مدیریت آلودگی صنایع با تعریف «حریم‌ حفاظتی»

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: برای حفاظت از محیط‌زیست در مقابل فعالیت‌های صنعتی می‌توان حریم حفاظتی برای جلوگیری از راهیابی احتمالی آلاینده‌ها به محیط اطراف در نظر گرفت.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه مدیریت و کاهش معضلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت صنایع، اظهار کرد: یکی از راه‌های مدیریت و کاهش معضلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت صنایع احداث سیستم‌های تصفیه فاضلاب است.

وی افزود: این عمل وابسته به ابعاد صنایع می‌تواند به اشکال مختلف از تخلیه غیراصولی و مستقیم فاضلاب‌های صنایع مختلف، همچنین شهرک‌های صنعتی به زمین و آب‌خوان‌های منطقه جلوگیری کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: می‌توان با بازیافت و استفاده مجدد از پساب‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و استفاده آب تصفیه‌شده به منظور خنک کردن دستگاه‌ها، تولید انرژی یا آبیاری گیاهان به حفظ محیط‌زیست کمک کرد.

وی در رابطه با دیگر روش‌های حفاظت از محیط‌زیست گفت: برای حفاظت از محیط‌زیست در مقابل فعالیت‌های صنعتی می‌توان حریم حفاظتی برای جلوگیری از راهیابی احتمالی آلاینده‌ها به محیط اطراف در نظر گرفت.

نصراصفهانی افزود: می‌توان زباله‌های صنعتی را به صورت مجزا و با مدیریتی اصولی جمع‌آوری، حمل و در مکانی مناسب دفن کرد. یکی دیگر از معضلات صنعتی آلودگی ناشی از مواد زائد جامدی است که در فرآیندهای مختلف تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد زائد جامد، می‌توان تغییراتی در منبع تولید این ضایعات اعمال کرد و عملاً فرآیند تولید را تغییر داد. اگر در تمام خطوط تولید مطالعات صورت گیرد و از فناوری‌های جدید بهره‌مند شویم، می‌توان مواد زائد صنایع را تا حد زیادی کاهش داد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با روش‌های جلوگیری از آلودگی صوتی صنایع گفت: انتخاب تجهیزات مناسب و جایگزین کردن ماشین‌آلات جدید می‌تواند در کنترل صدای ناشی از فعالیت صنایع کمک شایانی کند.

وی افزود: به‌طورکلی برای مدیریت آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی باید از روش‌های اصولی و بهداشتی استفاده کنیم که با روابط زیست‌محیطی انطباق داشته باشد.

نصراصفهانی تصریح کرد: عایق کاری و استفاده از تجهیزاتی برای کنترل ارتعاش قطعات صنعتی نیز می‌تواند میزان آلودگی صوتی صنایع را کنترل کند.

کد خبر 630648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.