شرایط حمل‌ونقل مواد خطرناک و اقدامات لازم هنگام بروز حادثه

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: رانندگان خودروهای حامل مواد سوختی و خطرناک باید در صورت بروز هرگونه حادثه نسبت به ایمن‌سازی محل، اقدام کرده و پس از آن پلیس‌راه و شرکتی که محموله را از آن تحویل گرفتند، مطلع کنند.

سرهنگ اصغر زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مواد خطرناک می‌تواند شامل مواد منفجره، قابل اشتعال، سمی، رادیواکتیو، خورنده و به طور کلی هر ماده‌ای که برای انسان، حیوان و محیط‌زیست مضر است، باشد، به طور کلی این مواد در ۹ گروه مواد منفجره، گازها، مایعات قابل اشتعال، جامدات قابل اشتعال، مواد اکسیدکننده، مواد سمی و میکروبی، مواد رادیواکتیو، مواد خورنده و خطرناک متفرقه طبقه‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده سازمان ملل، حدود نیمی از بارهایی که حمل می‌شود، متعلق به گروه مواد خطرناک است، فرآورده‌های نفتی که با استفاده از تانکرها حمل می‌شود، سهم عمده‌ای از تمام بارهای حمل شده را تشکیل می‌دهد که از این میان، بیشترین سهم متعلق به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: همواره خطر نشت حین حمل‌ونقل مواد خطرناک امری محتمل به نظر می‌رسد، زمانی که مواد ناسازگار با یکدیگر ترکیب می‌شوند، امکان بروز واکنش شیمیایی وجود دارد که می‌تواند گرمای کافی را جهت ایجاد آتش‌سوزی یا انفجار ایجاد کرده و گازهای خطرناک متصاعد کند.

وی اضافه کرد: این حوادث گاهی اوقات بر اثر نبود آگاهی کافی راننده در تقابل با این‌گونه حوادث خطرناک نیز روی می‌دهد، از این رو لازم است تا هر راننده‌ای به عنوان شخصی که به نحوی در فرآیند و چرخه حمل‌ونقل مواد خطرناک درگیر است، از برخی خطراتی که ممکن است در زمان حمل‌ونقل این مواد ایجاد شود مطلع باشد.

اقدامات لازم هنگام بروز حادثه

زارع گفت: به رانندگان خودروهای حامل مواد خطرناک توصیه می‌کنیم، هنگام بروز هرگونه حادثه‌ای برای خودروی خود، در گام اول سعی کنید تا خونسردی خود را حفظ کنید، آگاه باشید که در چنین شرایطی، شتاب‌زدگی و تعجیل در اقداماتی که در تعامل با پاسخگویی به حادثه انجام می‌شود، می‌تواند منجربه بدتر شدن شرایط موجود شود.

وی افزود: در گام بعدی، جهت ایمن‌سازی صحنه حادثه و آگاه‌سازی سایر کاربران جاده‌ای اقدام کنید، استفاده از مثلث‌های شبرنگ در فواصل معین نسبت به وسیله نقلیه می‌تواند به عنوان ساده‌ترین راه آگاه‌سازی سایر کاربران باشد، پس از انجام اقدامات ایمن‌سازی، نسبت به آگاه‌سازی پلیس‌راه، شرکت حمل‌ونقلی که بار از آن تحویل گرفته‌اید، اقدام و در صورت لزوم با آتش‌نشانی و مراکز امداد جاده‌ای تماس حاصل نکرده و آن‌ها را از حادثه مطلع کنید.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: همواره از موادی که حمل می‌کنید، مطلع باشید تا بتوانید هنگام بروز چنین شرایطی نسبت به ارائه پاسخ‌های مناسب اقدام کنید، زمان بروز حوادث، با توجه به گروه مواد خطرناکی که حمل می‌کنید و بسته به شرایط نسبت به ارائه کمک‌های اولیه و کاهش شدت حادثه عمل کنید.

کد خبر 632568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.