پنجره گفت‌وگو از سوی ایران همواره باز است/ اتهام‌زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر کنعانی روز دوشنبه _پنجم دی‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد اینکه بعد از گفت‌وگوها و مذاکرات رفع تحریم‌ها که در امان برگزار شد، ادامه و پیگیری‌ها آنها به چه شکل خواهد بود و آیا تصمیمی برای تغییر روند و ادامه گفت‌وگوها به صورت حضوری وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: اجلاس بغداد ۲ فرصت خوبی برای گفت‌وگوها میان ایران و مذاکره‌کننده ارشد اروپا بود و نشست مهمی با حضور امیرعبداللهیان و بورل برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو طرف دو ساعت گفت‌وگو در خصوص رفع تحریم‌ها داشتند، افزود: جمع‌بندی گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: توافق همچنان روی میز است و پنجره گفت‌وگو از سوی ایران باز است؛ رویکرد دولت آمریکا رویکرد دوگانه سرگردانی و متعارض و مواضع آنها منفی است؛ معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و همچنان روی میز است و اگر اراده از سوی غربی‌ها صورت بگیرد، توافق در دسترس است.

وی در ادامه در مورد دیگر موضوعات گفت‌وگوها میان امیرعبداللهیان و بورل گفت: وزیر خارجه به مداخلات اروپایی به اعتراضات در ایران اعتراض کرد که برخی از کشورهای اروپایی به دنبال اعمال سیاسی علیه ایران هستند. وزیر خارجه کشورمان در خصوص تحولات اوکراین به بورل هشدار داد که اقدام تسلیحات از سوی کشورهای غربی کمکی به حل بحران روسیه و اوکراین نمی‌کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام‌های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی‌ها چیست؟ گفت: جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان‌دهنده این است که باید گام عملی بردارند. بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست‌های خود برای ارتباط با همسایگان را دنبال می‌کند.

در موضوع اجلاس بغداد ۲ روایت النهار غیرصحیح است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اجلاس بغداد ۲ و رویکرد خصمانه فرانسه در مورد ایران که در روزنامه النهار لبنان و نیز نشریه لوموند فرانسه منعکس شده است، گفت: درباره این موضوع دو روایت مختلف و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری لوموند مطرح شده کاملاً متناقض است و اشاره دارد که حل مسائل منطقه متناسب با نفوذ ایران بدون حضور ایران میسر نیست؛ باید به روایت اصلی این اظهار نظر توجه کنیم و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم دال بر غیرصحیح بودن روایت نشریه لبنانی است.

کنعانی تاکید کرد: فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت؛ نفوذ و نقش طبیعی و مؤثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد یا آن نشریه یا آن رسانه شکل نمی‌گیرد و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: نفس دعوتی که از ایران برای حضور در اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت و تاکید مکرری که از سوی میزبان مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست داشت و همچنین دیدارهای مختلفی که در حاشیه این نشست میان مقام ایرانی با طرف‌های دیگر شرکت‌کننده صورت گرفت، دال بر اهمیت نقش ایران و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است نباید خودمان را درگیر روایت‌های این و آن کنیم.

اتهام زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی مجدد رئیس جمهور اوکراین به ایران درباره پهپادها گفت: در این زمینه وزارت خارجه موضع خود را بارها اعلام کرده است و از زبان مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز موضع و دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است تاکید می‌کنیم اتهام‌زنی به این و آن و به ایران کمکی به مردم و رهبران این کشور نمی‌کند.

کنعانی با تاکید بر رد اتهامات مقامات اوکراینی اظهار کرد: بار دیگر تاکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل بحران و استقرار صلح آمادگی داریم و ادبیات تهدیدآمیز را از سوی هر مقامی که باشد، غیرمسئولانه می‌دانیم که پیامدهای سیاسی و حقوقی این اظهارات تهدیدآمیز را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

