ترس و تردید/اتمام حجت باتجربه‌های بازار با مردم: صبر کنید!

هم‌زمان با افزایش اخیر قیمت دلار در بازار آزاد، با روند رو به رشد قیمت‌ها دربازار سکه و طلا روبه‌رو بوده‌ایم، به‌طوری‌که با ورود به فصل زمستان نرخ سکه از مرز ۲۰ میلیون تومان هم عبور کرد اما با تدابیر صورت گرفته مجدد به زیر۲۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار طلا و سکه داغ‌ترین روزهای خود را می‌گذراند؛ روزهایی پرالتهاب که معامله‌گران آن را ناشی از انتظارات تورمی می‌دانند و معتقدند با گذر از ایام کریسمس، شرایط تغییر می‌کند.

تا هفته گذشته، عده‌ای مرز ۲۰ میلیون را برای سکه محدوده مقاومتی مطرح می‌کردند و بر این باور بودند که با گذر از این مرز، قیمت‌ها روند صعودی بیشتری خواهد گرفت و حتی سکه به قیمت بالاتر از ۲۱ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

از نقطه‌نظر تحلیلگران اگرچه نرخ انس جهانی تأثیری مستقیم بر بازار طلای داخل می‌گذارد، اما بزرگ‌ترین عامل برای این شرایط قیمتی در داخل کشور به نرخ ارز بازمی‌گردد. چه‌بسا به هر میزان که ارز گران‌تر می‌شود قیمت طلا هم به تبعیت از این پول خارجی، افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

در این میان عده‌ای هم از تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بر بازارهایی چون طلا و سکه نام می‌برند که با انتشار هر خبری، سطح تقاضا بالا یا پایین رفته و این جریان بازارها را تحت تأثیر خود درمی‌آورد. حال‌آنکه در طول چند ماه گذشته اخبار مرتبط با برجام، در روال بازارها تغییراتی را به وجود آورده است. درمجموع بنا به گفته مسئولان این حوزه بیشترین و مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه، نوسان قیمت ارز در بازار بوده است.

اما پس از افزایش التهاب‌ها در بازار ارز، دولت تصمیم گرفت تا سیاست‌گذار پولی کشور را تغییر دهد، به همین منظور محمدرضا فرزین جانشین علی صالح‌آبادی در بانک مرکزی شد. پس از انتصاب جدید در ساختمان شیشه‌ای میرداماد، سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی اعلام شد که مهم‌ترین آن تثبیت ارز نیمایی در نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان بود.

با اعلام دیگر سیاست‌های فرزین، همه در انتظار واکنش بازارها به تصمیمات جدید بانک مرکزی بودند. با شروع بازارها در روز گذشته سکه، طلا و ارز روند کاهشی به خود گرفت و قیمت‌ها در این بازارها کاهش یافت تا دولت بتواند نفس راحت بکشد. به طوری که قیمت سکه به کانال ۱۹ میلیون تومان بازگشت

چرا طلا گران شد؟

میثم مهرپور، تحلیلگر اقتصادی در ارتباط با دلایل گرانی طلا در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بازار طلا تأثیرپذیری ویژه‌ای از ارز دارد، چراکه همواره با گرانی نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت طلا بوده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: در کل همه بازارهای مالی پیوسته به یکدیگر هستند، حال ازآنجاکه ماده اولیه طلا با دلار محاسبه می‌شود قطعاً نوسانات ارزی موجب گرانی قیمت طلا هم می‌گردد.

این کارشناس یادآور می‌شود: اما دلیل دیگر برای این افزایش قیمت به شرایط کلی اقتصاد کشور و حرکت منابع مالی مردم به سمت این بازار مربوط می‌شود. بدون تردید در چنین زمان‌هایی برای آنکه افراد ارزش دارایی خود را حفظ کنند به سمت یکی از بازارهای مالی می‌روند و افزایش تقاضا موجب گرانی می‌شود.

مهرپور در ارتباط با تأثیر قیمت انس جهانی بر قیمت طلا تصریح می‌کند: انس جهانی در شرایط فعلی کمترین نقش را در گرانی طلای داخل ایفا می‌کند. افزایش قیمت ارز و شرایط اقتصادی مهم‌ترین عوامل برای گرانی طلا محسوب می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر، نقدینگی‌های سرگردان مردم افزایش داشته و مردم تمایل دارند به دلیل تورم موجود، دارایی خود را به کالا تبدیل کنند.

این تحلیلگر می‌گوید: اکنون این تمایل شدت زیادتری گرفته است به‌طوری‌که با هجوم نقدینگی به سمت بازارها روبرو هستیم و یکی از این بازارهای پر تقاضا طلا است که این رفتار متقاضیان، منتهی به گرانی شده است.

مردم صبوری کنند

با اینکه قیمت سکه و طلا نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، هنوز بسیاری از مردم این پرسش را دارند آینده طلا چه خواهد شد؟ آیا قیمت‌ها روند صعودی خود را طی می‌کند یا مجدد عقب‌نشینی خواهد کرد؟ موضوع دیگر اینکه چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان خرید طلا می‌شود خرید خود را انجام دهند یا بیشتر منتظر بمانند؟

بدون تردید مردم در حال حاضر نگران از دست رفتن ارزش سرمایه‌های ریالی خود هستند و درصدد این هستند تا با تبدیل آن به طلا، سکه و دلار مانع کاهش ارزش دارایی‌های خود شوند، اما نکته‌ای که برخی از کارشناسان و فعالان حوزه طلا نسبت به آن تأکید می‌کنند، آنکه ممکن است خریداران خرد که در اندیشه سودآوری کوتاه‌مدت از این بازار هستند با ضرر مواجه شوند.

