آب‌بهای کشاورزی افزایش نخواهد داشت/عزم دولت سیزدهم برای سنددار کردن اراضی کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم تمام اراضی کشاورزی کشور سنددار می‌شود، گفت: زمین‌های کشاورزی ایران ۲۸۰ هزار هکتار است که طی ۱۰ ماه گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از این اراضی سنددار شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدجواد ساداتی نژاد امروز_ پنجشنبه یکم دی‌ماه_ در نشست با دامداران و کشاورزان شهرستان گلپایگان در محل جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه گلپایگان از لحاظ کشاورزی و دامداری در استان اصفهان و ایران ویژه است، اظهار کرد: جدا از تغییرات اقلیمی که تمام مناطق ایران با آن مواجه هستند، گلپایگان دارای یک منابع آبی خوبی است.

وی افزود: با توجه به دغدغه کشاورزان شهرستان در خصوص تخصیص حقابه شهرستان گلپایگان از محل سد کوچری، در وزارت نیرو تخصیص حقابه کشاورزی شهرستان را پیگیری خواهم کرد، تا حقشان تضعیف نشود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان می‌دانند که اولویت نخست تخصیص آب شرب است، اما در بهینه‌سازی و بهره‌وری از آنچه در اختیار کشاورزان است باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود، خاطرنشان کرد: بازسازی انهار شهرستان در پایین دست سد از محل اعتبارات وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

ساداتی‌نژاد از تخصیص ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی گلپایگان خبر داد و ادامه داد: با توجه به نزولات آسمانی در شهرستان گلپایگان و خوانسار، باید پروژه آبخیزداری در این دو شهرستان به صورت جدی اجرا شود و در همین راستا پنج میلیارد تومان برای اجرای پروژه آبخیزداری به صورت ویژه در شهرستان گلپایگان هزینه شود.

وی از تخصیص اعتبار در اجرای پروژه آبیاری نوین در شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در راستای مقابله با ریزگردهای دشت شمال گلشهر، از محل طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور و با همراهی منابع طبیعی در دشت شمال گلشهر در اسفندماه سال جاری با کمک پویش مردمی نهال کاشته شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از دستورات رئیس جمهور این است که تا پایان دولت سیزدهم تمام اراضی کشاورزی کشور سنددار شود، گفت: یکی از معیارهای ارزیابی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان تسریع در صدور سند است.

ساداتی‌نژاد افزود: تا قبل از دولت سیزدهم تنها چهار درصد اراضی کشاورزی ایران سند داشته است، یعنی ۹۶ درصد ارضی کشاورزی بدون سند است، و این رقم اکنون به ۱۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه کشاورز بدون سند هویت ندارد، زیرا برای دریافت تسهیلات کشاورزی یا دامداری باید ضامن داشته باشد، تاکید کرد: یکی از موضوعات محوری امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی «سند» است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تمام زمین‌های کشاورزی ایران ۲۸۰ هزار هکتار است؛ که در ۱۰ ماه گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از این اراضی سنددار شده است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات به منظور صدور سند انجام می‌شود، لازم است تلاش شود جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی در گلپایگان برگزار شود؛ در این خصوص تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ سندهای اراضی کشاورزی شهرستان گلپایگان صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند شامل بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها می‌شوند، اضافه کرد: حق نظاره و آب‌بها کشاورزی در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پمپاژ ثانویه ممنوعیت ندارد و وزارت نیرو به بهره‌وری آب کمک می‌کند، گفت: شورای حفاظت از آب شهرستان در فرمانداری گلپایگان تشکیل شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ مرغداران کشور ایثار بزرگی انجام دادند، زیرا با توجه به اصلاح بزرگ اقتصادی که در کشور اتفاق افتاد، اما مرغداران در این گردنه سخت اقتصادی پای سفره مردم ایستادند، افزود: انتقادات پرورش دهندگان مرغ را درک می‌کنیم، و یکی از موضوعات روز وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومانی به دامداران و مرغداران تسهیلات پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: از هفته گذشته نیز مرحله دوم پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی آغاز شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای دام و طیور به صندوق عشایری و دامپروری تخصیص داده شده است تا نهاده خریداری کنند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه معتقدم که باید بازار مرغ به اتحادیه‌ها تحویل داده شود، و لازم است مداخلات دولت کاهش یابد، گفت: از دو هفته قبل، طرح تنظیم بازار مرغ به اتحادیه مرغداران ۳۱ استان کشور واگذار شده، تا مازاد مرغ تولید شده را خرید و منجمد کنند؛ و سپس در موقع نیاز در بازار عرضه کنند، اگر گران شده بود ضرر آنان را پرداخت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر کشت محصولات گلخانه‌ای به دلیل محدودیت‌های آبی، افزود: اعتبارات ویژه‌ای در این بخش تخصیص دادیم؛ و آمادگی کمک داریم.

وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی گلپایگان در راستای مرمت و احیای قنوات شهرستان گلپایگان خبر داد.

کد خبر 628489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.