تشکیل «کارگروه رصدخانه فرهنگی کشور» تا ۲ هفته آینده

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه «کارگروه رصد فرهنگی کشور» تا دو هفته آینده تشکیل می‌شود، گفت: در این راستا همه مسائل در این کارگروه بررسی و مهم‌ترین موضوعات برای ارسال به شورای فرهنگ عمومی کشور احصا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مجید امامی در نشست تخصصی بررسی تجربه رصدخانه فرهنگی اجتماعی اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم در حوزه رصد، دسترسی نداشتن به اطلاعات است.

وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۵ تصمیم خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل «کارگروه ملی رصد فرهنگی» گرفته شد تا این کارگروه با رویکرد هم افزایی و شبکه سازی فعالیت کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در دوره فعلی پژوهشگاه، دبیرخانه شورا و مرکز مطالعات راهبردی وزارتخانه را به صورت یکجا مدیریت می‌کنیم ادامه داد: ظرف دو هفته آینده شورایی با دستگاه‌هایی که تولید داده می‌کنند تشکیل می‌شود که هدف اصلی آن هم افزایی ظرفیت‌ها و مدیریت فرایند داده و اطلاعات است.

وی خاطرنشان کرد: پرتال مرکز رصد فرهنگی کشور با آنچه باید باشد فاصله دارد و بیشتر یک کتابخانه محسوب می‌شود.

امامی با بیان اینکه «کارگروه رصد فرهنگی کشور تا دو هفته آینده تشکیل می‌شود، گفت: در این راستا همه مسائل در این کارگروه بررسی و مهم‌ترین موضوعات برای ارسال به شورای فرهنگ عمومی کشور احصا می‌شود.

کارکردهای کارگروه رصد فرهنگی کشور

وی با تاکید بر اینکه مطالعات فوری، نظرسنجی ملی و داده کاوی ملی از رویکردهای اصلی این کارگروه است، افزود: داده‌های ثبتی نیز بسیار اهمیت دارد و یکی از الزامات برنامه هفتم توسعه، ملزم کردن دستگاه‌ها به ارائه داده ثبتی و حتی غیر ثبتی با بودجه دولتی به مرکز رصد فرهنگی کشور است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد داد: در نخستین جلسه کارگروه رصد فرهنگی کشور به جز دبیران شورای فرهنگ عمومی، معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور نیز به صورت برخط در جلسه حضور داشته باشند، بر این اساس اصفهان نیز می‌تواند تجربیات خود را در حوزه رصد شهری به اشتراک بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه «مرکز رصد فرهنگی اصفهان» باید ماهانه یک نظرسنجی کامل استانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، ادامه داد: بر اساس موضوعات مشخص شده گزارش، تحلیل ثانویه و پژوهش‌های سفارش محور آماده می‌شود که البته برای این کار استان‌ها به منابع مالی و گروه‌های چندنفره نیاز دارند.

امامی خاطرنشان کرد: رابطه مرکز رصد خانه اصفهان با رصدخانه فرهنگی کشور، ارگانیک و مستدام باشد در این راستا پیشنهاداتی ارائه کنید تا منجر به تفاهم نامه شود.

وی با تاکید بر اینکه رصد در سه ساحت استانی، ملی و بین‌المللی تعریف شده است، افزود: مرکز رصد فرهنگی کشور باید با تخصیص اعتبار در موضوعات مختلف کار مشترک با استان‌ها انجام دهد تا تبادل اطلاعات صورت گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: سامانه رصد فرهنگی اصفهان را در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور معرفی می‌کنیم تا از اصفهان الگو، انگیزه و ایده بگیرند.

کد خبر 630045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.