ایجاد متولی اداره بازار بزرگ اصفهان ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نظر به اهمیت بازار بزرگ اصفهان به عنوان سرمایه عظیم و ارزشمند فرهنگی، اقتصادی و تاریخی اصفهان، ایجاد متولی اداره بازار بزرگ اصفهان، راهکار برون‌رفت و رفع مشکلات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی، طی نامه‌ای خطاب به «سیدرضا مرتضوی» استاندار اصفهان خواستار تعیین تکلیف و بررسی وضعیت بازار بزرگ اصفهان در ابعاد مختلف همچون بحث میراثی و تاریخی، بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در این پهنه شهری شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

«ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی و همکاران محترمتان، نظر به اهمیت بازار بزرگ اصفهان به عنوان سرمایه عظیم و ارزشمند فرهنگی، اقتصادی و تاریخی اصفهان که می‌تواند زمینه ساز فعالیت‌های ارزش‌آفرین و رونق اشتغال، کارآفرینی و گردشگری باشد؛ علی‌رغم تلاش‌هایی که طی سالیان گذشته انجام شده است، هر روزه شاهد تنزل تدریجی این میراث تاریخی و زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در پهنه‌های مختلف این بافت هستیم.

در مطالعه‌ای که در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در خصوص بازار و مشکلات پیرامونی آن در تیرماه سال جاری انجام شد، ۴۵ گروه مساله برای بازار، شناسایی شد که ۲۷ مورد آن موضوعات کالبدی، هفت مورد مسائل اقتصادی، شش مورد آسیب‌های مربوط به حوزه اجتماعی و سیاسی و پنج مورد آن مربوط به مسائل فرهنگی بود، در ادامه همان مطالعه به شناسایی متولیان بروز و رفع این آسیب‌ها پرداخته شده که ۱۵ مورد مربوط به اصناف، ۱۴ مورد مربوط به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شش مورد مربوط به دستگاه‌های دولتی، چهار مورد مربوط به شرکت‌های خدماتی- تاسیساتی و ۲۴ مورد مربوط به شهرداری اصفهان بود که عمده تفاوت مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری با دیگر متولیان در این بود که در شهرداری بسیاری از این مسائل به صورت دائم و ادواری در حال اصلاح است، ولی به دلیلی عدم پیوستگی و هماهنگی با دیگر نهادهای متولی، اینگونه اقدامات بی‌اثر یا دارای تأثیر اصلاحی کمتری بوده است.

اثراتی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای نقطه مرکزی شهر اصفهان به نقطه‌ای بحرانی تبدیل شود، از جمله موارد آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که در بررسی روند صدور، تعویض و توسعه بنا تا شعاع ۵۰۰ متری اطراف بازار، طی سه سال گذشته ۵۸ مورد بوده است که نشان‌دهنده تمایل کمتر شهروندان به سکونت و سرمایه‌گذاری در این مناطق است، همچنین بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ این منطقه دارای جذابیت سکونت برای اتباع خارجی می‌باشد، به گونه‌ای که طبق آمار منتشر شده ۷۲۹ خانوار در این منطقه سکونت دارند که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به مکانی بی‌دفاع در قلب شهر اصفهان تبدیل شود.

بنا بر آنچه ذکر شد به نظر می‌رسد یکی از راه‌های برون‌رفت و اصلاح فرآیند، ایجاد متولی اداره بازار باشد که در بررسی اسناد و سوابق بازار و مقایسه تطبیقی با بازارهای تاریخی مشابه در کشور به موارد زیر دست یافتیم.

۱ -بازار تاریخی شهر اصفهان در دهه ۸۰ دارای هیئت امنا بازار به ریاست استاندار وقت و دبیر رئیس سازمان میراث فرهنگی بوده است که در چهار کارگروه تخصصی (کارشناسی حمل و نقل و ترافیک بازار- ایمنی و تأسیسات بازار- حفاظت و مرمت بازار – تخلفات بازار) با ترکیب اعضای متفاوت کارگروه‌ها نسبت به موضوعات بازار بررسی و اقدام صورت می‌گرفته است.

۲- کمیته عالی بزرگ اصفهان در ابتدای دهه ۹۰ و به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار و نایب رئیسی شهردار اصفهان و اعضای موظفی کمیته اعم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس پلیس راهور استان اصفهان، مدیر سازمان نوسازی و بهسازی و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه استان که ذیل آن کمیته تخصصی با حضور شهردار منطقه، رئیس کلانتری، معاون میراث فرهنگی، رئیس پلیس راهور، انجمن اسلامی بازار، رئیس دفتر معاون سیاسی و امنیتی استاندار و معاونین شهرداری منطقه سه تشکیل و به صورت موردی به فراخور موضوعات پیش‌آمده تشکیل و طی صورت‌جلسه‌ای وظایفی برای دستگاه‌ها مشخص می‌شده است، این ترکیب هنوز مبنای تصمیم‌گیری موضوعات بازار است.

۳ -در بررسی تطبیقی بازارهای مشابه، بازار بزرگ زنجان با وجود ۲۲۰۰ کسبه دارای هیئت امنا بازار است که در تاریخ ۰۴/‏۰۹/‏۱۳۹۴‬ در قالب جمعیت مردم نهاد در اداره ثبت شرکت‌ها زنجان ثبت و به فعالیت خود مشغول است.

۴- بنا بر اعلام رئیس هیئت امنا بازار بزرگ زنجان این شیوه در بازار شهر ارومیه هم از شهر زنجان الگوبرداری و مبنای اداره بازار ارومیه قرار گرفته است.

در پایان ضمن تشکر از حسن نظر و توجه جنابعالی، خواهشمند است با توجه به اولویت و اهمیت موضوع دستور فرمائید موارد مطروحه توسط دستگاه‌های متولی بررسی و در صورت صلاحدید ارائه طریق فرمائید.»

کد خبر 629118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.