۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
بازی با جان در فضا!

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: در فضای خارج از جو و ایستگاه فضایی بین‌المللی که جاذبه زمین خنثی شده و هیچ‌گونه جاذبه‌ای وجود ندارد، بدن انسان دچار آسیب‌های بسیاری می‌شود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی صنعت توریسم فضایی، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که پیش روی توسعه توریسم فضایی وجود دارد، «اعزام توریست» است.

وی افزود: درواقع یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در مرحله اعزام توریست یا فضانورد وجود دارد مربوط به بدن انسان است؛ بدن در حالت عادی به شرایط سیاره زمین و وجود جاذبه عادت کرده است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: در حالت عادی قلب انسان به گونه‌ای خون را پمپاژ می‌کند که حرکت آن بر جاذبه غلبه خواهد کرد، اما هنگامی که فضانورد در فضا قرار می‌گیرد، شرایط متفاوت است.

وی تصریح کرد: در فضای خارج از جو و ایستگاه فضایی بین‌المللی که جاذبه زمین خنثی شده و هیچ‌گونه جاذبه‌ای وجود ندارد، بدن انسان دچار آسیب‌های بسیاری می‌شود.

مرادی در رابطه با آسیب‌هایی که در فضا به بدن انسان وارد می‌شود، گفت: یکی از مشکلاتی که بدن انسان در سفر فضایی با آن مواجه می‌شود، ذخیره نشدن کلسیم در استخوان است. از طرفی ممکن است گلبول‌های قرمز خون تغییر حالت داده و فرد دچار کم خونی شود.

وی افزود: در زمانی که گردشگر یا فضانورد به فضای خارج از جو راه می‌یابد به دلیل اینکه بدن وی به شرایط حاکم بر سیاره زمین عادت داشته با مشکلات مغذی و قلبی نیز مواجه خواهد شد؛ به طور مثال در این شرایط خون در ناحیه مغز فضانوردان تجمیع خواهد شد و ممکن است موجب پارگی موی‌رگ‌های مغزی یا در بهترین حالت رخ دادن سردردهای شدید شود.

وی تاکید کرد: به‌طورکلی نبود جاذبه و قرار گرفتن بدن در مکانی بدون گرانش مشکلات بسیاری را به همراه دارد که یکی دیگر از این مشکلات افزایش فاصله بین مهره‌های ستون فقرات است که موجب ایجاد درد بسیاری در ناحیه کمر می‌شود.

کد خبر 628617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.