زیرسویه‌های جدید امیکرون ۱۴۰۱ چیست؟+ علائم، میزان کشندگی، اهمیت واکسن و وضعیت کنونی کشور

سویه‌های جدید امیکرون (BQ۱ و XBB) اخیراً در ایران مشاهده شده است و کارشناسان واکسن را تنها سپر موجود در برابر این زیرسویه‌ها می‌دانند. درحال‌حاضر علائم، نحوه درمان و چگونگی فراگیری این بیماری مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سویه‌های جدید امیکرون در حال گسترش در سراسر دنیا است. این سویه‌های جدید بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب بروز علائم مختلف می‌شود.

تا به امروز گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده سویه‌های جدید امیکرون در شهرهای مختلف ایران منتشر و موجب نگرانی مردم شده است.

امیکرون جدید در ایران

این زیرسویه‌ها اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد، به طوری که هم در کشورهای غربی و هم در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی روند افزایشی را طی کرده‌اند و مواردی نیز در ایران مشاهده شده است.

زیرسویه‌های جدید امیکرون (BQ۱ و XBB) اخیراً در ایران مشاهده شده است و کارشناسان واکسن را تنها سپر موجود در برابر این زیرسویه‌ها می‌دانند، اما همچنان متأسفانه بسیاری از مردم از دریافت واکسن کرونا امتناع می‌کنند.

زیرسویه های جدید امیکرون در برخی کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و هند تاکنون مشاهده می‌شد، اما اکنون این ویروس جدید در ایران نیز مشاهده شده و طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت بهداشت سه بیمار مبتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون شناسایی شده‌اند.

علائم سویه جدید امیکرون

طبق گفته‌های متخصصان و کارشناسان دو سویه جدید امیکرون یعنی BQ۱ و XBB علائم خفیفی به همراه دارد.

این بیماری خطرناک‌تر از نوع دلتا نیست و فرد مبتلا دچار یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل‌درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن‌درد می‌شود؛ میزان درد در مبتلایان متفاوت و دوره نقاهت این بیماری نیز معمولاً سه روز است. با این حال توصیه می‌شود مدت استراحت تا یک هفته ادامه یابد.

سویه BQ۱ هم درست مانند سویه BA۵ از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که همین موضوع سبب می‌شود براساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالاً در روزهای آتی با افزایش موارد مواجه شویم.

جهش‌های بعدی ویروس کرونا

به گفته کارشناسان ممکن است در حین افزایش موارد ابتلایی که به دنبال شیوع زیرسویه‌های BQ۱ و XBB در کشور مشاهده می‌کنیم، همزمان با جهش‌های خطرناک مواجه شویم که این احتمال نباید نادیده گرفته شود.

میزان کشندگی امیکرون جدید

طبق نظر متخصصان به طور کلی ابتلاء به سویه‌های جدید BQ۱ و XBB علائم خفیفی به همراه داشته و کشندگی بالایی نیز ندارد. با این حال سالمندان، بیماران پیوندی، سرطانی و دارای نقص ایمنی بدن از جمله افراد آسیب پذیر جامعه هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زیرسویه های جدید اومیکرون قرار دارند، به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد هرچه سریع‌تر یک نوبت دیگر از واکسن کرونا را که ۶ ماه از فاصله تزریق دز یادآور آن‌ها گذشته است، تزریق کنند.

آیا شاهد گسترش اپیدمی جدید خواهیم بود؟

به گفته کارشناسان هنوز پیش بینی برای شیوع موج سنگین این بیماری در ماه بهمن، زود است و هموطنان با انجام واکسیناسیون به موقع و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در اماکنی مانند مترو، اتوبوس، اجتماعات و خودداری از ورود به مکان‌های شلوغ می‌توانند به مهار این موج همچون موج‌های قبلی کرونا کمک کنند.

وضعیت بیماری کرونا در کشورمان نسبت به برخی کشورهای آسیایی و اروپایی به خوبی مدیریت و کنترل شده است و در شرایط فعلی که احتمال شیوع موج هشتم وجود دارد، همراهی و همیاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و انجام به موقع تزریق دوز یادآور واکسن می‌تواند به مهار آن منجر شود.

با توجه به احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور و افزایش ابتلاء به زیرسویه های جدید امیکرون در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل مسافران ورودی به کشور، نظارت بر واحدهای نمونه‌گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: سویه جدید بعد از امیکرون چیست؟ + علائم کرونا ۱۴۰۱

فعالیت واحدهای نمونه‌گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور با توجه به همه‌گیری موج جدید کرونا در کشورهای مختلف تحت رصد است.

آیا دریافت دوز چهارم واکسن ضروری است؟

متخصصان معتقدند که لازم نیست همه افراد دوز چهارم یا یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند، اما افراد واجد شرایط و آسیب‌پذیر مانند سالمندان و بیماران زمینه‌ای ملزم به دریافت آن هستند.

درحال‌حاضر افراد مبتلا به امیکرون جدید زیر نظر کارشناسان در حال آزمایش هستند و همچنان شدت و میزان شیوع این بیماری مشخص نیست؛ البته با توجه به سرعت بالای شیوع و انتقال این بیماری امکان افزایش تعداد مبتلایان به امیکرون جدید در کشور وجود دارد. به بیان دیگر احتمال ورود موج هشتم کرونا در کشور تقویت شده است.

کد خبر 630490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.