زمین در حضیض مداری قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: فاصله زمین از خورشید در طول سال حدود سه درصد تغییر می‌کند، زیرا مدار آن کمی بیضی‌شکل است. در این لحظه خورشید در آسمان بزرگ‌تر از هر زمان دیگری از سال ظاهر می‌شود و زمین بیشترین تابش را از آن دریافت می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه _چهاردهم دی‌ماه_ ساعت ۱۰:۲۴ زمین در حرکت انتقالی خود، به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید در فاصله ۰.۹۸۳۳ واحد نجومی می‌رسد. فاصله زمین از خورشید در طول سال حدود سه درصد تغییر می‌کند، زیرا مدار آن کمی بیضی شکل است.

در این لحظه خورشید در آسمان بزرگ‌تر از هر زمان دیگری از سال ظاهر می‌شود و زمین بیشترین تابش را از آن دریافت می‌کند. اما در ظاهر، تفاوت سه درصدی در فاصله زمین و خورشید قابل تشخیص نیست.

وی افزود: البته تغییرات سالانه در آب و هوای به عنوان مثال بین تابستان و زمستان به دلیل کج بودن محور چرخش زمین ایجاد می‌شود. حضیض خورشیدی حدود ۱۳ روز پس از انقلاب زمستانی است. فاصله زمین در حضیض خورشیدی حدود ۱۴۷ میلیون کیلومتر است.

ستاره دبران در کنار ماه

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یگانه قمر زمین و ستاره دبران، چهارشنبه _چهاردهم دی‌ماه_ در آسمان ما نزدیک به هم قابل رصد هستند. جدایی زاویه‌ای ماه و دبران ۷.۶ درجه خواهد بود. اجرام از حدود ساعت ۱۷:۳۰ تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارند.

وی ادامه داد: قدر دبران ۰.۹ و ماه منفی ۱۲.۳ تخمین زده شده است. دبران ( آلفا گاو، Alpha Tauri )، درخشنده‌ترین ستاره صورت فلکی ثور، سی‌امین ستاره درخشان آسمان شب، پرنورترین ستاره نزدیک به خورشید در دایره‌ای به شعاع ۱۰۰ سال نوری و یکی از نزدیک‌ترین غول‌های سرخ به زمین است. این ستاره دنبال کننده خوشه پروین در آسمان ما است.

اوج بارش شهابی ربعی

فخرایی‌فرد گفت: بارش شهابی ربعی از ششم تا بیستم دی‌ماه فعال است و اوج آن سیزدهم و چهاردهم دی‌ماه است. نکته جالب راجع به این بارش این است که کانون شهاب باران در حال حاضر از بین رفته است و وجود ندارد. زمانی که بارش شهابی ربعی برای نخستین بار شناخته شد، کانون بارش در صورت فلکی قرار داشت که به آن «رُبع» (Quadrans Muralis) گفته می‌شد.

هنگامی که «اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی» (International Astronomical Union) فهرست جدیدی از صورت‌های فلکی را در سال ۱۹۲۲ تهیه کرد، صورت فلکی ربعی در لیست قرار نگرفت و به عنوان بخشی از صورت فلکی گاوران یا عوا و بخشی از دب اکبر در نظر گرفته شد، اما نام این بارش همچنان بارش شهابی ربعی باقی ماند.

وی افزود: کانون این بارش در نزدیکی ستاره بتا-عوا قرار دارد. منشأ این شهاب باران، همانند شهاب‌های جوزایی بقایای سیارک EH1 2003 هستند.

فخرایی‌فرد اظهار کرد: نرخ ساعتی سرسویی این بارش شهابی ۱۲۰ است، که از منطقه لارستان ممکن است در اوج بارش تا ۱۰۱ شهاب در ساعت را بتوانید مشاهده کنید. البته ساعات اوج بارش همزمان با ماه ۱۲ روزه اتفاق می‌افتد و مهتاب تداخل قابل توجهی ایجاد می‌کند، بنابراین تماشای شهابواره‌ها را مشکل می‌کند.

کد خبر 630959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.