دمیده شدن جانی تازه در کالبد خسته کانبرا

باغ‌های خلاق به فضاهای شهری نادیده گرفته شده کانبرا، بزرگ‌ترین شهر غیربندری و پایتخت استرالیا، جان تازه‌ای بخشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پشت‌بام‌های بی‌روح، بالکن‌های خسته‌کننده و حیاط‌های شلوغ کانبرا یکی پس از دیگری به فضاهای سرگرم‌کننده و نشاط‌آور تبدیل می‌شوند و به این ترتیب جان تازه‌ای در کالبد خسته فضاهای شهری فراموش‌شده آن دمیده خواهد شد.

تیم طراح و اجراکننده این طرح ادعا کرده است که هر منطقه داخلی یا خارجی که مورد غفلت قرار گرفته باشد را می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، کاشت گیاهان مناسب و افزودن عناصر محوطه‌سازی زیبا، به فضایی آرامش‌بخش و دلپذیر تبدیل کرد و کانبرا مملو از فضاهای خالی کسل‌کننده‌ای است که در انتظار تبدیل شدن به مکانی خاص هستند.

تیم اظهار کرد که هر فضا را چه در سایه باشد یا آفتاب‌گیر، دور باشد یا نزدیک، در ارتفاع باشد یا روی زمین، می‌توان به مکانی تبدیل کرد که علاقه همه را به خود جلب می‌کند. می‌توان از یک پشت‌بام سیمانی، یک بالکن بلااستفاده یا یک فضای عمومی بی‌روح، فضایی ساخت که مردم دوست داشته باشند در آن گرد هم بیایند و معاشرت کنند یا در آن خود را به دستان طبیعت بسپارند و به آرامش دست یابند. بنابراین می‌توان با تکیه بر قوه تخیل نامحدود بشر، منطقه یا باغی طراحی کرد که با سبک زندگی و نیازهای موجودات زنده تناسب داشته باشد.

دمیده شدن جانی تازه در کالبد خسته کانبرا

تیم طراحی مذکور با داشتن سابقه ایجاد باغ‌های رسمی انگلیسی، باغ‌های کلبه‌ای پرتغالی، باغ‌های ژاپنی با سنگ‌ها و آب‌نماها، باغ‌های معلق معاصر و باغ‌های خوراکی در مجتمع‌های صنعتی، اداری و مسکونی کانبرا، معتقد است که می‌توان با استفاده از عناصر طراحی متعدد و تکنیک‌های محوطه‌سازی، به‌طور هوشمندانه یک واحه استوایی یا باغ‌هایی به سبک صنعتی مدرن ایجاد کرد و به فضاهای غیررسمی شگفت‌انگیز دست یافت.

باغ‌های خلاق طراحی‌شده توسط این تیم برای کانبرا، شامل کاشت گیاهان دل‌پذیر به شیوه‌های جذاب و کاربردی روی سطوح مختلف و ایجاد مکمل‌های ساختاری همچون سکو و نیمکت می‌شود که برای ایجاد نتایج عالی، در ساخت‌وساز آن‌ها از مواد بازیافتی بهره گرفته شده است. تمام کشت و کارهای این تیم بر پایه مبانی زیبایی‌شناسی ایجاد شده است و تا حد امکان انواع محصولاتی هم‌چون زیتون، انار، پرتقال خونی، جعفری، نعنا و سایر مواردی را در بر می‌گیرد که ساکنان در زندگی روزمره از آن‌ها بهره می‌برند. صندلی‌های انعطاف‌پذیر، آب‌نماهای کاربردی، سایبان‌های گسترده و استفاده از گلدان‌های بزرگ به‌منظور ایجاد حریم خصوصی و برقراری سکوت در فضا از دیگر ویژگی‌های باغ‌های خلاق کانبرا به‌شمار می‌رود.

دمیده شدن جانی تازه در کالبد خسته کانبرا

کد خبر 632419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.