دولت آمریکا مسئول اصلی ترور شهید سلیمانی است

کنعانی در پاسخ به سوالی که به تازگی گفته شده الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در ترور شهید سلیمانی دست داشته است، گفت: در مورد این موضوع اظهار نظری نمی‌کنیم اما تاکید می‌کنم که موضوع پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت با تروریسم جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی ایران مشخصاً دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام به عملیات تروریستی غیرقانونی در خاک جمهوری عراق می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مقامات دولت آمریکا به‌طور رسمی مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته‌اند، اظهار کرد: ما دولت آمریکا را در این زمینه پاسخگو می‌دانیم و اقدامات مختلف حقوقی و بین‌المللی در این رابطه تا زمانی که مقامات دولت آمریکا این زمینه پاسخگو باشند، منطبق و قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهیم و از همه روش‌های قانونی و مشروع و شناخته شده در این رابطه استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: من بر مبنای گمانه زنی صحبت نمی‌کنم موضع ما در مورد رژیم صهیونیستی مشخص است و توسعه روابط کشورهای عربی با این رژیم کمکی به توسعه منطقه و احقاق حقوق فلسطین نمی‌کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ملت فلسطین انتظار دارند کشورهای منطقه از حقوق آنها دفاع نمی‌کنند و ملت‌های منطقه هم نشان دادند که خواستار عادی‌سازی روابط با این رژیم نیستند. در برگزاری جام جهانی فوتبال هم شاهد هستیم و صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند که بدون حضور بازنده این میدان بودیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اغتشاشات و عقب‌نشستی غربی‌ها در میز مذاکرات گفت: به دولت‌های که در این زمینه بازی کردند هشدار دادیم و اعتراضات در ایران حقوق شهروندی مردم ایران بوده است و می‌توانند حقوق را مطرح کنند اما اینکه از بیرون در این مورد دخالت کنند و تبدیل اعتراض به اغتشاش بود که ایران این را نمی‌پذیرد و اشتباه محاسباتی آنها بود و آثاری که ما در حوزه سیاسی می‌بینیم دال بر این است که اطمینان حاصل کردند که محاسباتشان غلط است و اکنون اعلام می‌کنند ما دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

وی ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مداخلات غربی‌ها ایران نقش آنها را فراموش نمی‌کند و در حساب آنها منظور خواهد کرد اما هنوز برخی از کشورهای اروپای غربی که به این نقش خود اصرار دارند توصیه می‌کنیم.

جزئیات دستگیری تعدادی از شهروندان اروپایی به کشورهای متبوع داده شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری شبکه‌ای مرتبط با انگلیس گفت: به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده‌هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی کاملاً مشخص است و برخی از آنها شرایطشان روشن‌تر است و برخی از آن‌ها مورد سوءاستفاده قرار دارند.‌

برخی کشورها متأسفانه نقش دامن زدن بود به اغتشاشات بود

وی در مورد بازداشتی‌ها ادامه داد: تعدادی از این افراد در بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند و ما اطلاعات کافی به سرویس‌های کشورهای متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت‌ها دسترس کنسولی انجام شده است و اجازه ارتباط و گفت‌وگوی تلفنی داده شده است.

کنعانی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت مظلومانه بانوی عالم فاطمه زهرا به ارادتمندان اهل بیت اسلام و شیعیان گفت: مقام عظمای این بانوی بزرگ بر همه ما معلوم است و همین بس در عظمت مقام این بانوی بزرگ که رسول اکرم در تکریم آن حضرت بارها بر منبر و مناسبت‌های مختلف از آن بانوی بزرگ تکریم می‌کرد و او را پاره تن خود اعلام می‌کرد و بر دستان آن حضرت بوسه می‌زد. این نشانه‌ای از عظمت و بزرگی جایگاه مقام زن است. به روح آن بانوی بزرگوار سلام می‌فرستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مأموریت کاظمی‌قمی در افغانستان گفت: اعلام شد که کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان و با حفظ سمت خود سرپرست سفارت ایران در کابل است و روند کارهای اداری وی تکمیل شده است.

وی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) افزود: میلاد این پیامبر الهی را خدمت پیروان دین حضرت عیسی و مسیحیان عالم و پیروان ادیان آسمانی و سماوی و موحدان عالم به ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت می‌گویم در آستانه سال نوی میلادی برای همه ملل عالم سالی پر از صلح و دوستی و آرامش آرزو می‌کنم.

کد خبر 629329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.