نگاه به آینده انرژی در آینه دیگر کشورها

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: کشورهای هوشمند و توسعه‌یافته تلاش می‌کنند که برنامه‌هایی بلندمدت در زمینه اصلاح الگوی مدیریت انرژی تدوین کنند و شرایطی را در نظر می‌گیرند که حتی تا یک قرن آینده منابع انرژی را پیش‌بینی می‌کنند.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت داشتن استراتژی برای مدیریت انرژی و ویژگی‌های برنامه‌ای مدون، اظهار کرد: در استراتژی‌های میان‌مدت مدیریت انرژی، باید برنامه‌های توسعه کشور را تحت تأثیر قرار داد و به مباحثی مانند تولید و مصرف انرژی پرداخت.

وی افزود: در برنامه‌ریزی میان‌مدت برای تغییر فرهنگ جامعه باید استراتژی در نظر گرفت؛ به طور مثال از طریق وزارت علوم رشته‌هایی را برای توسعه «اصلاح مدیریت انرژی» ایجاد کنیم و فرهنگ مصرف صحیح انرژی را در جامع گسترش دهیم.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: باید تلاش کنیم که استانداردهایی برای مصرف انرژی در نظر بگیریم که با فرهنگ کشور سازگاری داشته باشد و مردم را به‌سمتی هدایت کنیم که در مصرف انرژی صرفه‌جویی و با هوشمندی، به بهترین شکل ممکن از منابع انرژی کشور استفاده کنند.

وی در رابطه با اهمیت داشتن برنامه‌ای بلندمدت برای مدیریت انرژی گفت: در رابطه اهمیت برخورداری از برنامه بلندمدت در حوزه مدیریت انرژی می‌توان گفت که اگر کشوری در حوزه انرژی برنامه‌ای بلندمدت نداشته‌باشد، شرایط اقتصادی و اجتماعی مطلوبی نخواهد داشت.

صفریان تصریح کرد: انرژی را می‌توان یکی از پیشران‌های مهم در مدیریت شرایط جامعه در جهان محسوب کرد و در توسعه کشور امری بسیار حیاتی به‌شمار می‌رود. کشورهای هوشمند و توسعه‌یافته تلاش می‌کنند که برنامه‌هایی بلندمدت در زمینه اصلاح الگوی مدیریت انرژی تدوین کنند و شرایطی را در نظر می‌گیرند که حتی تا یک قرن آینده منابع انرژی را پیش‌بینی می‌کنند.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: برای برنامه بلند مدت کشورهای توسعه‌یافته آینده منابع انرژی را بررسی می‌کنند و به طور مثال به این مسئله توجه می‌کنند که منابع نفتی کشور چه زمانی تمام می‌شود. پس از انجام پیش‌بینی آینده تلاش می‌کنند که به بهترین شکل ممکن است منابع فعلی انرژی استفاده کنند تا در زمانی که نفت یا هر نوع انرژی دیگری وجود نداشت با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر 629155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.