افزایش همزمان انس جهانی طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بخش عمده‌ای از نوسانات بازار طلا ناشی از نوسانات بازار ارز است. البته افزایش ۵۰ دلاری انس جهانی طلا در آذرماه نیز در قیمت‌های فعلی بی‌تأثیر نیست و میزان نوسان بازار داخلی بیشتر از انس جهانی بوده که ناشی از التهابات بازار ارز است.

وی اضافه می‌کند: تقاضا برای طلا در بازار فقط بین دو تا پنج درصد افزایش یافته و نمی‌توان افزایش قیمت‌ها را متأثر از افزایش تقاضا دانست.

تأثیر عرضه اوراق سکه بر بازارهای داخلی

رئیس اتحاد طلا و جواهر تهران خاطرنشان می‌کند: سیاست‌های بانک مرکزی درباره عرضه اوراق سکه در بورس، بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار داد. در روزهای ابتدایی قیمت‌های بورس فاصله زیادی با بازارهای داخلی داشت و در ادامه این فاصله کم شد که در قیمت‌ها مؤثر بوده است.

بذرافشان ادامه می‌دهد: سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز و عرضه اوراق سکه در بورس به نحوی که فاصله بیشتری با بازار داخلی داشته و قیمت آن کمتر از بازار داخلی باشد، می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت سکه و طلا داشته باشد.

مردم به بازار وارد نشوند

وی تصریح می‌کند: اکنون قیمت‌ها به اوج خود رسیده و در چنین شرایطی به مردم توصیه می‌شود به بازار ورود نکنند و در زمان ثبات این کار را انجام دهند تا در این بازارهای هیجانی متضرر نشوند.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درصورتی‌که بانک مرکزی بتواند قیمت ارز را مدیریت کند، می‌توان به بهبود بازار طلا و سکه نیز امیدوار بود. افزایش قیمت طلا ارتباطی با تقاضا ندارد، بنابراین فقط کنترل بازار ارز و مدیریت عرضه اوراق سکه می‌تواند بازار را به ثبات برساند.

بذرافشان تصریح می‌کند: اکنون حباب سکه به حدود دو میلیون تومان رسیده و حباب ربع سکه حدود چهار میلیون بوده که رقم بسیار بالایی است. بارها تجربه شده که مردم در بازارهای هیجانی ورود کرده و بعد از مدتی به شدت متضرر شده‌اند. به هم‌وطنان توصیه می‌شود حتماً در این شرایط خرید خود را مدیریت کنند و بازار وارد نشوند.

احتمالاً این روند صعودی فروکش کند

همچنین حمیدرضا عابدی، از فعالان بازار طلا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به هر میزان ارزش ریال کمتر شود مردم برای حفظ ارزش دارایی خود، علاقه‌مندی بیشتری به تبدیل نقدینگی پیدا می‌کنند و اکنون باوجود افت ارزش ریال و تورم زیاد، افراد در پی ورود به بازارهای مختلف هستند و به طور معمول اغلب طلا را انتخاب می‌کنند.

وی می‌گوید: از طرفی افزایش تقاضا و از سویی هم‌گرانی ارز موجب شده است که قیمت طلا رشد بی‌سابقه‌ای را داشته باشد. حال‌آنکه احتمالاً این روند صعودی فروکش کند زیرا دلیل عمده گرانی طلا، افزایش نرخ ارز است.

این فعال بازار طلا توضیح می‌دهد: ارز معمولاً در این زمان از سال افزایش قیمت پیدا کرده و با گذر از این ایام، نرخ آن بازگشت می‌کند. واضح است با افت نرخ ارز، طلا هم کاهش قیمت پیدا خواهد کرد. با وجود افت قیمت‌ها در روز گذشته، درحال‌حاضر هم زمان مناسبی برای ورود به بازار نیست.

عابدی اظهار می‌کند: اگر مردم در چنین شرایطی اندکی صبوری کنند و بازارها را با تقاضای زیاد روبه‌رو نکنند، هیچ بخشی دچار نابسامانی و گرانی‌های کاذب نمی‌شود، اکنون هم توصیه ما آن است که خریدهای بدون دلیل که به‌قصد سرمایه‌گذاری است را تعدیل یا متوقف کنند تا بازارها ثبات بیشتری بر بازارها حاکم شود.

بی‌ثباتی در بازار طلا با کنترل نرخ دلار رفع می‌شود

فرشاد پرویزیان، اقتصاددان نیز معتقد است هرگاه دلار گران می‌شود، طلا نیز گران می‌شود. مردم نیز پول قرض می‌کند طلا می‌خرند تا خود را از تورم مصون بدارند. این اقدامات ناشی از احساس شدید کاهش قدرت خرید در بین مردم است تا بتوانند خود را از تورم شدید ماه‌های آتی حفظ کنند.

وی اضافه می‌کند: قیمت سکه و طلا از تبدیل قیمت انس جهانی به دلار محاسبه می‌شود، بنابراین افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت طلا را نیز به دنبال دارد که منجربه تورم و از دست رفتن قدرت خرید مردم می‌شود.

این اقتصاددان خاطرنشان می‌کند: مردم به‌دنبال حفظ خود از این جریان تورمی هستند حتی به قیمت قرض گرفتن و طلا خریدن. در بازار طلا خبری از سوداگری نیست و مسئله بی ثباتی در این بازار با کنترل نرخ دلار رفع می‌شود.

کد خبر 629915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.