BookTok چطور فروش ادبیات داستانی را افزایش داد؟

مجموع فروش کتاب‌های چاپی در آمریکا در سالی که گذشت، 6.5 درصد کاهش یافت، این در حالی است که فروش کتاب در حوزه ادبیات داستانی بزرگسالان در این کشور افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از هفته‌نامه پابلیشرز، فروش کتاب‌های چاپی در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، ۶.۵ درصد کاهش داشته و این گزارش از طریق سامانه NPD BookScan در کتاب‌فروشی‌ها به‌دست آمده است.

مجموع فروش کتاب سال گذشته به ۷۸۸.۷ میلیون واحد رسید که از ۸۴۳.۱ میلیون واحد در سال ۲۰۲۱ کمتر بوده است، این در حالی است که فروش واحد چاپ در سال ۲۰۲۲ هنوز ۱۱.۸ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا بود.

سال ۲۰۲۲، فروش کتاب‌های جدید ناشران در مقایسه با عناوین قدیمی، بیشترین میزان کاهش را داشت. فروش عناوین جدید با ۱۰.۵ درصد کاهش نسبت‌به فروش عناوین قدیمی با ۳.۷ درصد کاهش، کاهش بیشتری داشته است؛ درحالی‌که فروش عناوین قدیمی که ۳۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهد، ۱۰.۴ درصد کاهش یافته است؛ این میزان در سال گذشته ۳۳ درصد بود.

فروش جلدهای شومیز تجاری فقط ۲.۴ درصد کاهش یافته و ۶۰ درصد از فروش سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده، درحالی‌که فروش جلدهای شومیز تجاری در سال ۲۰۲۱، ۵۷ درصد بوده است.

هفته‌نامه پابلیشرز، افزایش فروش چاپی ادبیات داستانی بزرگسالان (۸.۵ درصد) را ناشی از تاثیر BookTok از زیرمجموعه‌های برنامه TikTok دانست. در برنامه BookTok سازندگان ویدئوها درباره کتاب‌هایی که می‌خوانند بحث می‌کنند و آن را به‌اشتراک می‌گذارند.

فروش در ادبیات غیرداستانی بزرگسالان ۱۰.۳ درصد، داستان‌های نوجوانان ۸.۸ درصد و ادبیات غیرداستانی جوانان ۴.۶ کاهش داشته است، اما در بخش ادبیات داستانی جوانان با کاهش ۰.۲ درصد، میزان تغییرات نسبتا ثابت بود.

به گزارش بوکسلر، بازار چاپ که در سال‌های اخیر به‌دلیل همه‌گیری کرونا در بریتانیا رونق پیدا کرده بود، در سال جدید به‌دلیل بحران هزینه‌های زندگی با کاهش ۲.۲درصدی حجم و کاهش ۱.۴درصدی ارزش در هفته‌های مشابه سال ۲۰۲۱ روبه‌رو شد.

کتاب «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر در سال ۲۰۲۲، در ۱.۳ میلیون نسخه فروخته شد که بار دیگر رتبه نخست ادبیات غیرداستانی را به خود اختصاص داد. همچنین کتاب «نوری که با خود داریم» اثر میشل اوباما با فروش نزدیک به ۷۳۴۰۰۰ نسخه، رتبه دوم فروش ادبیات غیرداستانی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

در بریتانیا نیز کتاب «با ما تمام می‌شود» اثر کالین هوور، پرفروش‌ترین عنوان کتاب سال ۲۰۲۲ بود که با فروش ۶۹۳۸۵۰ نسخه در طول سال و بهبود ۲۰۴درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۱ روبه‌رو بود.

کد خبر 632994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.