توافق شد تا دولت برنامه هفتم را دی‌ماه تقدیم مجلس کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مبنای بررسی لایحه بودجه سالانه مبتنی بر لایحه برنامه توسعه پنج‌ساله است و نمی‌توان در این راستا خلاف آیین‌نامه عمل کرد، گفت: تمدید برنامه ششم توسعه را دنبال کردیم اما اجازه تمدید برنامه را نداریم، بنابراین با دولت توافق شد برنامه هفتم را در دی‌ماه تقدیم کند.

به گزارش ایمنا، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در نشست علنی امروز _یکشنبه، هجدهم دی‌ماه_ مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، اظهار کرد: بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه پنج‌ساله توسعه دارای اهمیت است؛ هم‌اکنون حدود دو هفته است که دولت لایحه بودجه را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده اما هیئت رئیسه به خاطر ارائه نشدن برنامه هفتم آن را نگه داشته است.

وی افزود: دولت به دنبال تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه است، لذا مسئله پیش آمده موجب شده است بررسی بودجه دو هفته عقب بیفتد که این موضوع مجلس را با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: باید تلاش شود بین دولت و مجلس تعامل و همکاری صورت گیرد و از این مسائل مهم به آسانی نگذریم، در واقع نیاز به تدبیر است و پیشنهاد می‌شود اگر لازم است برنامه ششم تمدید شود تا بررسی لایحه بودجه سال آتی به تأخیر نیفتد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده مردم تبریز، اظهار کرد: نمی‌توانیم مجلس را سلیقه‌ای اداره کنیم و تعامل نیز به معنای پا گذاشتن روی قانون نیست.

وی گفت: در ماده ۱۸۰ آئین‌نامه داخلی مجلس به‌طور دقیق مشخص شده است که چگونه مسیر بررسی و تصویب برنامه‌های توسعه طی شود، همچنین مگر ما می‌توانیم بودجه‌ای تصویب کنیم که قانون برنامه توسعه نداشته باشد؟، به‌عنوان مثال مبنای اینکه بخواهیم دوسوم را تشخیص دهیم چه خواهد بود؟، در ماده ۱۸۴ آئین‌نامه نیز گفته شده است اگر لایحه بودجه بعد از پانزدهم آذر به مجلس تقدیم شد، باید لایحه سه‌دوازدهم نیز ضمیمه آن باشد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در این میان باید یادآور شد امسال ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی تغییر نکرد، بنابراین جداول و بودجه باید با هم ارائه شود، در حالی که جداول و بودجه سال ۱۴۰۲ با یکدیگر ارائه نشد زیرا مصوبه مجلس در شورای نگهبان تأیید نشد.

قالیباف افزود: مسئله تمدید برنامه ششم توسعه را دنبال کردیم اما اجازه تمدید برنامه را نداریم و در این خصوص توضیحات لازم ارائه شده است، به همین دلیل با دولت توافق شد به سرعت برنامه هفتم را در دی‌ماه تقدیم مجلس کند؛ با توجه به اینکه از پانزدهم آذر گذشته، حتماً باید لایحه بودجه به اضافه چنددوازدهم ارائه شود که این موضوع در روال گذشته نیز بوده است.

وی تاکید کرد: ابتدا به برنامه با سرعت رسیدگی می‌کنیم سپس بر اساس ماده ۱۸۴ اگر فرصت بررسی لایحه بودجه وجود نداشت، با توجه به اینکه لایحه چنددوازدهم را هم داریم در این خصوص تصمیم می‌گیریم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بعد از عید نوروز تکمیل می‌کنیم. مجموع مواد ۱۸۰ تا ۱۸۴، تکلیف قانون برنامه و قانون بودجه را مشخص کرده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نمی‌توانیم خلاف آئین‌نامه عمل کنیم، گفت: خواهش می‌کنم افراد نظرات شخصی خود را در مصاحبه‌ها به‌عنوان نظرات مجلس مطرح نکنند، برنامه ششم توسعه قبلاً یک‌سال تمدید شده است و نظر بر تمدید دوم آن نیست.

کد خبر 632212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.