیار بیشتری به نسبت سایر تسمه های تولید شده از جنس های دیگر دارد. به همین خاطر تسمه فولادی پرکاربرد ترین نوع است.

3.پروفیل I:

پروفیل I یا تیرآهن مهم ترین و کاربردی ترین نوع پروفیل ساختمانی است. تیرآهن در برابر خم شدن مقاومت بسیار زیادی دارد به همین خاطر در بخش های مختلف ساختمان از آن ها به عنوان پایه و زیر ساز دیوار های اصلی و سقف استفاده می شود. تیرآهن از ورق سیاه با ضخامت زیاد تولید می شود و خود انواع مختلفی چون تیرآهن INP، تیرآهن IPB و تیرآهن IPE دارد.

4.پروفیل سپری T:

پروفیلی کاربردی و پرمصرف در ساختمان سازی است. این مقطع مقاومت خمشی کمی دارد همین ویژگی باعث شده خمکاری آن کمی دشوارتر از سایر انواع مقاطع باشد. در ساختمان سازی عموما برای اتصالات، شیروانی، خرپا و ... از این نوع پروفیل ها استفاده می شود. کاربرد این پروفیل ها در ساختمان سازی اهمیت کیفیت آن ها و اعتبار تامین کننده را دوچندان می کند. مجموعه های معتبری چون گروه صنعتی صبا که محصولات خود را با تضمین کیفیت به فروش می رسانند می توانند گزینه ی مناسبی برای تهیه این مقاطع کلیدی باشند.

پروفیل ساختمانی چیست؟

5.پروفیل Z:

با توجه به این که سطح مقطع این نوع پروفیل شبیه به حرف زد انگلیسی است در صنعت با نام پروفیل زد یا پرلین زد شهرت پیدا کرده است. درگذشته در صنعت ساختمان سازی از پروفیل زد برای سوار کردن سقف بنا بر روی دیواره و بدنه ی اصلی ساختمان استفاده می شد اما امروز در صنایع مختلف با کاربردهای متنوعی از این مقاطع استفاده می شود. برای ساخت کشتی، ساختمان، سقف کارخانه ها، ریل قطار ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

6.پروفیل L:

پروفیل ال شبیه به حرف ال انگلیسی دو ضلع عمود بر هم دارد. این نوع پروفیل در صنعت با نام پروفیل نبشی هم شناخته می شود و همان طور که از این نام پیدا است برای کنج، پوشاندن لبه های انتهایی، آب بندی و مواردی از این دست مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نبشی علاوه بر این که باعث می شود پروژه با ظرافت و تمیز انجام بشود تاثیر چشم گیری در کاهش پرتی و هدر رفت ورق دارد.

کد خبر 633068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.