رئیس مجلس به ترکیه می‌رود/لزوم همکاری با کشورهای منطقه برای صلح و امنیت منطقه و جهان

رئیس دوره‌ای هیئت پارلمانی ایران در مجالس آسیایی (APA) در ترکیه با اشاره به برگزاری جلسه آتی این مجمع که از نظر سطح و تعداد مشارکت کشورها در طول تاریخ برگزاری آن بی‌سابقه است، گفت: در مجمع این دوره که این هفته برگزار می‌شود، روسای هفت مجلس آسیایی از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، علی علیزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری مجمع مجالس آسیایی به میزبانی ترکیه اظهار کرد: مجمع مجالس آسیایی یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی و بسیار اثرگذار در سطح آسیا است و در اجلاس امسال که به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود، هفت کشور در سطح رئیس مجلس و چهار کشور در سطح نایب رئیس در اجلاس شرکت می‌کنند که نشان از اهمیت اجلاسیه دارد.

وی با اشاره به حضور مقامات ارشد و عالی‌رتبه پارلمانی ۲۵ کشور آسیایی در این اجلاس، ادامه داد: سطح مشارکت و تعداد مشارکت در طول تاریخ مجمع مجالس آسیایی بی‌سابقه است و در اجلاسیه‌های قبلی این تعداد کشور و این تعداد رئیس مجلس حضور نداشته که حاکی از اهمیت و اثرگذاری APA است.

رئیس دوره‌ای هیئت پارلمانی ایران در مجالس آسیایی با بیان اینکه این مجمع به نوعی با ابتکار جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است، افزود: گرچه با ابتکار ایران مجمع به یکی از نهادهای اثرگذار تبدیل شده است اما کشورهایی که با ایران زاویه دارند، تلاش می‌کنند از این فرصت استفاده و در سطح رؤسای مجالس در مجمع حضور پیدا کنند، از این‌رو حتماً باید جمهوری اسلامی هم در این اجلاسیه در سطح رئیس مجلس حضور پیدا کند تا اثرگذاری خود را داشته باشد.

علیزاده همکاری ملت‌ها را برای داشتن آینده روشن ضروری دانست و تصریح کرد: همکاری بزرگترین قدرت است و مؤثرترین راه در این مسیر همبستگی است.

وی با اشاره به رشد و توسعه آسیا در سال‌های اخیر ادامه داد: این موضوع واقعیت معجزه آسیا را محقق کرده است، اکنون به نظم جدید بین‌المللی که آسیا سرچشمه آن باشد، نیاز داریم و مهم است در مسیر تحقق چندجانبه‌گرایی به چشم‌انداز امنیت مشترک و همکاری پایدار توجه کنیم و برای صلح و امنیت منطقه جهانی با کشورهای منطقه همکاری لازم را داشته باشیم.

رئیس دوره‌ای هیئت پارلمانی ایران در مجالس آسیایی با اشاره به نقش‌آفرینی مجالس آسیایی به عنوان نمایندگان مردم در چندجانبه‌گرایی خاطرنشان کرد: ایران با حضور خود همکاری با همتایان در منطقه را اعلام می‌کند، از این‌رو اعضای مجلس شورای اسلامی قطعنامه‌ای را با عنوان ارتقای همکاری میان اعضای مجمع مجالس آسیایی با هدف گسترش و تقویت چندجانبه‌گرایی پیشنهاد داده است که به نوعی زمینه‌ساز تحول همکاری‌های آسیایی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 632189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.