ضرورت توجه به شاخص‌های عدالت در سلامت جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به ضرورت توجه ویژه به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان، گفت: توجه به شاخص‌های عدالت در سلامت، از بخش‌های تعیین کننده حیاتی و تکمیل کننده سیاستگذاری سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی احمدی امروز -پنجشنبه هشتم دی‌ماه- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر در تمام جوامع بخش بزرگی از بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است، به گونه‌ای که ۴۳ درصد از بار بیماری‌ها در کشورهای جهان ناشی از این بیماری‌ها است.

وی ادامه داد: توجه به شاخص‌های عدالت در سلامت، مشارکت مردم و همکاری بین بخشی، از بخش‌های تعیین کننده حیاتی و تکمیل کننده پازل سیاستگذاری سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سند ملی تقویت شبکه بهداشتی درمانی در سال ۱۴۰۰، تصمیم بر آن شد سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در مقیاس استانی و با تطبیق چارچوب سند با شیوه‌نامه وزارتی و ایجاد تغییرات دیگر (بر اساس شرایط منطقه)، علاوه بر ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال تمام عوامل ستادی و محیطی، بازنگری و امکان انجام پایش و ارزیابی آن نیز فراهم شود، به طوری که بتوان از نتیجه آن در راستای تحقق اهداف ۱۳ گانه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استفاده کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان چهارمحال و بختیاری، افزود: این سند به برنامه استراتژیک پنج ساله و برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ مرکز بهداشت و شبکه‌های بهداشت و درمان ۱۰ گانه استان متصل شده است.

احمدی با اشاره به اهداف استانی سند ملی تقویت شبکه بهداشتی درمانی، گفت: کاهش ۲۵ درصد از خطر مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۳۰ درصد از میزان مصرف نمک سدیم و کاهش ۲۵ درصد از شیوع فشار خون بالا است.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از افزایش چاقی و دیابت جمعیت، دسترسی صددرصد جمعیت به داروهای مناسب و فناوری‌های پایه و ضروری برای درمان بیماری‌های غیرواگیر، دسترسی حداقل ۷۰ درصد جمعیت به دارو و مشاوره‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و حملات عروق مغزی، به صفر رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های خوراکی و محصولات غذایی از دیگر اهداف استانی این سند است.

کد خبر 629901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.