کلاهبرداری از شهروندان به بهانه شب یلدا

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص تبلیغات مجرمان سایبری با عنوان جشنواره فروش کالا به بهانه شب یلدا به شهروندان هشدار داد.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مجرمان سایبری با تبلیغ کالاهای ارزان قیمت و طرح‌های وسوسه‌انگیز فروش پوشاک، کیف، کفش و سایر کالاها به بهانه شب یلدا قصد تطمیع شهروندان و کلاهبرداری از آن‌ها را دارند که باید در این زمینه شهروندان هوشیار بوده و فریب این تبلیغات اغواگرانه را نخورند.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری با مهندسی اجتماعی اعتماد خریدار را جلب کرده و از او می‌خواهند نیمی از پول کالای سفارش داده شده خود را واریز کرده و پس از دریافت کالا مابقی وجوه را واریز کند که به طور معمول بعد از واریز وجوه هیچ‌گونه کالایی دریافت نکرده و شخص نیز پاسخگو نبوده و یا کالای تحویلی به آن‌ها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر شاهد ارسال لینک‌های جعلی از طریق پیامک‌ها یا شبکه‌های اجتماعی برای شهروندان هستیم که حاوی تبلیغات اغواگرانه به بهانه جشنواره شب یلدا هستند و با این ترفند شهروندان را ترغیب می‌کنند تا اطلاعات کارت بانکی خود را در درگاه جعلی آن‌ها ثبت کنند که با این اقدام اطلاعات کارت بانکی برای فرد مجرم ارسال و وی به راحتی می‌تواند حساب فرد قربانی را خالی کند.

وی خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌ها با وعده‌های آغاز جشنواره‌ها، حراج آخر فصل، تخفیف ویژه و قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورده و اگر قصد خرید آنلاین را دارند از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا فروشگاه‌های اینترنتی در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین هستند.

وی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند آخرین و به روزترین آموزش‌های لازم درخصوص استفاده صحیح از ظرفیت‌های فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir دریافت کنند .

کد خبر 628308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.