کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

امروزه تولید انرژی خورشیدی در بسیاری از کشورهای جهان، هزینه‌ای کمتر از سایر سوخت‌ها به دنبال دارد، بنابراین شهرها بیشترین بهره را از این منبع تجدیدپذیر نیرو می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که سوخت‌های فسیلی نقش مهمی در انتشار گازهای آلاینده ایفا می‌کند و این در حالی است که کمبود انرژی حاصل از این منابع نیز یک بحران جدی برای سراسر دنیا به‌شمار می‌رود. به همین دلیل، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان در تلاش هستند انرژی خورشیدی را جایگزین سایر منابع تولید نیرو کنند تا از یک‌سو هزینه‌های شهری را در این زمینه به حداقل برسانند و از سوی دیگر به کاهش انتشار گازهای آلاینده و به دنبال آن، افزایش رفاه شهروندی کمک کنند، ضمن این‌که تضمین تأمین نیرو از دیگر مزایای این منبع تجدیدپذیر به‌شمار می‌رود. بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ تا ۲۴۰۰ گیگاوات افزایش خواهد یافت که این مقدار معادل ظرفیت نیروی کنونی جمهوری خلق چین است.

در واقع، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا پنج سال آینده اروپا، چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن بیشترین بهره را از انرژی تجدیدپذیر خواهند برد زیرا مدیران آن‌ها در حال حاضر استراتژی‌ها و قوانینی بسیار کارآمد برای مبارزه با بحران انرژی ارائه می‌دهند. در این میان، چین با ارائه طرح پنج ساله چهاردهم خود، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهان را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ از آن خود خواهد کرد.

کشورهای سراسر جهان طی یک دهه گذشته به طور قابل‌توجهی استفاده از انرژی تجدیدپذیر را توسعه داده‌اند، با این حال بحران کمبود انرژی آن‌ها را به سرعت بخشیدن به اقدامات خود برای استفاده هر چه بیشتر از پنل‌های خورشیدی برای تأمین نیروی مورد نیاز شهری سوق داده است. به همین دلیل، خلاقان همواره در تلاش هستند استراتژی‌هایی برای افزایش سریع این منبع تجدیدپذیر ارائه دهند تا بهره‌گیری از آن را تا سال ۲۰۲۷، نسبت به ۲۰ سال گذشته، بهینه کنند. این اقدام در تحقق اهداف بلندپروازانه مدیران در کاهش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای هوا تا چند دهه آینده نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد و از این طریق، کاهش مصرف انرژی را برای استفاده در دستگاه‌های خنک‌کننده زیرساخت‌ها به دنبال خواهد داشت. در ادامه به معرفی کشورهای جهان با بیشترین بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و استراتژی‌های هریک پرداخته می‌شود.

کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

چین

دولت چین در ژوئن سال ۲۰۲۲، طرح پنج ساله چهاردهم خود را در زمینه توسعه انرژی تجدیدپذیر ارائه داد که بر مبنای آن متعهد شد تا سال ۲۰۲۵ بهره‌گیری از انرژی خورشیدی را به طور قابل‌توجهی سرعت ببخشد و تا زمان ذکرشده، افزایش ۵۰ درصدی تولید انرژی تجدیدپذیر را به ارمغان بیاورد. مدیران چین ادعا کرده‌اند که تحقق این هدف کاهش ۲.۶ گیگاتنی انتشار کربن را در هر سال به دنبال خواهد داشت که این مقدار، معادل حدود یک‌چهارم کربن تولید شده در سراسر کشور است. طرح پنج ساله چهاردهم انرژی تجدیدپذیر چین علاوه بر تأمین نیروی پاک در سراسر کشور، تحقق اهدافی مانند مبارزه با تغییرات اقلیمی، تبدیل انرژی و تضمین دسترسی به نیروی مورد نیاز را به دنبال خواهد داشت، ضمن این‌که به تولید نیروی بادی، توسعه ذخیره انرژی سیستم‌های بزرگ، بهینه‌سازی الگوهای تأمین انرژی تجدیدپذیر در مناطق مختلف و توسعه تکنولوژی‌ها و الگوهای کاری جدید منجر خواهد شد.

کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

ایالات متحده آمریکا

انرژی خورشیدی در ایالات متحده آمریکا نسبت به سایر منابع تولید نیرو بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر، قابل دسترس‌تر و رایج‌تر است، به همین دلیل همواره بهره‌گیری از آن رو به افزایش می‌نهد. ظرفیت انرژی خورشیدی از ۰.۳۴ گیگاوات در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۹۷.۲ گیگاوات در حال حاضر رسیده است که این مقدار، نیروی لازم برای ۱۸ میلیون خانه آمریکایی را فراهم می‌آورد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۴، هزینه تهیه پنل‌های خورشیدی به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است که همین امر، شهروندان بسیاری را به بهره‌گیری از این منبع تجدیدپذیر در منازل خود سوق داده است. این پنل‌ها اغلب بر بام خانه‌ها و بدون اشغال فضای اضافی نصب می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در این زمینه، گرایش مردم به استفاده از این رویکرد تا سال ۲۰۳۰ به مجهز شدن یک خانه از هر هفت خانه به این پنل‌ها منجر خواهد شد.

کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

ژاپن

دولت ژاپن از تولید ۳۶ تا ۳۸ درصدی نیروی مورد نیاز کشور از انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است و مدعی شده است بخش اعظم این نیرو را پنل‌های خورشیدی تأمین خواهد کرد. این استراتژی به منظور تحقق هدف بلندپروازانه ژاپن برای کاهش تغییرات اقلیمی و به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ ارائه شده است، ضمن این‌که قرار است کاهش ۴۶ درصدی انتشار گازهای آلاینده را تا سال ۲۰۳۰ به دنبال داشته باشد.

دولت ژاپن در نظر دارد در سبز سازی انرژی کشور، ۱۴ تا ۱۶ درصد آن را از انرژی خورشیدی، پنج درصد را از باد، یک درصد را از حرارت مرکزی زمین، ۱۱ درصد را از انرژی هیدروژنی و پنج درصد را نیز از زیست‌توده تأمین کند.

کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

آلمان

آلمان توانسته است در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین بازار انرژی خورشیدی را از آن خود کند؛ چرا که تنها طی یک سال قادر به نصب پنل‌های خورشیدی، بیش از تعداد پنل‌های کلی نصب شده در ایالات متحده آمریکا، بوده است که ۸۵ درصد این منابع تولید انرژی بر بام خانه‌ها قرار گرفته است. علاوه بر شهرنشینان، کشاورزان به مزایای بسیاری از پنل‌های خورشیدی دست یافته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش ۲۵ درصدی درآمد این افراد از مزارع خورشیدی و فروش آن به شبکه شهری اشاره کرد.

شرکت‌های خوشه‌ای نقش مهمی در توسعه انرژی تجدیدپذیر آلمان ایفا می‌کنند، ضمن این‌که تولیدکنندگان محلی نیز در استقلال انرژی کشور بسیار سهیم هستند. در واقع، این کمپانی‌ها مردم و کشاورزان را به تولید انرژی پاک در محل سکونت خود یا مزارع تشویق می‌کنند که در این میان، کشاورزان دست‌کم به منظور افزایش درآمد سالانه خود به طور فعال در طرح‌های تولید نیروی تجدیدپذیر مشارکت می‌کنند. این افراد با کسب اجازه از مدیران اغلب از بام سازه‌های شهری برای مزارع انرژی بهره می‌گیرند و زمین‌های زراعی را برای کشت محصولات نگه می‌دارند.

کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید انرژی خورشیدی

کد خبر 632306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.