راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بررسی شد

جلسه هم‌اندیشی و بحث و تبادل‌نظر درباره تعیین راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان برای برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی با حضور نماینده وزیر امور خارجه در مهمانسرای شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه هم‌اندیشی و بحث و تبادل‌نظر درباره تعیین راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اصفهان برای برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی با حضور نماینده وزیر امور خارجه در مهمانسرای شهرداری برگزار شد.

لزوم بسیج ظرفیت‌های بین‌المللی ایران برای رونق مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای

در ابتدای جلسه، عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس دغدغه مسئولان استان در رابطه با بهره بردن از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان و به‌سرانجام رساندن این مهم، چنین جلسه‌ای با حضور مدیریت شهری برگزار شده است تا ایده‌های مختلفی درباره بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم در عرصه بین‌المللی و ملی مطرح، و پیرامون آن بررسی و تحلیل شود.

وی ادامه داد: چنین به‌نظر می‌رسد که باید جلسه مشترکی با وزیر امور خارجه برگزار شود تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های مختلف بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران در این راستا استفاده کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر امور خارجه پیش از این برگزار شده بود، بهره بردن از ظرفیت‌های استان اصفهان به‌ویژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم مطرح، و درنهایت به حضور نماینده و دستیار ویژه وزیر امور خارجه در اصفهان و بازدید از مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای منجر شد.

راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بررسی شد

وزارت خارجه مسئول زنده و پویا کردن مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای است

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه وزرای دولت مسئول رسیدگی و پیگیر امور مختلفی در کشور هستند و مشغله‌های متعددی دارند، دستیاران و نمایندگانی را برای بررسی ابعاد مختلف انتخاب می‌کنند که از این بابت، امروز میزبان اسماعیل بقایی، دستیار ویژه وزیر امور خارجه، در اصفهان هستیم.

وی تصریح کرد: مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان جسم و کالبدی است که در حد فاخر احداث شده است، اما باید از سوی وزارت خارجه در آن روح دمیده شود تا زنده و پویا شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان برای کشور و نظام اسلامی مایه آبروست و انصافا از مدیریت شهری در ادوار گذشته برای ایجاد چنین ساختمان فاخری باید تشکر کرد؛ اما آنچه مسلّم است این کالبد شگفت‌انگیز نیازمند جان گرفتن از طریق دمیدن روح در آن است.

وی با تاکید بر اینکه این سرمایه عظیم با پول مردم اصفهان طی یک دهه گذشته تاکنون احداث شده و ارزش زمین و اعیان آن به قیمت روز بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: در این راستا، باید تدابیر لازم در زمینه زنده و فعال شدن این مرکز اندیشیده شود تا سرمایه مردم هدر نرود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان ازجمله کارهای فاخر و درجه یک نظام، پس از انقلاب اسلامی بوده است؛ اما برای اینکه این مرکز به جایگاه شایسته خود نائل شود، باید یک نقشه راه مدون و دقیق ترسیم شود.

وی ادامه داد: البته برای نهادینه کردن و تثبیت جایگاه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای به‌عنوان مرکز برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی در ایران، باید شهرداری مسئولیت و بار مالی آن را طی چند سال نخست پس از افتتاح مرکز همایش‌ها بپذیرد.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد: یک تعهد و تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شهرداری اصفهان، وزارت امور خارجه و استانداری انجام شود تا هزینه‌های مالی بر عهده شهرداری، وظیفه راهبری و راهبردی بر عهده وزارت خارجه و موارد امنیتی بر عهده استاندار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر پیشنهادها، تشکیل دبیرخانه دائمی صلح، گردشگری و صنایع دستی ذیل جنبش غیرمتعهدها در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان است.

ابوترابی گفت: اصفهان از ابعاد مختلف، بستر معنوی لازم برای صنایع دستی و گردشگری را در بعد بین‌المللی داراست؛ بنابراین این پیشنهاد بسیار متناسب با فضای اصفهان است.

وی افزود: باید هوشمندانه راه تحکیم و تثبیت جایگاه مرکز همایش بین‌المللی امام خامنه‌ای را برای برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی پیدا کنیم. البته ایجاد فرودگاه بین‌المللی، قطار سریع‌السیر و تقویت مباحث درمانی و هتلینگ از پیش‌نیازهای حضور گردشگران و رجال کشورهای خارجی در ایران است.

راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بررسی شد

اصفهان به مرکزی برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی تبدیل شود

اسماعیل بقایی، نماینده وزیر امور خارجه، نیز اظهار کرد: از مهم‌ترین دلایل حضور در اصفهان و بازدید دقیق از مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای بررسی و ارزیابی امکانات و ظرفیت‌های این مرکز برای بهره‌برداری در برگزاری نشست‌ها و رخدادهای بین‌المللی است.

وی با اشاره به بازدید خود از قسمت‌های مختلف مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان تاکید کرد: قطع به یقین این سازه در سطح کشور بی‌بدیل است و شاید چند نمونه مثل این مرکز را در چند کشور جهان بتوان یافت.

نماینده وزیر امور خارجه تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلفی می‌توان برای آینده این مرکز متصور بود. در این راستا، باید بر اساس واقعیت‌ها و شرایط امروز جهان تصمیم‌گیری کرد؛ اما آنچه در ید اختیار ما قرار دارد، تسریع و تسهیل در بهره‌برداری از این مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان باید بیشتر بررسی شود؛ اما برآورد ما این است که این پروژه استانداردهای بین‌المللی را برای برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی دارد.

بقایی افزود: به‌منظور بهره‌برداری از مرکز و حضور شخصیت‌های بین‌المللی و برگزاری اجلاس‌های جهانی در این مرکز، باید پیوست‌ها و امکاناتی به آن افزوده شود که ایجاد فرودگاه بین‌المللی اصفهان و مباحث حمل‌ونقلی و گردشگری از آن جمله است.

وی تصریح کرد: بعد گردشگری و هویت تاریخی و باستانی شهر اصفهان از ظرفیت‌های لازم برای تبدیل اصفهان به یک مرکز ملی برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی است.

راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بررسی شد

دیپلماسی شهر، راه ورود به معرفی مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای در سطح جهان

علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در استان اصفهان، گفت: در سال ۹۸، بر اساس برنامه ۲۰۲۰ شهر اصفهان، طرحی تدوین شد تا شهرداران مطرح کلان‌شهرهای جهان و شهرهای خواهرخوانده در اصفهان حضور پیدا کنند، اما با توجه به شیوع کرونا این طرح لغو شد.

وی با اشاره به عضویت شهر اصفهان در دست‌کم ۱۰ مجمع مربوط به حوزه مدیریت شهری در عرصه بین‌المللی گفت: پیشنهاد دادیم که برای تقویت جایگاه و تثبیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان از کانال دیپلماسی شهری اقدام و با دعوت از شهرداران کلان‌شهرهای جهان و خواهرخوانده‌ها زمینه افتتاح این مرکز را فراهم کنیم.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در استان اصفهان پیشنهاد داد: چنانچه شهرداری موافقت کند، برای هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت سال آینده، از شهرداران خواهرخوانده به‌منظور حضور در اصفهان و بازدید از این ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای دعوت شود.

راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بررسی شد

وی افزود: اجلاس متروپلیس ازجمله برنامه‌های وزینی در بعد جهانی است که می‌تواند بستر و بهانه دعوت شهرداران جهان و کلان‌شهرها به اصفهان باشد. در این راستا، می‌توان برای میزبانی از این اجلاسیه، از امروز برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 628318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.