اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام شود

عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر گفت: در زمان اضطرار آلودگی هوا، نباید صرفاً تصمیمات عجولانه و درمانی گرفته شود بلکه باید اقدامات پیشگیرانه مستمری هم برای جلوگیری از آلودگی هوا در استان صورت پذیرد و جلسات منظم کارگروه اضطرار آلودگی هوا با تمرکز بر این امر برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فخرالسادات خامسی‌هامانه امروز _سه‌شنبه بیستم دی_ در نشست با جمعی از فعالان محیط زیست استان یزد اظهار کرد: شورای اسلامی شهر به عنوان ناظر و نمایندگان مردم ضرورت دارد در خصوص بحث آلودگی هوا و شرایط موجود ورود کند و از دستگاه‌های متولی علت آلودگی هوا و نوع و نحوه اقدامات بازدارنده را جویا شود.

وی افزود: در یزد به دلیل عوامل طبیعی همچون آب و هوای خشک، بارندگی کم، تبخیر زیاد، کم‌توجهی به ابعاد زیست‌محیطی در طرح‌های توسعه‌ای، رشد صنایع آلاینده، فعالیت کوره‌های دستی و سنتی، استفاده بالا از وسایل نقلیه شخصی، مهاجرت‌پذیری و همچنین وضعیت جغرافیایی شهر که در مسیر ترانزیت حمل‌ونقل کشوری قرار دارد، با پدیده نگران‌کننده آلودگی مواجه هستیم و در صورت نبود برنامه‌ریزی و اقدامات پیشگیرانه امکان گسترش آن در سال‌های بعد وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: اجرایی شدن قوانین هوای پاک نیاز به بودجه و اعتبار همچنین مطالبات مسئولان کشوری و نمایندگان استان دارد اما برخی قوانین در شهر قابلیت پیگیری و بررسی دارد و باید نظارت بیشتری در خصوص آن صورت پذیرد.

وی ادامه داد: لازم است طرح جامع بلندمدت برای مدیریت کیفیت هوا در استان و شهر تعریف شود و با تعیین سهم منابع آلودگی و اولویت‌بندی، برنامه‌های کنترلی در دستور کار قرار گیرد.

خامسی‌هامانه در خصوص نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا گفت: شهرداری یکی از دستگاه‌های متولی پیاده‌سازی قانون هوای پاک است که باید با اقداماتی همچون توسعه هوشمندسازی و نوسازی ناوگان عمومی شهر یزد، توسعه زیرساخت‌ها و فراهم‌سازی شرایط استفاده شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه پاک همچون دوچرخه‌، اجرای طرح‌های ترافیکی مناسب، استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و تبلیغی برای افزایش آگاهی‌های محیط زیستی شهروندان، حفظ و توسعه فضای سبز درون‌شهری و پیگیری تکمیل طرح کمربند سبز با استفاده از پساب شهری و تسریع در راه‌اندازی خط تولید کود کمپوست در کاهش آلودگی شهر یزد مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: خرید و اضافه‌کردن ۹۵ دستگاه ون به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر یزد و راه‌اندازی خط پردازش ۳۰۰ تنی زباله به عنوان بخشی از فاز یک کارخانه کمپوست شهرداری یزد در سال جاری در همین راستا انجام گرفته است.

کد خبر 632655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.