چرا افراد مبتلا به کرونا بویایی خود را از دست می‌دهند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حمله ایمنی مداوم به سلول‌های عصبی بویایی و کاهش تعداد آن سلول‌ها، دلیل اصلی ازبین‌رفتن حس بویایی در میان افراد مبتلا به کرونا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان مرکز سلامت دوک در کارولینای شمالی به منظور بررسی دلیل از بین رفتن حس بویایی در میان افراد مبتلا به بیماری کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، نمونه‌های بافت بویایی را از ۲۴ بیوپسی از جمله ۹ بیمار با از دست دادن طولانی مدت حس بویایی پس از ابتلاء به کرونا تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حمله مداوم به سلول‌های عصبی بویایی، سلول‌های موجود در بالای حفره بینی و کاهش تعداد این سلول‌ها دلیل اصلی از بین رفتن حس بویایی در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ است. محققان معتقدند که کاهش تعداد نورون‌های حس بویایی احتمالاً به دلیل آسیب بافت ناشی از التهاب مداوم است.

به گفته پژوهشگران بسیاری از افرادی که در مرحله حاد ویروسی دچار تغییر حس بویایی می‌شوند، بویایی خود را طی یک تا دو هفته آینده به دست می‌آورند، اما در برخی افراد این بهبودی رخ نمی‌دهد. محققان در این مطالعه بر از دست دادن حس بویایی تمرکز کرده بودند، اما نتایج بررسی‌های انجام شده می‌تواند احتمال بروز دیگر علائم طولانی مدت مانند خستگی، تنگی نفس و مه مغزی را نیز مشخص کند. لازم است در آینده مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود چه علائم دیگری تحت تأثیر فرآیندهای التهابی مشابه هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

کد خبر 630129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.